Stichting Max Havelaar en delicious. lanceren Fair Share campagne op Facebook
28-04-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4108 | Tags:

Achter veel prachtige en lekkere producten die we dagelijks eten en drinken gaan mooie verhalen schuil van boeren die een Fair Share zouden moeten krijgen voor hun inspanningen. Daarom lanceert Stichting Max Havelaar in samenwerking met delicious. hét foodmagazine, een nieuwe Facebook-campagne: the Fair Share. Via deze campagne  worden wekelijks inspirerende berichten gedeeld over (h)eerlijke koffie, thee en chocolade.

 

De campagne is opgezet als een wedstrijd tussen theeleuten, koffielovers en chocofreaks. Facebook-fans van Stichting Max Havelaar en delicious. kunnen zich voor één van deze categorieën aanmelden via de speciale website www.thefairshare.nl. De deelnemers zien daarna wekelijks een bericht op hun facebook-timeline over hun favoriete Fairtrade-product. Delen zij dit bericht met hun vrienden, dan ontvangen ze punten. Des te meer een bericht gedeeld en geliked wordt, des te meer punten een deelnemer verdient. Met deze punten maken de deelnemers kans op:

 

…h’eerlijke Fairtrade producten

Wekelijks ontvangt degene met de meeste punten een Fairtrade weekprijs,  bijvoorbeeld een pak koffie, een Faire reep, thee of een ander h’eerlijk product.



…gratis deelname aan Fair Share-culiworkshops

Tijdens de Fair Share-culiworkshops gaan de theeleuten, koffielovers en chocofreaks met de meeste punten zelf aan de slag met Fairtrade thee, koffie en chocolade. Samen met delicious. friends, zoals Mister Kitchen, worden er bijvoorbeeld koffiegerechten gemaakt en leren de aanwezige fans meer over het verhaal achter de producten. Bij elke workshop zijn Fairtrade-boerinnen aanwezig die precies weten wat nodig is voor de beste koffie, thee en chocolade.

 

… een bezoek aan de theevelden in Sri Lanka

Op idyllisch Sri Lanka wordt de meeste Fairtrade-thee verbouwd die in Nederland verkrijgbaar is. De theeleut, chocofreak of koffielover die de meeste punten heeft verdiend tijdens de Fair Share campagne wint een culinaire reis naar de theevelden van Sri Lanka en ontmoet daar de vrouwen die op dit tropische eiland Fairtrade-thee plukken.

 

De Facebook campagne The Fair Share loopt van 23 april tot en met 1 december. Deze campagne wordt mede mogelijk gemaakt door Oxfam Novib

 

Over Stichting Max Havelaar

Stichting Max Havelaar is eigenaar van het Fairtrade keurmerk in Nederland. Dit keurmerk, in Nederland ook bekend als Max Havelaar keurmerk, heeft een focus op boerencoöperaties in ontwikkelingslanden. Om armoede aan te pakken en boeren een eerlijke kans op ontwikkeling te geven, zijn er naast strenge sociale- en milieucriteria ook criteria opgenomen over de betaling aan boeren. Zo ontvangen zij minimaal een kostendekkende prijs en een premie. Via deze criteria kunnen zij samen werken aan een betere en duurzame toekomst. Het keurmerk is in Nederland te vinden op ruim 1.800 producten zoals koffie, thee, chocolade, ijs, bananen, bloemen en wijn die geleverd worden door meer dan 130 bedrijven.

 

www.maxhavelaar.nl

www.thefairshare.nl

 

 

 

Banner