TV-reclame effectief bij 16-24 jarigen op zoekgedrag en aankoopbeslissing
31-03-2014 12:39:45 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4407 | Tags:

Bij 24 procent van de jongeren van 16-24 jaar resulteert het zien van een TV commercial of andere vorm van sponsoring op TV in online zoekgedrag. Dit is opvallend hoog in vergelijking met de andere leeftijdsgroepen, waar dit gemiddeld elf procent is. Dit is een van de bevindingen uit het Deloitte rapport What Television is: 2013 An Industry of industries.

 

Bovengemiddeld effect TV-reclame onder 16-24 jarigen

TV-reclame heeft een relatief groot effect op het zoekgedrag en de aankoopbeslissing bij jongeren van 16-24 jaar. Uit het onderzoek blijkt dat het product waarvoor is geadverteerd de volgende dag door 24% van de jongeren  wordt besproken met vrienden. Ruim 15% bekijkt de TV-commercial nog eens op Youtube. Deze groep toont niet alleen sociale en online activiteiten na het zien van de commercial. Ruim 20% brengt een bezoek aan de fysieke winkel en gaat op zoek naar het product. Maar liefst 18% gaat daadwerkelijk over tot aankoop van het geadverteerde product. Onder alle respondenten is dit elf procent. 

 

   

 

Uit eerdere onderzoeken van Deloitte blijkt dat jongeren over het algemeen een meer positieve houding ten opzicht van TV programma's en TV-reclame hebben dan ouderen. Jongeren komen relatief meer in aanraking met TV-reclame die in het avondtijdvak wordt uitgezonden en ouderen met reclame die overdag wordt uitgezonden. Relatief een hoog aandeel van de commercials die overdag wordt uitgezonden heeft een sales gericht karakter, terwijl dit in het avondtijdvak meer brand building commercials zijn. Deze brand building films, waar jongeren relatief meer mee in contact komen, worden als meer aantrekkelijk en vermakelijk beschouwd. 

 

Meerderheid 16-24 jarigen ervaart TV kijken als beste manier om te ontspannen

Een andere uitkomst van het Deloitte onderzoek is dat 56 procent van de jongeren TV kijken ervaart als de beste manier om thuis te relaxen. Naarmate de leeftijd toeneemt daalt dit percentage nauwelijks, meer dan de helft van de respondenten kijkt TV omdat ze er van overtuigd zijn dat dit de beste manier is om te ontspannen.

 

         

 

Kijkers tonen een groot vertrouwen in het aanbod dat is samengesteld door de broadcasters. Uit de piek in kijktijd aan het einde van de dag blijkt wel dat de kijker de voorkeur heeft om te ontspannen en zich laat entertainen door het voor geselecteerde menu aan programma keuzes. 

 

www.spot.nl