Triple IT: KNVB brengt digitale innovatie naar speelveld met Google Glass en de Oculus Rift
11-05-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4396 | Tags:

 

Triple IT zet vol in op innovatie in de sport met digitale oplossingen voor de KNVB en het Nederlands elftal. Zo is de Google Glass met videoanalyse app mee naar de trainingsstage in Hoenderloo, en wordt er druk gewerkt aan de Oculus Rift-oplossing om spelsituaties te herbeleven. Triple IT en de KNVB onderzoeken op welke wijze interactieve technologie bij kan dragen aan de voetbalsport. De eerste oplossingen met wearables en virtual reality zijn ontwikkeld, getest en worden nu in aanloop naar het WK toegepast voor de training van de Nederlandse spelers. Max Reckers, video-analist bij de KNVB: ‘Louis van Gaal staat bekend om zijn vooruitstrevende aanpak. Die mentaliteit stelt ons in staat om verder te gaan dan andere teams. De inzet van Google Glass en Oculus Rift geven ons die gewenste voorsprong.’

 

Zo heeft Triple IT voor de trainers van Oranje een videoanalyse app ontwikkeld om met de Google Glass al tijdens de training de realtime videobeelden van situaties te kunnen (her)bekijken. Deze opnames die doorgaans achteraf geanalyseerd worden, zijn hiermee handsfree op het veld beschikbaar voor een ruimer inzicht in spelersacties als bepaalde situaties zich voordoen. Hier kan de trainer vervolgens nog effectiever op inspelen.

 

Volop in ontwikkeling is ook een interactieve simulatie- en analysetool die gebruik maakt van virtual reality. Dankzij de Oculus Rift zijn eerdere spelsituaties oneindig te herbeleven. Met deze bril op waan je tijdens de nagebootste situaties als één van de spelers op het speelveld, op elke gewenste positie. Spelers kunnen situaties hiermee terugkijken, vanuit een ander perspectief ervaren of alternatieve acties simuleren en zo op interactieve wijze het eigen spel verbeteren.

 

Ben van der Burg, Commercieel Directeur bij Triple IT: ‘Grondige analyses zijn heel belangrijk in de sport. De KNVB is er al heel ver in en wij mogen ze helpen om dit verder te verbeteren. Nu kun je met digitale middelen niet alleen weten wat je anders moet doen, maar het ook voelen. Door deze ervaring leer je sneller en is de kans op succes groter. Zoals Benjamin Franklin onderstreept: to involve is to learn.’

 

www.triple-it.nl

www.knvb.nl

 

Banner