Reclame Code Commissie: Albert Heijn misleidt klant over 'verantwoorde' kip
19-07-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 5616 | Tags:

De Hollandse kip die Albert Heijn sinds kort verkoopt als vervanger van de plofkip, is niet ‘verantwoord’ en leeft niet onder ‘goede leefomstandigheden’. Albert Heijn misleidt haar klanten door dit toch te beweren. Zo heeft de Reclame Code Commissie bepaald na een klacht van Wakker Dier. De Hollandse kip is de Albert Heijn-variant van de Kip van Morgen. Deze kip was het antwoord van de supermarkten na aanhoudende kritiek op de plofkip. De nieuwe kip heeft het echter amper beter. Zo leeft ze met 19 in plaats van 21 kippen op een vierkante meter, komt nooit buiten en mag slechts enkele dagen langer leven. Zowel over het dierenleed als over de milieuvervuiling liegt Albert Heijn, oordeelt de Reclame Code Commissie. De Commissie noemt Albert Heijn ‘misleidend en daardoor oneerlijk’. De Reclame Code Commissie is het eens met Wakker Dier dat sprake is van ‘minimale verbeteringen in dierenwelzijn’ ten opzichte van de plofkip.

                                                 
Misleiding

De ‘Hollandse kip’ is het antwoord van Albert Heijn op de plofkipcampagne van Wakker Dier. De primeur bij Albert Heijn is met veel bombarie gepresenteerd in paginagrootte krantenadvertenties, op de website, op elke Hollandse-kip-verpakking en in de Allerhande. Albert Heijn is hierbij misleidend en oneerlijk, zo stelt de Reclame Code Commissie. Zo noemt Albert Heijn deze kip ‘100% verantwoord’, leven ze beweerdelijk onder ‘goede leefomstandigheden’, claimt Albert Heijn dat de kippen 100% verantwoorde soja krijgen en een milieuvriendelijke mestafvoer uit de stallen is geregeld. Al deze milieu- en dierenwelzijnsclaims zijn door de Reclame Code Commissie als misleidend beoordeeld. De Commissie oordeelt dat de minimale verbeteringen voor de kip de grote woorden van Albert Heijn over diervriendelijkheid en milieuvriendelijkheid niet rechtvaardigen.

 

Van plofkip naar flopkip

Begin 2013 verklaarden de supermarkten (zie persberichten advertentie) dat de plofkip niet meer van deze tijd is en beloofden zij zo snel mogelijk de plofkip in het kipschap te vervangen door een diervriendelijker gehouden kip. De verbeteringen voor de kip blijken echter minimaal. De kip komt nog niet eens in aanmerking voor 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming, op een schaal van 3 te verdienen Beter Leven sterren. Met de minimale verbeteringen voor de kip proberen supermarkten als Albert Heijn desondanks hun klanten wijs te maken dat de plofkip bijna verleden tijd is en al hun kip ‘verantwoord’ is. De kippen worden echter nog steeds met 19 - in plaats van 21 bij de plofkip - per vierkante meter in de stal gestopt. Dat is een smartphone extra aan leefruimte per kip. Ze komen nooit buiten en leven slechts een paar dagen langer dan hun ploffende soortgenoten. Wakker Dier noemde deze nieuwe kip dan ook ‘plofkip in flauwekulsaus’. In een publieksverkiezing werd ‘flopkip’ gekozen omdat dit uit dezelfde letters bestaat, waardoor er – net als voor de plofkip – nauwelijks iets verandert.

 


www.wakkerdier.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie