Rookalarm: Sigaretten in supermarkt hebben grote invloed op kinderen
10-09-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 5720 | Tags:

Onderzoek van Rookalarm onder Nederlandse kinderen tot 13 jaar laat zien dat meer dan de helft van hen sigarettenmerken kent uit de supermarkt. Kinderen die blootgesteld worden aan tabaksproducten in supermarkten hebben een verhoogde kans om te beginnen met roken. Daarnaast leidt het ertoe dat zij roken als iets normaals gaan zien omdat het zo makkelijk verkrijgbaar is. Kinderen vragen daarom Albert Heijn en andere supermarkten te stoppen met het verkopen van tabakswaren. Zij vinden dat een dodelijk product niet thuishoort in de levensmiddelenindustrie.

 

Het Grote Groep 8 Rookonderzoek werd uitgevoerd door Rookalarm, een initiatief van Stichting Rookpreventie Jeugd, dat als doel heeft te voorkomen dat kinderen beginnen met roken. Ruim 1.600 kinderen tot 13 jaar namen deel aan het onderzoek. De overgrote meerderheid daarvan (95,6%) heeft nooit gerookt en wil dat ook nooit gaan doen. Toch kent bijna 60% van de kinderen één of meerdere merken bij naam, waarbij Marlboro en Camel het meest werden genoemd. Op de vraag waarvan ze deze merken kennen was de supermarkt met 54% het meest genoemde antwoord, gevolgd door mensen uit de omgeving (37%).

 

Invloed op rookgedrag kinderen

Uit eerder onderzoek bleek al dat de grote zichtbaarheid van sigaretten bijdraagt aan het beeld van kinderen dat roken iets normaals is. Daarnaast verhoogt het zien van sigaretten in supermarkten de kans dat ze beginnen met roken. Longarts Pauline Dekker van Stichting Rookpreventie Jeugd, en mede-initiator van Rookalarm: “Deze resultaten zijn voor ons een extra bevestiging dat supermarkten invloed hebben op het rookgedrag van kinderen. De enorme reclamemuur van mooie pakjes sigaretten zetten de kinderen aan tot roken. En ook al zeggen supermarkten dat zij geen sigaretten verkopen aan kinderen onder de 16 jaar, in de praktijk blijkt dit niet het geval. Het belangrijkste is nu dat de boodschap bij supermarkten aankomt, zodat zij daadwerkelijk actie gaan ondernemen en de sigaretten uit de schappen halen.”

 

Kinderen worden niet serieus genomen

Ten tijde van het onderzoek bracht een groep van dertig kinderen uit groep 8 een bezoek aan het hoofdkantoor van Ahold om voor te stellen te stoppen met de verkoop van tabakswaren. Ahold, dat met Albert Heijn de meeste tabaksverkooppunten van Nederland heeft, wilde de kinderen echter niet te woord staan. Dekker: “Vreemd dat de Albert Heijn nu geen tijd heeft voor de kinderen, terwijl zij zoveel tijd steken in de marketing gericht op kinderen met wuppies, voetbalplaatjes en mini’s. De kinderen moeten allemaal naar hun supermarkt. Je zou daarom denken dat de gezondheid van deze kinderen ook belangrijk voor hen is. Kennelijk niet als het om sigaretten gaat, dan spelen er andere belangen een rol.” Voor het geld verkopen de supermarkten de sigaretten niet, zij pakken maar een klein percentage van de omzet. De verkoop dient puur als lokmiddel om meer mensen naar binnen te halen. “Wanneer alle supermarkten een tabaksverbod invoeren bestaat er ook niet meer de mogelijkheid dat de klant naar de concurrent gaat.”

 

Documentaire Gewoon bij Albert Heijn
Het bezoek vormt onderdeel van de korte documentaire Gewoon bij Albert Heijn die vanaf vandaag te zien is op www.rookalarm.nl. In een eerdere film was al te zien hoe de kinderen ook niet serieus werden genomen door een woordvoerder van Philip Morris. Op Hyves hebben inmiddels al ruim 35.000 kinderen zich aangesloten bij Rookalarm. Via de site www.rookalarm.nl kunnen kinderen boze brieven sturen naar supermarktmanagers om hun ongenoegen te uiten over het rookbeleid.

 

www.rookalarm.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie