[PR Brain Snack] ANP Pers Support: Geef je persbericht het relevantie-haakje
28-05-2014 12:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 5882 | Tags:

Baanbrekend, relevant, actueel. Voor ANP-hoofdredacteur Marcel van Lingen bepalen deze ingrediënten of een persbericht het nieuws haalt. Hiervan vormt het aanbrengen van relevantie - de vraag wat de (maatschappelijke) meerwaarde van jouw boodschap is voor de ontvanger - de grootste uitdaging. Daarom deze maand drie persberichten aan de relevantie-haakjes gehangen. 

 

Relevantie is een zwaarwegend selectiecriterium voor een journalist. Hoe groter de impact van een boodschap, productlancering of innovatie op het dagelijks leven, des te nieuwswaardiger het persbericht. Journalisten hanteren deze filter deels ook uit zelfbescherming. Want niet toetsen op maatschappelijke betekenis betekent al snel dat ze zich een doorgeefluik voelen van de verzendende onderneming of organisatie. En daar hebben ze geen zin in.

 

De kunst is, zo stelt Van Lingen, om met je maatschappelijke betekenis (de relevantie) zo nauw mogelijk aan te sluiten op de actualiteit of de heersende trends en thema's. Hoe dat in zijn werk gaat laten de volgende voorbeelden zien...

 

lees verder op de website van ANP Pers Support