[PR Brain Snack] Duitse media: liever geen pr-Blitz
19-03-2014 22:14:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 5501 | Tags:

 

'Oh, Duitsland, da's bekend terrein. Dat redden we wel, ons hoef je niets te vertellen.' Karakteristieker kan voor Nederlandse bedrijven de inschattingsfout haast niet zijn bij de eerste schreden op de Duitse markt. Eenmaal actief in 'Germania' groeit het besef dat er wel degelijk verschillen zijn.

Voor ruim 100 miljard euro exporteren we jaarlijks naar onze oosterburen. Daarmee is Duitsland onze belangrijkste afzetmarkt. En ook daar is een mooi verhaal in een landelijke krant of op een regionale radiozender in Sachsen een welkome zet in de rug. Wat dat betreft werkt publiciteit in Duitsland net zo als elders in de wereld. Ze versterkt je imago en stimuleert de omzet.

 

Duitsland: hoe pak je het aan?

Maar hoe bespeel je nu die Duitse media? Een tip: Sla Recherche 2014 er eens op na. News Aktuell, de Duitse zusterorganisatie van ANP Pers Support, vroeg voor het rapport ruim 2.200 journalisten wat ze van bedrijven op pr-gebied verwachten. Enkele uitkomsten:

• Bijna twee derde van de Duitse journalisten is aangesloten op een redactioneel systeem van een krant of ander medium, heeft direct toegang tot het nieuwsnetwerk van DPA (het 'Duitse' ANP) of heeft nieuwsportals in hun internetvoorkeuren (bookmarks) staan. Wil je aandacht, dan is die traditionele route dus nog steeds zeer effectief. Internationaal samenwerkende partners zoals ANP Pers Support en News Aktuell  kunnen je daar, dankzij hun internationale netwerk, goed in begeleiden...

 

lees verder op de website van ANP Pers Support