[Tentoonstelling] CODA Museum Apeldoorn: Carli Hermès 25 jaar topfotograaf
07-09-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 34795 | Tags:

 

Van 3 november 2013 tot en met 26 januari 2014 presenteert CODA Museum in Apeldoorn de tentoonstelling Carli Hermès 25 jaar topfotograaf – de kunst van het verleiden. Erotisch, eigentijds, bevreemdend en verleidend zijn al 25 jaar de kenmerken van het werk van Hermès. Of hij nu in opdracht modereportages en reclamecampagnes maakt of vrij werk;  zijn beelden zijn altijd  prikkelend, spannend en gestileerd. Carli Hermès 25 jaar topfotograaf– de kunst van het verleiden toont voor het eerst  in een museale context een overzicht van hoogtepunten en sleutelwerken uit zijn foto- en filmoeuvre.

 

 

Erotiek en vervreemding

Met uitgesproken vormen, kleuren en menselijk expressie vertelt Carli Hermès een verhaal van mensen. Erotiek en een vervreemdende werkelijkheid spelen steeds een dominante rol in zijn werk. De scheidslijn tussen de vrije kunstenaar en de reclamefotograaf is nauwelijks te trekken. Ze komen uit elkaar voort, gaan in elkaar op. Hij deelt dit met zijn generatiegenoten Inez van Lamsweerde en Erwin Olaf.

Water, vuur, stijlvolle interieurs, woestijnlandschappen vormen surrealistische decors waarin dromen werkelijkheid lijken te worden. Zo komt onder andere het verlangen te kunnen vliegen en daarmee de zwaartekracht te kunnen trotseren steeds weer terug in zijn beelden.

 

Omstreden campagnes

De carrière van Hermès kreeg in 1992 een vliegende start met twee reclamespots voor Droste Cacao. Hierin combineert hij het moederschap met erotiek en laat hij tieners uitgebreid met elkaar zoenen. De verleiding die uit dit werk spreekt is groot en zal een belangrijke rol in zijn werk blijven spelen. De Reclame Code Commissie verbood uiteindelijk een verdere uitzending van de spots. Met de controversiële Suit Supply reclame moest hij zich een aantal jaren later opnieuw publiekelijk verantwoorden.

 

 

Over Carli Hermès

Carli Hermès studeerde fotografie aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en aan de Bournemouth School of Art in Engeland. Hij werd internationaal bekend met zijn fotografie voor reclamecampagnes voor merken als Martini, Philips, Nike, Suit Supply en de KLM. Ook maakt hij modereportages voor toonaangevende internationale bladen en portretteert hij (internationale) bekendheden en ontwikkelt hij beeldcampagnes voor ideële organisaties zoals Oxfam Novib. Behalve als fotograaf is hij ook actief als regisseur van commercials en video's, onder meer voor G-Start, Royal Club en Nationale Spoorwegen. Van 2006 tot 2007 zat Carli in de jury van het programma Holland's Next Top Model.

Hermès is pionier van de zogenaamde ‘Photoshop’ – generatie,  die de beschikking heeft over een computer om  beelden digitaal te kunnen bewerken, en dus ook  manipuleren.

Zijn werk is tentoongesteld in diverse galeries en musea, waaronder het Groninger Museum, Galerie Rademakers in Amsterdam en de Kunsthal in Rotterdam en aangekocht door onder meer het Groninger Museum.

 

www.coda-apeldoorn.nl

www.carlihermes.com

 

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie