TMG: Schaatsmerken sterke positie in Top 10 Oranjemerken
06-02-2014 14:41:13 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4106 | Tags:

Als wordt gevraagd welke merken met Oranje worden verbonden noemen mensen nog steeds verreweg het meest de merken Heineken en  ING. Ook sportbonden en media die verslag doen van sportevenementen en de oranjesporters, worden vaak genoemd. Opvallend is de sterke positie van de KNSB, Unox en KPN. Deze merken profiteren ervan dat schaatsen op dit moment erg leeft in Nederland en liften mee op deze populariteit. Dit blijkt uit het Oranje Onderzoek dat in opdracht van Telegraaf Media Groep is uitgevoerd.

 

Inhaken op Oranje is meeliften op een positief gevoel

Dit jaar starten veel campagnes rondom de Olympische Winterspelen en het WK voetbal. Merken die inhaken profiteren van het positieve sentiment rondom Oranje. 86% van de Nederlanders heeft zin in de Olympische Spelen en het WK, al geeft 53% aan dat dit pas echt gaat leven als het evenement begint. Gezelligheid, feesten en saamhorigheid zijn dan ook nauw verbonden met Oranje.

 

Schaatsbonden en –sponsoren hoog in top 10 Oranje merken

Heineken en ING worden, net als in het sportjaar 2012, het meest geassocieerd met Oranje. Opvallend is dat de top 10 verder voor een groot deel bestaat uit merken die verbonden zijn met schaatsen. De KNSB (sportbond schaatsen) wordt op dit moment, zo vlak voor Sotsji, zelfs meer verbonden met Oranje dan de KNVB (sportbond voetbal). KPN staat als hoofdsponsor van de KNSB (schaatsbond) op een 8e plaats. Unox (Unilever) is altijd aanwezig bij winter- en natuurijsactiviteiten en staat mede hierdoor in de top 10. De top 10 wordt gecomplementeerd met mediamerken en KLM.

 

Top 10 Merken die geassocieerd worden met Oranje

1.    Heineken
2.    ING
3.    KNSB
4.    NOS
5.    KNVB
6.    NOC*NSF
7.    De Telegraaf
8.    KPN
9.    Unox
10.  KLM Air France

 

Sportnieuws wordt nog steeds het meest gevolgd via traditionele media

Adverteren rondom sportwedstrijden zorgt voor extra aandacht. Maar liefst 41% van de Nederlanders geeft aan het sportnieuws intensiever te volgen tijdens sportevenementen. Vanzelfsprekend wordt het meest naar live-evenementen gekeken (69%). Maar ook het laatste sportnieuws (58%) wordt op de voet gevolgd. TV is het meest gebruikte medium om sport te volgen, gevolgd door de krant en internet. Ook via smartphone (31%) en tablet (36%) wordt het evenement gevolgd. Daarnaast spelen sociale media een rol in het verspreiden van sportnieuws, ook al is deze rol nog relatief klein. 8% geeft aan sportnieuws via Facebook te volgen, 12% overweegt dit te gaan doen. 6% volgt nu al sporters via Twitter, 9% overweegt dat dit jaar te doen. De Telegraaf staat in de top 10 van meest geassocieerde merken met Oranje mede dankzij Telesport als multimediaal topsport platform en de mediapartnerships met NOC*NSF, KNSB, KNVB en KNLTB.

 

Over Bureau Consumenten Onderzoek

Bureau Consumenten Onderzoek (BCO) is een marktonderzoekbureau en onderdeel van Telegraaf Media Groep. BCO is gespecialiseerd in media- en reclameonderzoek.

 

Telegraaf Media Groep (TMG) is één van de grootste Nederlandse mediagroepen met leidende marktposities in dagbladen, magazines, online media en radio. Ook in video (producties) heeft TMG in Nederland een belangrijke marktpositie. Sterke merken en journalistieke relevantie vormen het hart van TMG. De combinatie van merk en inhoud zorgt hierbij voor een meerwaarde aan consument en adverteerder. TMG is het meest complete mediahuis van Nederland, met mediamerken en -platformen die onmisbaar zijn voor consument en adverteerder. De merken van TMG weten wat er speelt in Nederland en bieden elke dag weer, 24 uur per dag relevante content. 

 

www.tmg.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie