TV kijken meest populaire media activiteit in Nederland
20-08-2014 07:33:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3960 | Tags:



Van alle media besteden we verreweg de meeste tijd aan het TV kijken, bijna 3 uur per dag. Aan internet besteden we 103 minuten per dag middels het browsen, social media, mailen maar ook gamen en luisteren naar muziek. Hier bovenop komt nog eens 18 minuten per dag waarin we via internet TV kijken, radio luisteren en tijdschriften lezen. Dit zijn enkele conclusies uit de extra analyses die SPOT door René van Beers van Tilburg University heeft laten uitvoeren op de resultaten van het Media: tijd tijdbesteding onderzoek.


TV kijken grootste media activiteit in alle leeftijdsgroepen
Van alle media besteden we verreweg de meeste tijd aan TV kijken, voor de gemiddelde Nederlander van 13 jaar en ouder is dat bijna 3 uur per dag (166 minuten). Dat is live, uitgesteld en on demand TV kijken, ongeacht via welk apparaat. Niet internet maar radio is op TV na het meest geconsumeerde medium. Ruim 2 uur per dag. Naarmate de leeftijd stijgt, wordt er meer TV gekeken. Van alle leeftijdsgroepen is Internet het grootst onder jongeren van 13-19 jaar. De jongeren zijn 3,5 uur per dag online. Daarnaast kijken zij ook twee uur per dag TV. Lezen doet deze groep nauwelijks.


Traditionele media worden nog op een traditionele wijze geconsumeerd
Kijkend naar de apparaten, die gebruikt worden voor de consumptie van media is de conclusie duidelijk. Ondanks de toenemende beschikbaarheid en mogelijkheden van online devices consumeren we media nog op een traditionele manier. TV via het TV toestel, de krant via de papieren uitgave en radio via het radio toestel. Gedreven door het aanbod gamen we wel veel op online devices.


Meer informatie over de analyse en de volledige presentatie is hier te vinden.


www.spot.nl