Social media-campagne Nissan Micra bereikt 30 miljoen mensen
23-08-2013 05:58:13 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4985 | Tags:

Via Facebook, Twitter en Pinterest lanceerde Nissan de nieuwe Micra. In zes weken tijd werden 30 miljoen mensen bereikt. De campagne laat zien dat vrouwen veel van auto’s houden, net als mannen.



De pan-Europese #MicraAttitude-campagne daagde deelnemers uit een pin board te maken op Pinterest met afbeeldingen die hun Micra Attitude weerspiegelt. Elke deelnemer kon beelden pinnen in verschillende categorieën zoals geweldige gadgets, inspirerende quotes en mensen en gedurfde bestemmingen.



Dat leverde een oogst op van 5.000 foto’s die alleen al op Pinterest door bijna een half miljoen mensen bekeken werden. Via Facebook bereikte #MicraAttitude nog eens 25,5 miljoen mensen en Twitter leverde een bereik van 4,1 miljoen mensen op. De campagne liep in zestien Europese landen. De 45 succesvolste deelnemers kregen een box met goodies ter waarde van € 200,-.



‘We wilden letterlijk met onze eigen ogen zien wat nu exact de “Micra Attitude” betekent volgens consumenten… en dat hebben we geweten,’ aldus David Parkinson, bij Nissan Europe verantwoordelijk voor de social media-activiteiten. ‘We zijn verrast door de enorme respons en vooral door de enorme inzet van sommige deelnemers. Als het gaat om kostenefficiënte campagnes, kun je niet zonder social media.’

 

De #MicraAttitude-campagne laat ook zien hoe vrouwen over auto’s denken, wat hen inspireert en wat ze verwachten. Niet alleen mannen zijn dol op auto’s, vrouwen ook. ‘Voor vrouwen geldt dat de auto iets zegt over henzelf en dat het bezit van een auto het gevoel van onafhankelijkheid en vrijheid versterkt,’ constateert Parkinson. ‘Vrouwen vinden het meestal geweldig de auto een persoonlijke stijl te geven met accessoires. Ook waarderen ze de connectiviteit van de Micra, waardoor ze stijlvol, slim en vol zelfvertrouwen op weg kunnen.’



De nieuwe Nissan staat nu bij de Nissan-dealer. Hij is leverbaar met het slimme NissanConnect-systeem met een groot formaat touch screen en Google Send-To-Car-technologie. Hiermee kan de bestuurder thuis of op kantoor een route plannen en die naar de auto uploaden. Ook ontwierpen de designers een nieuw exterieur en vernieuwden ze het interieur van de Micra.



David Parkinson: ‘Social media bieden geweldige mogelijkheden om met mensen in contact te komen. Als je alle shares, likes en bezoekstatistieken even opzij legt, zien we als belangrijkste resultaat dat vele honderden mensen geïnspireerd raakten door de campagne en direct onze site bezochten voor meer informatie over de nieuwe Micra. Als alleen al een klein percentage hiervan kiest voor een Micra, dan weten we wat de kracht is van zo’n kosteneffectieve campagne waarbij alleen social media zijn ingezet. Het succes van #MicraAttitude laat zien dat je als merk moet durven de consument direct bij een campagne te betrekken, ook al is er geen controle op de items en commentaren die ze delen. Het ergste wat kan gebeuren is dat meteen duidelijk wordt hoe consumenten een campagne waarderen... en dat is nuttige informatie voor een volgende keer.’

 

www.nissan.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie