RTL Ventures helpt ondernemingen op weg naar marktleiderschap
08-01-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 5021 | Tags:

 

Het afgelopen jaar was voor RTL Ventures het jaar van verdieping en verdere groei. Eind 2010 begonnen als bundeling van new business activiteiten, is deze divisie inmiddels uitgegroeid tot een gevestigd venture capital fund met zes ventures. Met de investering van 20.3% in Squla, het educatieve online oefenprogramma voor kinderen, en door een 38.4% belang te nemen in online cursusaanbieder Dutch Learning Company, aanbieder van IedereenEHBO, sloeg RTL Ventures in 2013 verder zijn vleugels uit.

 

2014
De investeringstak van RTL richt zijn pijlen met name op bedrijven die de potentie hebben om de nummer een te worden in groeimarkten die nog geen duidelijke marktleider hebben. RTL Ventures ziet voor het nieuwe jaar vooral mogelijkheden binnen de segmenten e-learning en home decoration. Hierbij wordt ook gekeken naar bedrijven met een grotere schaalgrootte (> EUR 5 miljoen omzet). Deze strategie komt voort uit de ervaringen die RTL Ventures de afgelopen drie jaar heeft opgedaan en de gedachte dat een nummer één positie in een markt die nog in ontwikkeling is, drie grote voordelen kent:

 

1. De standaard in de markt: met het marktleiderschap in een groeimarkt, kan een merk de standaard worden in de desbetreffende categorie. Hiermee worden de kaders gezet voor bestaande spelers en eventuele nieuwe toetreders. IedereenEHBO, die als eerste EHBO-aanbieder een blended learning product succesvol in de markt wist te zetten, is hier een goed voorbeeld van.

 

2. Merk wordt synoniem met productcategorie: als marktleider in een groeimarkt wordt de kans vergroot dat een merk synoniem wordt met de productcategorie. Squla, dat zich als eerste richtte op e-learning voor kinderen, werd door de in april 2013 gesloten samenwerking met RTL marktleider met 53,000 abonnees. Daarmee is het merk een autoriteit geworden in de categorie e-learning voor kinderen en altijd top-of-mind bij consumenten die zich op deze markt begeven.

 

3. Schaalvergroting: het marktleiderschap vergemakkelijkt de weg naar een tipping point. Couverts is hier een goed voorbeeld van. Dankzij een innovatieve productpropositie en de constante doorontwikkeling van het reserveringssysteem loopt Couverts aan kop in het aantal real time te reserveren restaurants. Door het vergrote aanbod en de groei van kwalitatieve restaurants die naar Couverts overstapten in 2013 steeg het aantal reserveringen via Couverts kanalen, app en (mobiele) website met 150%.

 

Couverts

In totaal 1.100 real time aangesloten restaurants (december 2013).

In Amsterdam groei van 193% (160 restaurants in 2013 t.o.v. 67 in 2012).

5,5 miljoen gereserveerde diners via alle devices van Couverts, een groei van 28% ten opzichte van 2012.

 

Pepper

Aantal registraties toegenomen met 29% ten opzichte van 2012.

22,5 miljoen matches in 2013 (290% groei t.o.v. 2012).

Derde grootste datingsite van Nederland (bron: Comscore, januari 2013).
Tweede plaats European Trusted Brands-onderzoek (Reader’s Digest, juli 2013).

 

Squla

Groei aantal leden van 33.000 naar 53.000 (62%) sinds samenwerking met RTL.

Squla werd in 2013 op 3.000 Nederlandse scholen in ruim 6.000 klassen gebruikt.

De apps van Squla zijn met in totaal 300.000 downloads de meest gedownloade educatieve apps in Nederland.

 

Sizz

65.000 downloads van de Sizz-app in 2013.

Stijging geholpen naamsbekendheid Sizz door o.a. sponsoring ‘Holland’s Next Topmodel’ van 49% naar 63%.

Resultaten HNTM Model Contest: 31.000 stemmen, en uniek bereik van 582.000 op Facebook, 253.000 via web en 60.000 via Twitter.

 

Miinto

172 aangesloten boetieks en 395 aangesloten merken (december 2013).

Groei aantal orders december 2013 t.o.v. december 2012 met 260%.

De top 5 winkels van Miinto behalen in 2013 een additionele gemiddelde omzet van € 150.000,-.

 

Iedereen EHBO

30.000 actieve cursisten in 2013.

Enige EHBO-cursusaanbieder gecertificeerd door Rode Kruis.

Praktijkbijeenkomsten aangeboden op meer dan 200 locaties in heel Nederland.

 

Nicolas Eglau, directeur Ventures, over de ontwikkeling van RTL Ventures: “RTL Ventures heeft zich de afgelopen drie jaar ontwikkeld van een club ondernemers naar een volwassen investeringstak met visie en ondernemingskennis. Deze kennis helpt ons om in een vroeg stadium bedrijven te ontdekken in groeimarkten die nog geen duidelijke marktleider hebben. Voor dit soort bedrijven werkt het partnership met RTL als een vliegwiel. Onze focus is daarom verschoven van het zelf opzetten van nieuwe ventures naar het investeren in succesvolle bedrijven die klaar zijn voor het marktleiderschap.”

 

Eglau vervolgt: “Onze investeringen gaan verder dan alleen cash. We hebben gedreven mensen in huis die hun expertise inzetten om samen met de business kennis van de ondernemer het verschil te maken in nieuw te ontwikkelen groeimarkten. Het medianetwerk van RTL en de aanwezige marketingkennis biedt merken de mogelijkheid om de stap naar marktleiderschap te versnellen. Goede voorbeelden zijn IedereenEHBO en Squla. IedereenEHBO is uniek vanwege de combinatie van online en offline leren. Squla is het eerste merk dat zich 100% richt op online educatie voor kinderen. Ik geloof in hun potentie omdat ze zo onderscheidend zijn.”

 


www.rtlventures.nl

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie