SPOT Thinkbox onderzoek: TV meest effectief en renderend advertentiemedium
27-05-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4772 | Tags:

De is twee keer zo effectief als enig ander advertentiemedium en de effectiviteit is de afgelopen drie jaren toegenomen. Ook levert TV de hoogste ROI op de reclame investering. SPOT publiceert deze unieke resultaten uit het onlangs door Ebiquity uitgevoerde onderzoek Payback 4, Pathways to profit , uitgevoerd in opdracht van Thinkbox.

 

Analyse van 2 miljard aan reclamebestedingen biedt uniek inzicht

Thinkbox, de marketingorganisatie van alle Engelse commerciële TV zenders, heeft Ebiquity de opdracht gegeven voor dit vierde effectiviteitonderzoek Payback 4, waarin € 2 miljard aan Engelse reclamebestedingen is geanalyseerd. Ebiquity presenteerde de resultaten op 15 mei in London.  In totaal zijn 4.500 campagnes onderzocht van meer dan 100 grote Engelse adverteerders, voor tien verschillende branches, in de periode van 2008 tot en met 2014.

 

 

Hoofdconclusies

  • TV is het meest effectieve advertentiemedium, twee keer zo effectief als enig ander medium.
  • De afgelopen 3 jaar is de effectiviteit van TV toegenomen met 2,5%. In de retail branche was deze stijging maar liefst 11%
  • TV levert de hoogste rendement (winst) op de reclame investering. Binnen de FMCG branche ligt het ROI van TV minimaal drie maal zo hoog als elke ander gemeten medium.
  • TV genereert 33% meer online merk zoekgedrag vanwege de toename van multi screening
  • TV verhoogt de search resultaten. Voor elke 100 GRP’s krijg je 5% meer resultaten.

 

TV levert ook de hoogste ROI

Elke pond TV besteding levert gemiddeld over de verschillende branches bijna 0,8 pond winst op. Voor de retail branche is dit effect zelfs meer dan dubbel zo groot. Daar levert elke pond TV besteding zelfs 1,9 pond winst op.

 

 

Onderzoeksopzet en definities Effectiveness index en  ROI

Voor het onderzoek zijn alle reclame effecten geanalyseerd bij meer dan  4.500 campagnes van meer dan 100 grote Engelse adverteerders, voor tien verschillende branches, in de periode van 2008 tot en met 2014. Uit de database werden uitbijters en inconsistente meetwaarden vooraf verwijderd. De gebruikte econometrische modellen zijn 10 jaar methodologisch getest en consistent. Hiermee werd de performance onderzocht van de mediumtypen, TV, radio, print, online display en buitenreclame. Ebiquity maakt gebruik van gedetailleerde marketingdata afkomstig van de adverteerders die gebruik maken van hun expertise en analyse modellen. Dat betekent dat Ebiquity  inzicht heeft in reclamekosten per mediumtype, reclamebereik per mediumtype, verkoopcijfers en de netto winst per product.

 

De ‘effectiveness index’ is gebaseerd op de gemiddelde verkoopstijging per 100 GRP’s/100% bruto mediumbereik, waarbij de verkoopstijging bij TV de index is (index = 100).  ‘Return on investment (ROI)’ betekent hoeveel extra netto winst een adverteerder maakt na aftrek van de reclamekosten. Elk pond TV besteding levert 0,8 pond netto winst op.

 

Het  volledige Engelse persbericht en de webstreams en Engelse sheets van de presentatie met alle resultaten zijn te vinden op de Thinkbox website

 

Over SPOT

SPOT is het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. SPOT verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders.

 

In SPOT participeren de volgende organisaties

Ster, Discovery Networks Benelux, ORN, RTL Nederland, FOX Channels Benelux, AT5, SBS Broadcasting, Disney Channels Benelux, BE VIACOM Benelux, NBCU, Eurosport en Sport1

 

www.spot.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie