SanomaVentures investeert in social commerce startup Social Shop
30-04-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4777 | Tags:

SanomaVentures investeert in Social Shop, een social shoppingplatform voor consumenten waar ze hun favoriete producten kunnen aanbevelen aan vrienden. Bedrijven en merken kunnen zo inspelen op de trend van social commerce en hun klanten activeren als ambassadeurs.

 

Het Social Shop platform (www.socialshop.nl) maakt het voor merken mogelijk om hun enthousiaste klanten een eenvoudige online shop aan te bieden. In deze shop kunnen die klanten (zogenoemde ‘shopkeepers’) de producten of diensten van hun favoriete merken aanbevelen binnen hun sociale netwerken. Zo worden klanten geactiveerd als verkoopkanaal. Bij een geslaagde verkoop verdienen zij een commissie die zij delen of helemaal weggeven in de vorm van korting op een product of dienst die een vriend van hen koopt.

 

30.000 shops

Social Shop is in 2012 opgericht door Sander Dullaart en won in 2013 een Accenture Innovation Award. Dullaart was eerder mede-oprichter van Favela Fabric dat onlangs werd overgenomen. Inmiddels hebben meer dan 30.000 consumenten zelf een social shop aangemaakt - een aantal dat sterk blijft doorgroeien. Naast de groei in het aantal geopende shops stijgt ook het aantal producten dat via Social Shop kan worden aangeboden sterk: steeds meer A-merken, waaronder KPN en ANWB werken met Social Shop samen om de fans onder hun klanten te activeren.

 

Kortere time-to-market

Sander Dullaart, oprichter van Social Shop: "Naast naar extra groeigeld waren we vooral op zoek naar expertise op het gebied van online commerce en lead generation. Die hebben we gevonden bij Sanoma. Daarnaast past het portfolio van SanomaVentures zo goed bij ons dat we denken door kennisuitwisseling significant te kunnen versnellen."

 

Social Commerce

Herman Kienhuis, Investment Director SanomaVentures: "Sanoma ziet groeikansen in ‘social commerce’, oftewel verkoop geactiveerd via digitale mond-op-mond reclame. Social Shop heeft hiervoor een uniek platform ontwikkeld dat enthousiaste klanten beloont en nieuwe klanten aantrekt voor aangesloten partners. Sanoma en Social Shop kunnen elkaar hierbij uitstekend versterken."

 

Doorontwikkeling en internationale ambitie

De investering van Sanoma wordt door Social Shop gebruikt voor het verder ontwikkelen van het platform en voor het uitrollen van het concept in Nederland. In een later stadium wordt een internationale lancering voorbereid.  

 

Over SanomaVentures

SanomaVentures is de venturing tak van de Europese media & educatie groep Sanoma Corporation. SanomaVentures heeft als doel om startende bedrijven te ondersteunen door het verstrekken van kapitaal, mediabereik, kennis, netwerk en actieve begeleiding.

SanomaVentures focust op ‘early-stage’ strategische investeringen in innovatieve bedrijven in de volgende zes segmenten: online consumentendiensten, mobile & tablet applicaties, video & TV, online advertising, e-commerce en e-learning. SanomaVentures heeft kantoren in Amsterdam en Helsinki. Sinds 2012 heeft SanomaVentures geïnvesteerd in Scoupy, Peerby.com, Vault79.com, VirtuaGym.com, Brandkids.com, Nosto.com, Fosbury, WappZapp.tv, ippies.nl, MijnAutoCoach, Goeiemode.nl Springest.com, Wugly.nl en Roomlr.com

 


Over Social Shop

De Social Shop is ontstaan vanuit de gedachte dat vrienden een betere gids zijn voor online aankopen dan advertenties, Google of vergelijkers. Die merken met het meeste geld staan daar bovenaan, niet de best passende voor de consument. Vrienden doen dat beter: Zij weten vaak wat wèl relevant is en hebben geen reden om te misleiden. Een aanbeveling van een vriend heeft in onze ogen zoveel waarde dat een beloning op z’n plaats is. Merken zijn graag bereid die te betalen, want een klant die door een vriend wordt aangebracht blijkt significant winstgevender te zijn dan via andere online kanalen.

Tot nu toe hebben meer dan 30.000 consumenten een Social Shop geopend en werd voor meer dan EUR 23 mln aan producten of diensten via hun shops verkocht. De Social Shop heeft nog meer ambitie: Binnen 10 jaar moeten alle online aankopen via vrienden verlopen.

 

www.sanomaventures.com 

www.socialshop.nl

www.sanoma.nl

 

 

Banner