SPOT: Europa’s fantastische zomertelevisieseizoen
23-09-2013 09:46:32 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3922 | Tags:

Ondanks het feit dat deze zomer geen FIFA Wereldbekerwedstrijden, UEFA Europese kampioenschappen of Olympische Spelen werden uitgezonden, en ondanks het ongebruikelijk warme zomerweer in veel delen van Europa, bleven de kijkers aan de TV gekluisterd – of het nu programma’s op het gebied van sport, politiek, het koningshuis of entertainment betrof...

 

In een reactie op deze succesvolle zomer zei Philippe Delusinne, President van het ACT: “In heel Europa bereiken omroepen verbazingwekkende niveaus van technologische innovatie, en we ontwikkelen continu nieuwe manieren om onze programma’s aan de consument te leveren: HD, Ultra-HD, on-demand. We doen dit met zeer hoge niveaus van lineair televisiekijken en een sterke groei in aanvullend, niet-lineair televisiekijken, wat zeer belangrijk is. Wanneer de Europese economieën weer gaan groeien, wordt dit vertaald in meer reclame- en abonnee-inkomsten die weer kunnen worden geïnvesteerd in de toekomstige programmering – een echte virtueuze cirkel voor Europese bedrijven en consumenten”

 

Namens Europese tv-verkoophuizen Franz Prenner, voorzitter van egta: “Het publiek op het Europese continent was deze zomer bijzonder trouw aan de televisie, zowel voor nieuws en sport als voor entertainment. Ongeacht via welk apparaat, keken de Europeanen veel televisie, en misten ze geen van de nationale en/of Europese gebeurtenissen deze zomer: politieke debatten of koninklijke gebeurtenissen, tennistoerooien, etc. Voor bepaalde gebeurtenissen waren hele landen aan de tv gekluisterd, terwijl andere een groot Europees publiek trokken. Dit bewijst dat onze branche zeer gezond is, en dat hoewel economische onzekerheden de reclame-uitgaven in sommige markten beïnvloeden, het belang van het bereiken van de massa met krachtige televisiecontent, zowel via tv als andere apparaten, intact is. Het publiek groeit, en de kijkcijfers zijn hoger dan ooit… We verheugen ons op een zeer opwindende toekomst!"

 

Deze commentaren werden ondersteund door sterke kijkcijfergegevens uit heel Europa:

 

·         In Italië had het gebrek aan een wereldwijd sportevenement geen invloed, en keken de Italianen 3,5% meer televisie in de zomer van 2013 dan in het voorgaande jaar;

 

·         Het verkiezingsdebat tussen bondskanselier Angela Merkel en haar uitdager Peer Steinbrück trok 26 miljoen Duitse kijkers;

 

·         Dat andere volledig Duitse duel, de Champions League finale tussen Bayern München en Borussia Dortmund, werd bekeken door een wereldwijd publiek van 360 miljoen, waarvan 23,7 miljoen in Duitsland;

 

·         Bijna 13 miljoen kijkers in Frankrijk en 2,75 miljoen in Nederland volgden de Tour de France op tv. De Tour verbrak ook records in het Verenigd Koninkrijk;

 

·         Er waren nog meer sportieve hoogtepunten: meer dan 14 miljoen kijkers in het Verenigd Koninkrijk zagen de overwinning van Andy Murray tijdens het heren enkel toernooi op Wimbledon (en Marion Bartoli’s overwinning in de dames enkel finale zorgde voor een kijkcijferrecord voor het kanaal dat de finale uitzond in Frankrijk), terwijl de halve finale van het Europees kampioenschap damesvoetbal 2 miljoen Zweedse kijkers trok;

 

·         Maar het draaide niet alleen om sport – talentenshows vervolgden hun al tien jaar durende succes, met meer dan 14 miljoen kijkers voor de finale van Britain’s Got Talent en ook sterke kijkcijfers in Nederland, België en elders;

 

·         Koninklijke gebeurtenissen bleken ook populair: de kroning van Koning Philippe I trok 6,08 miljoen Belgische kijkers, 1,9 miljoen keken in Zweden naar het huwelijk van Prinses Madeleine, en – verdeeld over vier kanalen in het Verenigd Koninkrijk – trok de berichtgeving rond de geboorte van Prins George 11,9 miljoen kijkers;

 

·         In juli en augustus werden gemiddeld 6,5 miljoen televisiegerelateerde tweets per maand geplaatst in Frankrijk.

 

En de branche denkt ook dat de impact van YouTube op het televisiepubliek door sommige commentatoren is overdreven. Voor het eerst zijn brancheorganisaties uit heel Europa begonnen met het vergelijken van de tijd die wordt doorgebracht met televisiekijken met de tijd die wordt besteed aan diverse online media. De cijfers tonen tot dusver aan dat het indrukwekkende succes van YouTube niet ten koste is gegaan van televisiekijken. Voor heel  Europa geldt dat de gemiddelde persoon een uur lang lineaire televisie kijkt voor elke minuut die wordt doorgebracht op YouTube (zie voor nationale cijfers de noot voor de redactie).

 

In een reactie op deze nieuwe vergelijking, die gebaseerd is op data die in mei zijn gepubliceerd door de Britse televisiemarketingorganisatie Thinkbox, zei Tess Alps, directeur van Thinkbox: “Wanneer een commentator lichtvaardig meldt dat YouTube de tv ‘vervangt’, zouden we om neutraal bewijs moeten vragen. In het Verenigd Koninkrijk kijkt volgens officiële bronnen de gemiddelde persoon voor elke minuut die hij doorbrengt op YouTube, bijna een uur lang lineaire tv. Wij waren blij om door samenwerking met onze zusterorganisaties te ontdekken dat dit patroon zich herhaalt in alle grote Europese markten. Dat betekent niet dat we het succes van YouTube op enige wijze willen bagatelliseren. Het is een aanvulling op televisiekijken, en het zal groeien, maar de aanname dat de tijd die wordt doorgebracht op YouTube onvermijdelijk zal leiden tot kannibalisatie van de lineaire tv-tijd klopt niet en wordt niet bevestigd door analyses van echte consumenten.”

