Startpagina introduceert curated search op vernieuwde mobiele site
10-06-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3195 | Tags:

Startpagina signaleert een verschuiving in bezoekgedrag: een steeds groter deel van het bezoek komt via tablet of smartphone. Daarom zet Startpagina sterk in op mobiel met de lancering van een geheel nieuwe mobiele versie welke continue geoptimaliseerd wordt. Zo is er curated search toegevoegd aan zowel de smartphone- als tabletversie. Deze functionaliteit houdt in dat de redactie een voorselectie maakt in de zoekresultaten.

 

De analyse van het gebruik van de mobiele Startpagina-site laat zien dat de mobiele gebruiker een ander gebruiksdoel heeft dan de desktopgebruiker. Op de smartphone is er vooral interesse voor actuele zaken, zoals: weer en verkeer, (voetbal)nieuws, sociale media en populaire dagbladen. Bovendien bekijkt de Startpagina-gebruiker ook vaker ‘persoonlijke’ zaken als horoscoop, dating, games en erotiek via de smartphone.

 

Daarbij wordt de mobiel ook voor oriëntatie en aankopen gebruikt. Zo wordt er vanuit de mobiele versie meer doorgeklikt naar last minute vakantieaanbiedingen, hotels, loterijen, tweedehands artikelen, de nieuwste winkelfolders en houdt men de grote winkelacties als de Drie Dwaze Dagen en het Prijzencircus in de gaten.

 

Deals en aanbiedingen

Om hier beter op in te spelen zijn alle thema’s op de mobiele site slim gecategoriseerd op basis van het klikgedrag en heeft de gebruiker daardoor de beste deals en aanbiedingen altijd binnen handbereik. Dit biedt adverteerders de mogelijkheid om met slechts één klik mobiel gevonden te worden. Een vereiste, omdat mobiel en tablet een steeds groter deel van de online bestedingen innemen: zo besteedt de Nederlander inmiddels 12 cent van iedere euro via de smartphone of tablet.*

 

Vollediger en relevanter overzicht

“The human touch blijft centraal staan bij Startpagina, ook op mobiel. Dit geldt niet alleen voor de categorieën, maar ook voor het zoeken naar informatie. We hebben met curated search een menselijke laag over de zoekmachine gelegd,” vertelt Merel Gianotten, manager Startpagina. “Hierdoor krijgt de gebruiker een relevanter en vollediger overzicht van resultaten, uitgezocht door onze redactie.”

 

Groei in bereik en gebruik
De toevoeging van curated search zorgt voor direct relevant resultaat. En dit waardeert de bezoeker: sinds de eerste optimalisaties begin dit jaar weet de bezoeker steeds vaker Startpagina op mobiel te vinden (+21%). De gecategoriseerde linkselectie en optimalisatie van navigatie zorgen voor meer activiteit op de pagina (stijging van clicks met 23%).

 

*Uit internationaal onderzoek van Online Retail Research i.s.m. RetailMeNot, Inc., bekend in Nederland als ActiePagina.nl. Meer over het online retail onderzoek op Emerce.nl of op RetailResearch.org

 

Over Startpagina

Startpagina trekt dagelijks zo’n 800.000 bezoekers. De site biedt een overzicht van handmatig geselecteerde links, door de redactie geselecteerd, gecheckt en beoordeeld. Sinds kort is op Startpagina een nieuwe manier van zoeken gelanceerd, waarvan de resultaten bij veelgebruikte zoekwoorden vooraf door de redactie geselecteerd en gecontroleerd zijn (curated search). Per dag worden er gemiddeld 1 miljoen zoekopdrachten gedaan. Binnen Startpagina kan er zowel op CPC (Cost per Click) als op CPS (Cost per Sale) basis worden afgerekend.

 

 

www.sanoma.nl

www.startpagina.nl

 

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie