Radio Luistercijfers Juni-Juli 2013: Q-music en Sky Radio grote winnaars, Radio 2, 538 en Radio Veronica verliezen marktaandeel
07-09-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 10146 | Tags:

De luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode juni-juli 2013 zijn bekendgemaakt.

 

Grote winnaars zijn Q-music en Sky Radio. Q-music zag het marktaandeel stijgen van met 2,2 procentpunt van 6,4 naar 8,6 procent, in vergelijking met dezelfde periode in 2012. Daarmee groeide het zenderaandeel van Q-music met 34,4 procent. Ook de de stijging met 0,7 procentpunt ten opzichte van de periode mei-juni was fors.

 

Ook Sky Radio deed het goed. De zender zag het marktaandeel met 1,1 procentpunt toenemen. Andere winnaars zijn 3FM (+0,6 procentpunt) en 100%NL (+ 0,2 procentpunt).

 

Grootste verliezer was Radio 2. De zender verloor 1,1 procentpunt marktaandeel, een daling van 12,1 procent. 538 verloor 0,8 procentpunt en Radio Veronica 0,6 procentpunt. 538 blijft wel marktleider met een marktaandeel van 11,2 procent. In vergelijking met de periode mei-jui 2013 is er een stijging van 0,2 procentpunt.

 

Sky Radio heeft het grootste weekbereik met 3,4 miljoen luisteraars per week. Dat zijn er 317.000 meer dan in dezelfde periode vorig jaar, toen 538 nog het grootste weekbereik realiseerde. Het weekbereik van 538 daalde in vergelijking met dezelfde periode in 2012 met 157.000 luisteraars tot 3,3 miljoen.

 

 

 

De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 7.532 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd bedraagt in deze periode 2 uur en 51 minuten per dag. Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

 

Stichting NLO is per 1 januari 2012 actief en opgericht vanuit een breed draagvlak van marktpartijen, aanbieders en afnemers van reclameruimte op radio (Joint Industry Committee). NLO kent vier participanten, die elk namens hun achterban richting geven en meewerken aan het beleid en de onderzoeken van NLO: RAB (radio-exploitanten), NPO (Nederlandse Publieke Omroep), BVA (bond van adverteerders) en PMA (Platform Media- Adviesbureaus). Stichting NLO is  de opdrachtgever van het luisteronderzoek. Het doel van de stichting is om gezamenlijk een standaard en maatstaf voor media-aanbieder en –afnemer neer te zetten. Deze standaard moet betrouwbaar, valide, transparant en marktrelevant zijn.

 

www.nationaalluisteronderzoek.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie