Persgroep Advertising: Restaurant bezoeker is een gewoonte dier
07-10-2013 07:23:40 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3836 | Tags:

In opdracht van de Persgroep Advertising heeft Newcom Research & Consultancy onderzoek gedaan naar Restaurantbeleving in Nederland. Het onderzoek toont aan dat consumenten vaak kiezen voor vertrouwde restaurants die al eerder zijn bezocht. Bovendien zoekt meer dan de helft informatie over de betreffende eetgelegenheid voorafgaand aan het bezoek. Aan het onderzoek deden ruim 2300 consumenten mee.

 

Voorbereid uit eten

Van de consumenten zoekt 54% voorafgaand aan een restaurantbezoek informatie over het restaurant. Voor het grootste gedeelte gaat het om informatie via familie en vrienden (66%), maar ook vergelijkingssites (39%) en recensies in dagbladen (32%) spelen als informatiebron een belangrijke rol bij de keuze van een te bezoeken restaurant. Bovendien leest 71% van de consumenten met enige regelmaat reviews van andere restaurantbezoekers, ongeacht of men een restaurantbezoek heeft gepland.

 

Herhaalbezoek is hoog

Opvallend is dat 40% van de consumenten aangeeft dat ze het liefst uit eten gaan bij een eetgelegenheid waar ze al eerder zijn geweest. Als we echter kijken naar het daadwerkelijk gedrag dan blijkt dit aandeel aanzienlijk hoger: maar liefst 75% van het restaurantbezoek is herhaalbezoek. Vooral bij fastfood zaken is het herhaalbezoek hoog (89%). Bij brasseries is met 69 % het herhaalbezoek relatief gezien het minst frequent, maar nog steeds erg hoog.

 

Typeringen restaurantbezoekers

Het afgelopen jaar heeft 14% van de consumenten geen restaurant bezocht, 44%  heeft 1 tot 5 keer een restaurant bezocht (low users) en 20 %  deed dat 6 tot 10 keer (medium users). De heavy users (22%) hebben meer dan 10 keer een restaurant bezocht in het afgelopen jaar. Heavy users zijn jonger, geven per persoon meer geld uit, zoeken van te voren actief informatie over het restaurant, zijn welvarend en hebben veelal geen kinderen. Ook zijn dit opvallend vaak krantenlezers. Heavy users zijn vooral te vinden onder Trouw- en Paroollezers. Zij geven relatief veel geld uit wanneer zij uit eten gaan.

 

Over het Restaurantbelevingsonderzoek 2013

De beschreven resultaten zijn afkomstig uit het Restaurantbelevingsonderzoek 2013, uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy, in opdracht van de Persgroep Advertising. Het onderzoek is online uitgevoerd in mei en juni 2013 onder 2.346 personen, afkomstig uit het onderzoekspanel van Newcom en de lezerspanels van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool.

 

Over de Persgroep Advertising

De Persgroep Advertising is de verkooporganisatie van de Persgroep Nederland. Onze titels AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool en de digitale merken AD.nl, volkskrant.nl, trouw.nl en parool.nl worden dagelijks gelezen en gevolgd door zo’n 3,5 miljoen mensen.

 

Over Newcom Research & Consultancy

Newcom is een onafhankelijk bureau dat organisaties met full-service marktonderzoek inzicht geeft in hoe zij optimaal kunnen aansluiten bij de wensen van de doelgroep. De specialismen zijn klanttevredenheid-, positionering-, panelonderzoek, concepttesting. Bekijk website voor meer informatie en mogelijkheden.

 

www.persgroepadvertising.nl

www.newcom.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie