SPOT: Televisie markt realiseert 446 miljoen euro omzet en kijktijd stijgt naar 201 minuten
28-08-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 5081 | Tags:

De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in de eerste helft van 2013 uitgekomen op  € 446 miljoen, een daling van 5,6% ten opzichte van de eerste helft 2012.  Dat blijkt uit het halfjaarrapport 2013 dat SPOT vandaag heeft gepubliceerd over de eerste helft van 2013. De aanhoudende recessie heeft logischerwijs ook een effect op de bestedingen in de TV-reclamemarkt. Ten opzichte van andere mediumtypen blijft de kracht van TV echter ongeëvenaard. Dit blijkt uit de netto omzetten voor de totale reclamemarkt die Nielsen onlangs over 2012 publiceerde.

 

Kijktijd stijgt naar 201 minuten

Ondanks het ontbreken van grote sportevenementen is de kijktijd in de eerste helft van dit jaar gestegen naar 201 minuten per dag (doelgroep 6+, bron SKO). Na de introductie van de nieuwe populatienorm, de Gouden Standaard, in 2007 is de kijktijd in Nederland nog niet zo hoog geweest in een eerste half jaar. Vooral de maanden januari en mei kenden een hogere kijkdichtheid dan de zelfde maanden in 2012.

 

Explosieve groei online video advertising

In de eerste helft van 2013 werd 396 miljoen euro uitgegeven aan spot advertising en 50 miljoen euro aan non-spot advertising (sponsoring). In dezelfde periode hebben de SPOT zenders een gezamenlijke omzet van 6 miljoen euro gerealiseerd op online video, een groei van maar liefst 20 procent.

 

Positieve verwachtingen over de tweede helft 2013

Een aantrekkende economie in de voor Nederland belangrijke exportlanden zal onze economie, weliswaar trager dan verwacht, vlot trekken. De TV bestedingen herstelde zich na de vorige crisis in 2009 sneller dan de economie zelf. SPOT verwacht dat de TV markt zich in de tweede helft sneller zal herstellen dan de economie dat zal doen. Gesprekken met bureaus en adverteerders, waarin ook gesproken wordt over ophogingen van jaarcontracten, onderschrijven deze verwachting ten aanzien van de tweede helft 2013.

 

Over SPOT

SPOT is het Nederlandse marketingcentrum voor TV-reclame. SPOT verzorgt informatie over TV als reclamemedium, biedt TV gerelateerde services aan adverteerders en bureaus, stimuleert innovaties op het gebied van TV-reclame en inspireert adverteerders en bureaus voor de inzet van TV.

In SPOT participeren de volgende organisaties: AT5, BE VIACOM Benelux, Discovery Networks Benelux, Disney Channels Benelux, Eredivisie Live, Eurosport, FOX International Channels Benelux, NBCUniversal, ORN, RTL Nederland, SBS Broadcasting, Sport1 en Ster.

 

SPOT TV Halfjaarrapport 2013


• De netto TV-bestedingen zijn in de eerste helft van 2013 uit gekomen op € 446 miljoen. Ten opzichte van de eerste helft 2012 daalde de TV markt met 5,6%.

• De TV zenders hebben in de eerste helft van 2013 een spot omzet gerealiseerd van € 396 miljoen, een daling van 4,6%. De aanhoudende recessie en het uitblijven van een herstel hebben ook op de TV markt een groot effect. 

• De non-spot markt komt uit op €50 miljoen, een daling van 15,8%. De redenen voor een krimp in de non spot markt zijn een late reactie op de economische situatie (non spot markt was nagenoeg stabiel in 2012) en een krapper aanbod van gesponsorde projecten bij de zenders

• De sterke relatie tussen de ontwikkeling van de TV advertentiemarkt en de economische situatie blijkt ook uit de ontwikkeling van het aandeel van TV in de totale reclamemarkt. Het aandeel van TV bleef in 2012 stabiel op 24%. Online Search was in 2012 de grote groeier ten koste van de print media. De concurrentiekracht van TV t.o.v. de andere media is ongeëvenaard.
Management summary eerste half jaar 2013, vervolg

Het aantal adverteerders daalde van 781 in de eerste helft 2012 naar 756 in de eerste helft 2013. Adverteerders zetten  meer nieuwe commercials in. Het aantal nieuwe commercials steeg met maar liefst 7%. 

• De kijktijd steeg in de eerste helft 2013 naar een record van 201 minuten per dag (6+), terwijl 2013 niet een sportjaar is. Na de introductie van nieuwe populatienorm, de Gouden Standaard, in 2007 is de kijktijd in de eerste helft van het jaar nog niet zo hoog geweest.  

Het uitgesteld kijken (het bekijken van eerder opgenomen programma’s binnen 7 dagen) is in de eerste helft van 2013 gestegen van gemiddeld 6 naar 9 minuten per dag. Het uitgesteld kijken is de verklarende factor voor de toegenomen kijktijd in de eerste helft van 2013. Het lineair (live) kijken bleef nagenoeg gelijk

• 81% van de Nederlandse huishoudens kan via één of meerdere TV toestellen digitaal TV kijken. Een digitale aansluiting via de kabel is de meest voorkomende toepassing. Eén op de drie huishoudens beschikt inmiddels over een tablet en het bezit van de smartphone is die van het conventionele mobieltje voorbij gegroeid.  


Marktverwachting tweede helft 2013 

SPOT verwacht een licht herstel van de TV markt in de tweede helft van 2013. De TV markt heeft in de tweede helft van 2012 een sterkere daling laten zien dan de eerste helft van dat jaar. Dat patroon zal zich in 2013 waarschijnlijk juist andersom laten optekenenEen aantrekkende economie in de voor Nederland belangrijke exportlanden zal onze economie, weliswaar trager dan verwacht, vlottrekken. Dat er een direct relatie is tussen de economische ontwikkeling en de hoogte van de media- en TV uitgaven blijkt uit de historie. De TV bestedingen herstelde zich na de vorige crisis in 2009 sneller dan de economie zelf. SPOT verwacht dat de TV markt zich in de tweede helft sneller zal herstellen dan de economie dat zal doen. Gesprekken met bureaus en adverteerders, waarin ook gesproken wordt over ophogingen van jaarcontracten, onderschrijven deze verwachting ten aanzien van de tweede helft 2013.  

 

www.spot.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie