Vipmedia lanceert magazine: De Tuin op Tafel
17-03-2014 13:06:36 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4850 | Tags:

 

 

Steeds meer Nederlanders houden een moestuin in hun tuin, op hun balkon of bij een van de vele buurtprojecten waarbij bewoners in parken en op braakliggende terreinen in de stad groenten, kruiden en fruit verbouwen. Om deze groeiende groep hobbytuinders te helpen met tips, adviezen en makkelijke recepten is op 6 maart het nieuwe tijdschrift De Tuin op Tafel gelanceerd.

 

Het magazine verschijnt vier keer per jaar en mikt op 150.000 lezers in Nederland en België. 'De Tuin op Tafel' geeft vooral praktische adviezen over het zaaien, telen, oogsten en bereiden van groenten, fruit en kruiden. De bekende Belgische moestuinspecialist Angelo Dorny geeft tips & trucs en gaat op reportage naar allerlei moestuinen.

 

Nederland telt zo'n 250.00 volkstuinders, maar dat aantal nam de laatste decennia licht af. Volgens de laatste cijfers van het CBS uit 2006 was het totale areaal sinds 1996 met 200 hectare gedaald tot 3906 hectare. Ook het aantal volkstuincomplexen nam af. Die moesten wijken voor woonwijken of industrieterreinen.

 

De laatste jaren is er weer een kentering zichtbaar, al wordt die nog niet ondersteund door cijfers. ,,De moestuin is helemaal hot en happening. Het lijkt wel of iedereen groente, fruit en kruiden kweekt," zegt adjunct-hoofdredacteur Jacqueline Leenders van 'De Tuin op Tafel'. ,,De een heeft een tomatenplantje op het balkon, de ander kweekt leiappels tegen een tuinmuur en vrolijk gekleurde snijbiet op het terras. Steeds meer mensen huren een volkstuin, de wachtlijsten groeien en in allerlei wijken ontstaan spontaan buurtmoestuinen waar de bewoners zij aan zij spinazie, aardbeien en worteltjes telen. Jong en oud, iedereen lijkt door het moestuinvirus te zijn gegrepen."

 

'De Tuin op Tafel' richt zich niet zozeer op de ervaren volkstuinder, maar op de beginnende hobbyist, die nog veel moet leren. Leenders: ,,We richten ons op de nieuwe moestuinders die het niet doen voor de opbrengst, maar omdat ze het leuk vinden. Omdat het goed is voor het milieu en voor hun gezondheid. Die hun kinderen willen laten zien dat groenten niet uit een potje of een zakje komen."
De meeste tips en adviezen zijn eenvoudig. Het tijdschrift geeft antwoord op vragen als: Hoe kweek je spruitjes? Hoe bescherm je je oogst tegen wortelvlieg? Wanneer zaai je sla en hoe zie je dat de pompoenen oogstrijp zijn? Verder biedt het allerlei recepten voor makkelijke en creatieve maaltijden, ook voor vergeten groenten als aardpeer en pastinaak. Leenders: ,,Want dat is het leuke van kweken voor je eigen bord: je kunt eens iets anders op tafel zetten dan wat in de doorsnee supermarkt wordt verkocht."

 

Verder staan er verhalen in over medetuiniers, van professionele kwekers tot urban gardeners, en laatste nieuwtjes over de moestuin.

 

Uitgeverij Vipmedia Publishing & Services geeft diverse tuintijdschriften uit zoals het bekende Bloem & Plant, dat al 26 jaar bestaat, Tuinontwerp en LandIdee. Terwijl andere uitgevers fors bezuinigen en tijdschriften verkopen of stopzetten, durft de uitgeverij het met 'De Tuin op Tafel' aan om een nieuw magazine te lanceren.

 

www.detuinoptafel.com