 

Tot slot zijn de televisiemarketingorganisaties egta en de ACT van plan hun samenwerking en informatie-uitwisseling te intensiveren. Zij hebben aangegeven open te staan voor samenwerking met andere televisie-organisaties in Europa en daarbuiten.

 

De nationale cijfers met betrekking tot de tijd die wordt doorgebracht met kijken naar lineaire televisie en YouTube (zonder mobiel gebruik):

 

·         In het Verenigd Koninkrijk kijkt de gemiddelde persoon voor elke minuut die hij doorbrengt op YouTube bijna een uur lineaire televisie. (januari 2013, BARB, UKOM)

 

·         In Duitsland zou het marktaandeel van YouTube als het een tv-kanaal zou zijn, lager liggen dan 1%. Er wordt per maand 130 uur lineaire tv gekeken - bijna 44 keer meer dan YouTube (3 uur). (AGF/GfK, TV Scope 5.0 (KFA 0/1, 3 jaar en ouder), Comscore (thuis + op het werk), januari 2013; IP Deutschland 04.06.2013)

 

·         In Nederland, wordt gemiddeld 120 uur per maand lineaire tv gekeken, tegenover 3,2 uur op YouTube. (SKO/ comScore. Doelpubliek: alle 15 jaar en ouder, januari 2013. Internet: pc thuis en op het werk. Google: alle sites)

 

·         In Italië is de lineaire televisiekijktijd 145 uur en 11 minuten per maand, terwijl 1 uur en 27 minuten op YouTube wordt doorgebracht. (januari 2013, Auditel; Audiweb)

 

·         In Frankrijk wordt 126 uur per maand lineaire tv gekeken, en YouTube 1 uur en 28 minuten. (januari 2013, Médiamétrie/Netratings)

 

 

De Association of Commercial Television in Europe (ACT) behartigt de belangen van de commerciële omroepsector in Europa. De ACT, die is opgericht in 1989, heeft 33 bedrijven als leden, met licenties in 37 verschillende Europese landen, verdeeld over 45 Europese markten en daarbuiten. Onze leden exploiteren enkele honderden vrij te ontvangen zenders en betaalzenders en distribueren nog veel meer kanalen en nieuwe diensten. De leden van ACT zijn bedrijven met diverse bedrijfsmodellen:  aanbieders van vrij te ontvangen zenders en aanbieders van betaalzenders, digitale platformaanbieders en multimediagroepen.

egta is de associatie die televisie- en radioverkoophuizen vertegenwoordigt, ofwel onafhankelijk van het kanaal, ofwel in-house, die de reclameruimte van zowel commerciële als publieke televisie- en radiostations in Europa en daarbuiten verkopen. egta vervult diverse functies voor haar leden op het gebied van diverse activiteiten, zoals regelgevingskwesties, kijkcijfermetingen, verkoopmethoden, interactiviteit, cross-media, technische normen, nieuwe media etc. Tijdens haar 35-jarige bestaan is egta het referentiepunt voor televisie- en radioreclame in Europa geworden. egta heeft 125 leden die actief zijn in 37 landen.

SNPTV (Het Syndicat National de la Publicité Télévisée) is de brancheorganisatie van de Franse tv-verkoophuizen (TF1 Publicité, M6 Publicité, France Télévisions Publicité, Canal + Régie, TMC Régie, Next Régie, Lagardère Publicité, Be Viacom). SNPTV heeft als hoofdtaak het verzamelen van bewijs, door het uitvoeren van gezamenlijke onderzoeken, dat televisie hét medium is voor adverteerders en hun televisiereclames in termen van rendement op investering, merkopbouw, bekendheid en imago.

Thinkbox is de marketingorganisatie voor commerciële televisie in het Verenigd Koninkrijk, in al zijn vormen – uitgezonden, on-demand en interactief. De aandeelhouders zijn Channel 4, ITV, Sky Media, Turner Media Innovations en UKTV, die samen meer dan 90% van de commerciële tv-reclameomzet vertegenwoordigen via eigen tv-kanalen en tv-kanalen waarin zij participeren. RTL Group en Virgin Media zijn buitengewoon lid en Discovery Channel UK & STV verlenen ook directe financiële ondersteuning. Thinkbox werkt met de marketinggemeenschap samen aan één ambitie: adverteerders helpen het beste te halen uit de mogelijkheden die de televisie biedt.

Wirkstoff TV is het initiatief van de Duitse verkoophuizen voor televisie en online video. De negen partners van Wirkstoff TV vertegenwoordigen meer dan 95% van de Duitse televisiereclamemarkt.

ABMA is de Belgische Vereniging voor Audiovisuele Media.

SPOT is het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. SPOT heeft als belangrijkste taak om mediabureaus en adverteerders te informeren en te inspireren over wat het medium tv voor hen kan betekenen. De volgende organisaties nemen deel aan SPOT: Ster, Discovery Networks Benelux, ORN, RTL Nederland, FOX Channels Benelux, AT5, SBS Broadcasting, Disney Channels Benelux, BE VIACOM Benelux, Eurosport, Eredivisie Live en Sport1.

 

www.spot.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie