Start collecteweek: Facebookcampagne laat gevoel van alzheimer ervaren
04-11-2013 13:45:51 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4279 | Tags:

Bij de start van de collecteweek lanceert Alzheimer Nederland een unieke Facebookcampagne om jongeren meer te betrekken in de strijd tegen dementie. De simpele tag- en fotofunctionaliteiten van Facebook worden in deze campagne op een vernuftige manier gebruikt, om zo mensen in hun vertrouwde omgeving heel even de impact van de ziekte van Alzheimer te laten ervaren.

 

Facebookcampagne Het Alzheimer Event
Het idee van de Facebookcampagne is dat mensen in een foto van een niet bestaand evenement getagd worden. Er verschijnt een foto op je tijdlijn van een evenement waarop jij te zien bent, maar waarvan je zeker weet dat je er niet bent geweest. Maar toch ... je staat écht op die foto. Op deze eigentijdse manier ervaren mensen zelf even de verwarring waarmee alzheimerpatiënten dagelijks kampen en daarmee de impact van alzheimer. Om het geheel nog geloofwaardiger te maken, werken we samen met bestaande organisaties zoals de Rollende Keukens, Upload Cinema en Mojo Concerten. Zij werken belangeloos mee aan deze campagne door op hun Facebookpagina een niet bestaand evenement te hosten en foto's beschikbaar te stellen. Vervolgens kun je zelf via de website www.hetalzheimerevent.nl je vrienden hetzelfde gevoel laten ervaren door een foto van hen te uploaden, die door ons bewerkt en in een foto van een evenement geplaatst wordt.

 

Om de campagne af te trappen, is afgelopen weekend de eerste groep mensen in een foto getagd en de eerste reacties laten zien dat het zelf ervaren de gewenste impact heeft: "Hoe verwarrend is dit? Getagd worden in een foto van een evenement waar je wél op staat, maar nooit geweest bent. Dit is dus wat alzheimerpatiënten voelen... #hetalzheimerevent.nl" (Jeroen van der Boom). Nu zijn de mensen zelf aan de beurt om met de campagne aan de slag te gaan.

 

 

Belang campagne
Alzheimer Nederland wil meer en jongere mensen mobiliseren in de strijd tegen dementie. Niet alleen mensen die met de ziekte te maken hebben, maar ook mensen voor wie de ziekte nog verder weg is. Het is de uitdaging om voor hen dementie relevant te maken. We hebben ervoor gekozen dit duidelijk te maken door mensen zelf even de verwarring te laten voelen die dementiepatiënten dagelijks ervaren. Het zelf ervaren is confronterend en persoonlijk en dat brengt de problematiek dichtbij.

 

Collecteweek Alzheimer Nederland
Aanleiding voor de Facebookcampagne is de start van de landelijke collecteweek van Alzheimer Nederland van 4 t/m 9 november. 30.000 vrijwillige collectanten gaan dan voor Alzheimer Nederland langs de deuren. De collecteweek is een belangrijke inkomstenbron voor Alzheimer Nederland.

 

Over Alzheimer Nederland
Alzheimer Nederland is al meer dan 25 jaar de enige organisatie in Nederland die zich inzet voor alle mensen met dementie en hun naaste omgeving. Dat doen ze door het financieren van wetenschappelijk onderzoek, voorlichting, ondersteuning en belangenbehartiging. Met 52 regionale afdelingen en 225 Alzheimer Cafés heeft Alzheimer Nederland een landelijk bereik. Alzheimer Nederland is afhankelijk van particuliere giften en heeft het CBF-keurmerk voor goede doelen.

 

www.hetalzheimerevent.nl

www.alzheimer-nederland.nl

 

Dit persbericht is gedistribueerd door ANP Pers Support

 

                                                                                                 Home

 

www.perssupport.nl/apssite/permalink/78973