Start-up Ikwilbovenaan.nl gaat AdWords beter inzichtelijk en toegankelijk maken
21-07-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 6075 | Tags:

Start-up Ikwilbovenaan.nl, opgericht door ex-Google werknemer Leon Winkes, gaat voor de zakelijke dienstverlening en auto-industrie inzichtelijk maken met welke zoektermen zij het beste kunnen adverteren. Het concept is een variant op AdWords Express, Google's vereenvoudigde AdWords-interface voor lokaal opererende mkb’ers. Aan de hand van de gekozen sector, 3 belangrijke zoektermen en de landingspagina, genereert Ikwilbovenaan.nl een complete AdWords structuur.

 

Concept

Bij AdWords Express kunnen mkb’ers hun sector kiezen en een advertentietekst­ bedenken. Google zorgt er dan bijvoorbeeld voor dat een bakker in Amsterdam gevonden wordt op de zoekterm bakkerij Amsterdam. Gebruikers krijgen de advertentie alleen te zien als zij zich binnen een straal van 25 kilometer van de winkel bevinden.

 

Het concept Ikwilbovenaan.nl speelt in op deze behoefte en maakt deze manier van adverteren ook mogelijk voor niet-lokale partijen, zoekvolumes rondom merken, maar ook nichemarkten.

 

De gebruiker kan kiezen uit 9 sectoren (advocatuur, auto, bedrijfseducatie, consulting, energie, finance, recruitment, medisch of PR) en geeft aan rondom welke zoektermen hij wil adverteren. Ikwilbovenaan.nl analyseert deze combinaties, genereert vervolgens een grote hoeveelheid zoektermen die hierop aansluiten en neemt deze op in de structuur van een op maat gemaakt AdWords-account.

 

Een voorbeeld: een autodealer van het merk Alfa Romeo zal bij het zelfstandig opzetten van zijn AdWords-account willen adverteren op de zoektermen Alfa Romeo kopen of proefrit Alfa Spider. Echter, het aantal zoektermen waarop deze adverteerder zijn doelgroep kan bereiken ligt vele malen hoger.

 

In het geval van Alfa Romeo maakt de analyse van Ikwilbovenaan.nl zo'n 600 termen inzichtelijk waarop deze autodealer gevonden kan worden. In een ander bijvoorbeeld, het geval van Audi, zijn er 20.000 zoektermen mogelijk. Voordeel hiervan is dat met deze zoektermen wel de juiste doelgroep kan worden bereikt, maar dat de focus niet alleen zal liggen op relatief dure zoektermen: Merk X + kopen. Dit concept maakt het voor alle adverteerders mogelijk om een groot bereik te genereren met minimale tijd investering; ook als de klant relatief weinig AdWords kennis in huis heeft.

 

Klanten worden na het invullen van sector, zoekwoorden en contactgegevens teruggebeld voor een intake. Binnen 3 werkdagen wordt het AdWords-account aangemaakt en worden de advertenties weergegeven. In tegenstelling tot conventionele search agencies, betalen klanten voor een servicepakket. Zij weten vooraf wat ze maandelijks kunnen verwachten en voor welke prijs.

 

www.ikwilbovenaan.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis