[PR Brain Snack] ANP Pers Support: Acht onmisbare tips voor het beste persbericht
08-07-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4881 | Tags:

De gouden formule voor een persbericht dat probleemloos de krant of het journaal haalt bestaat niet. Toch vergroot je de slagingskans aanzienlijk wanneer je de volgende acht tips ter harte neemt.

 

1) Maak het relevant

Of je het nu relevantie of nieuwswaarde noemt, in de kern komt het op hetzelfde neer. Stel je, voordat er ook maar een letter op papier gaat, de vraag: 'Ja, en? Wie boeit dit?' Kun je in de kop en de lead (inleiding) de ontvangende partij niet uitleggen wat de betekenis is van jouw bedrijf, product, dienst of innovatie, stop dan even. En ga op zoek naar het werkelijke antwoord waarom jouw persbericht het verschil gaat maken. Pas dan is er voor de journalist reden om jouw verhaal door te vertellen. En zullen ook veel lezers, kijkers en luisteraars jouw boodschap omarmen.

 

2) Maak het actueel

Als relevantie de basisvoorwaarde is, dan vormt voor het ontvangende medium de actualiteitswaarde de kers op de taart. Kijk of het persbericht inhoudelijk kan meeliften met een thema, onderwerp of issue dat volop in de aandacht staat. Zeker als je in staat bent een nieuw inzicht aan de berichtgeving toe te voegen, maak je een grote kans de aandacht te krijgen die je zoekt.

 

3) Feiten maken het verschil     

'Where's the beef?', vragen Amerikanen als ze worden geconfronteerd met woordenbrij en beweringen zonder onderbouwing. In de journalistiek is dat niet anders. Een mooi verhaal is interessant, maar niet per definitie nieuwswaardig. Dat wordt het pas als het de vorm aanneemt van een claim die ook nog eens met feiten wordt onderbouwd. Met andere woorden, harde cijfers en data mogen in een persbericht niet ontbreken...

 

lees verder op de website van ANP Pers Support