Albert Heijn houdt jaarlijks 34 miljoen keer het bonusvoordeel in eigen zak
22-10-2013 14:29:16 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4190 | Tags:

De nieuwe bonuskaart maximaliseert het bonusvoordeel dat Albert Heijn niet aan haar klanten geeft. Jaarlijks houdt AH van 23% van haar klanten en 34 miljoen bezoeken het voordeel in eigen zak. Na invoering van de nieuwe bonuskaart stijgt dit naar 46% en 61 miljoen bezoeken. Dit blijkt uit onderzoek van The Choice Marktonderzoek & Advies en SRM, opleidingsinstituut voor marketing, sales en reclame, onder 420 huishoudens in Nederland.

 

Het onderzoek wijst uit dat 10% niet in bezit is van een bonuskaart en maar liefst 43% de kaart wel eens vergeet. Een op de drie AH-klanten betaalt in dat geval de hogere prijs voor de bonusproducten, terwijl 57% van de klanten met of zonder bonuskaart een andere manier vindt om toch het bonusvoordeel te ontvangen. Met de invoering van de nieuwe kaart zal AH deze alternatieve routes sluiten om vervuiling van hun transactiedata te voorkomen.

 

Marktcijfers van GFK tonen aan dat 3,8 miljoen huishoudens wekelijks 1,66 keer boodschappen doen bij Albert Heijn. Dit komt neer op 322 miljoen bezoeken per jaar. Uit ons onderzoek blijkt dat klanten die de bonuskaart vergeten dit bij gemiddeld 28% van hun bezoeken doen. De kassière vergeet bij gemiddeld 20% van de bezoeken naar de bonuskaart te vragen.

 

Uitgaande van 322 miljoen bezoeken per jaar komt het er op neer dat de klant van AH bij 34 miljoen bezoeken per jaar de hogere prijs betaalt voor de bonusproducten. Met de nieuwe bonuskaart betalen de klanten van AH bij 60 miljoen bezoeken teveel. Dit aantal is exclusief het deel van de bezoeken waarin de kassière vergeet naar de bonuskaart te vragen en de klant deze ook vergeet te overhandigen. Uitgaande van hetzelfde gemiddelde vergeetpercentage (28%) zou het aantal bezoeken dat AH het bonusvoordeel niet aan de klant geeft nog 7 miljoen keer per jaar hoger kunnen liggen. Tel hierbij op dat de leveranciers van AH de bonusaanbiedingen betalen en het is duidelijk dat Albert Heijn haar winst gaat maximaliseren met de invoering van de nieuwe bonuskaart.

 

Max Kohnstamm verwoordt het als volgt: "Een trouwe klant die al vele jaren iedere week alle boodschappen bij Albert Heijn doet maar nu een keer de bonuskaart vergeet, betaalt als trouwe klant voor dezelfde producten een hogere prijs dan de disloyale klant die één keer per jaar bij AH komt en wel een bonuskaart bij zich heeft. Deze situatie toont aan dat de huidige bonuskaart geen loyaliteitskaart is, maar een kortingskaart waarbij vooral AH zelf van de korting profiteert."

 

Consumenten blijken het eveneens niet eens te zijn met deze prijsdiscriminatie: 69% van de Nederlandse huishoudens is van mening dat klanten die bij Albert Heijn kopen maar geen bonuskaart (bij zich) hebben ook van de bonusaanbiedingen moeten profiteren. Bijna een derde (31%) stelt dat AH zelf het meeste voordeel heeft bij de bonuskaart. Slechts 11% is van mening dat de klant het meeste profiteert.

 

Hoe het ook kan
Het Kruidvat toont al enige tijd aan hoe het ook kan. Hun Jouw Extravoordeelkaart biedt iedereen voordeel zonder dat daar een speciale kaart voor getoond hoeft te worden. Alleen de klanten die gebruik willen maken van de gepersonaliseerde aanbiedingen, moeten de kaart gebruiken.

 

Over het onderzoek
Het onderzoek is in samenwerking met marketingopleidingsinstituut SRM eind september verricht door The Choice Marktonderzoek & Advies onder een representatieve steekproef Nederlandse huishoudens. In totaal zijn 420 huishoudens online ondervraagd. Deze steekproefomvang levert voor de gehele steekproef bij een betrouwbaarheid van 95% een maximale afwijking van 5% van de werkelijke situatie.

 

The Choice Marktonderzoek & Advies en SRM zijn voorstander van fair marketing waarbij de basisprincipes van marketing op een transparante en correcte wijze worden nageleefd.

 

Over The Choice marktonderzoek & advies
The Choice is een full service marktonderzoekbureau dat sinds 1995 marketingbased research biedt. Maatwerk onderzoeksoplossingen voor allerhande (marketing)vraagstukken die zich kenmerken door de naadloze aansluiting van marketing en statistiek. Met eigen datacollectiefaciliteiten voor schriftelijk, telefonisch en online onderzoek en een dedicated onderzoeker voor iedere klant verzorgt The Choice het gehele proces van briefing tot presentatie. Rapportages zijn helder en praktisch: zonder interpretatie verwordt data geen informatie en zonder interpretatie leidt informatie niet tot inzicht. Kortom, The Choice, voor feiten met visie. 

 

www.srm.nl

www.thechoice.nl

 

Dit persbericht is gedistribueerd door ANP Pers Support

 

                                                                                                Home

www.perssupport.nl/apssite/permalink/78591