Social Club ontwikkelt Pechmonitor voor Nationale Nederlanden
15-12-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4446 | Tags:

Vandaag - op vrijdag de dertiende - komt Nationale Nederlanden weer in actie om mensen met pech zorgeloos vooruit te helpen: de verzekeraar biedt iedereen die zijn of haar pech met #waterookgebeurt tweet de helpende hand. Maar omdat je pech maar beter uit de weg kunt gaan, ontwikkelden Nationale Nederlanden en de Social Club - onderdeel van Red Urban - ook de Nationale Pechmonitor. Deze monitor brengt alle pechgevallen van 2013 in kaart en laat zien waar in Nederland mensen de meeste (en de minste!) kans op pech hebben.

 

Voor de pechmonitor zijn alle zichtbare social media berichten in 2013 geanalyseerd, in totaal ruim 457 miljoen. Hiervan gingen 209.500 berichten over pech die mensen hadden ervaren. Op basis van de geo-data die met berichten worden meegestuurd, laat de pechmonitor zien welke van de in totaal 408 gemeentes in Nederland relatief (gecorrigeerd naar het totale aantal vermeldingen vanuit die gemeente) de meeste pechvermeldingen hadden in 2013.

 

Het Noord-Hollandse Huizen is de pechgemeente van Nederland, gevolgd door Heeze-Leende (Brabant) en Losser (Twente).Van alle tweets, Facebookposts en blogposts die vanuit Huizen in 2013 zijn verstuurd, was 1 op de 40 pech-gerelateerd. De meest voorkomende pechgevallen waar Huizenaren over berichtten, waren pech met de auto en telefoon, gevolgd door schoenenpech. Ter vergelijking: Amsterdam staat op de 171ste plaats.  Slechts 1 op de 200 social media-berichten verzonden vanuit de hoofdstad ging over pech. Nog pechvrijer is Graft-De Rijp, waaruit dit jaar nul keer is getwitterd, gefacebooked en geblogd over pech.

 

Ook is gekeken welk soort pech in 2013 het meest besproken werd op social media. Bijna acht procent van alle berichten was auto-gerelateerd, gevolgd door telefoonpech (7,15 procent) en scooter- en brommerpech (6,61 procent). Via de pechmonitor kunnen mensen ook checken welke pechgevallen in hun gemeente het meeste voorkomen.

 

www.waterookgebeurt.nl/#pechmonitor

www.redurban.com

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie