Sanoma: VIVA’s Grote Geldonderzoek
Veel Nederlandse jonge vrouwen hebben behoorlijk last van de crisis. Ze zitten duidelijker krapper dan normaal en een derde heeft schulden. In 28% van de gevallen gaat het zelfs om een schuld van meer dan 20.000 euro. Dat blijkt uit een geldonderzoek van VIVA.
VIVA ondervroeg zeshonderd vrouwen van rond de dertig. 44% van hen voelt de crisis in de portemonnee en 32% zit in de schulden. En soms niet zo’n beetje ook: in 28% van de gevallen betreft het een bedrag van boven de 20.000 euro. Bezuinigen doen jonge vrouwen op kleding, boodschappen, uitstapjes en de kapper.
Beneden modaal
64% van de ondervraagde vrouwen verdient beneden modaal (ca. 2000 euro netto per maand). En 20% heeft zelfs een inkomen dat netto onder de 1000 euro ligt. Slechts 1,5% ziet elke maand meer dan 3000 euro op haar bankrekening binnenstromen. Toch spaart 48% structureel. 29% zit te krap om iets opzij te kunnen zetten.
Niet naar de top
VIVA-vrouwen werken meer dan gemiddeld: 36% heeft een fulltime baan, terwijl het landelijk gemiddelde voor vrouwen op 20% blijft steken. Van die VIVA-vrouwen geeft bovendien een op de vier aan méér te willen werken. Maar echt ambitieus zijn ze niet: 52% wil wel doorgroeien, maar niet naar de top. En als er genoeg geld zou zijn, gaat 43% onmiddellijk minder werken en 7% zou het bijltje er zelfs helemaal bij neergooien.
Minder dan hij
27% van de ondervraagde VIVA-vrouwen verdient meer dan haar vriend of man. 71% brengt minder mee naar huis en 36% verdient zo weinig dat ze financieel geheel of gedeeltelijk afhankelijk is van haar partner. Slechts 21% van de vrouwen is tevreden met haar salaris. Maar anderzijds: erover onderhandelen, daar is de Nederlandse vrouw niet gek op. De helft heeft het zelfs nog nooit gedaan: 21% durft het niet en 29% vindt het wel goed zo.
Het Grote Geldonderzoek verschijnt in VIVA 37 die op 4 september in de winkel ligt.
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie