Viva's grote blootonderzoek
02-07-2014 12:59:09 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3837 | Tags:

 

Uit VIVA’s jaarlijkse blootonderzoek* blijkt dat we ons lijf minder mooi vinden dan vorig jaar. Bijna de helft (46%) van de ondervraagden vindt zichzelf te dik. En één op de vijf betrapt zich er tijdens de seks regelmatig op dat ze haar buik inhoudt of er net wat voordeliger bij gaat liggen. Het lijkt erop dat social media de grote boosdoener zijn. Bijna twee derde (62%) is van mening dat de stroom positieve informatie en foto’s op Facebook, Twitter en Instagram killing is voor ons zelfbeeld.

 

Welk cijfer geef jij je lichaam? Dit vroeg vrouwenweekblad VIVA ook dit jaar weer aan haar lezeressen tijdens de grote bloot-enquête. Opmerkelijk: gaven we onszelf vorig jaar nog een trotse acht als we naakt in de spiegel keken, dit jaar is dat een zeven. Van een ruime voldoende (lees: trots en mooi), dalen we dus een tree naar voldoende (lees: oké). Ons zelfvertrouwen krijgt vooralsnog de grootste knauw dankzij social media. Bijna twee derde (60%) van de vrouwen geeft aan vooral haar eigen tekortkomingen te zien als er foto’s van anderen langskomen. Ook vrolijke vakantiefoto’s, zonnige selfies en hardloopsessies van minimaal tien kilometer zijn killing voor de eigenwaarde.

 

Lijf en seks

Putten, striae en wild groeiende haren staan bovenaan het rijtje ergernissen voor de spiegel. De meest gehoorde reden voor ontevredenheid (46%): ‘Ik vind mezelf te dik’. Dat dik beperkt zich overigens tot ‘slechts’ vijf kilo. Zoveel kilo eraf hebben we nodig om weer tevreden te zijn over ons lichaam. Een andere reden waarom we de aanblik van ons lijf te confronterend vinden, is omdat we ons kwetsbaar voelen (25%). Eén op de vijf betrapt zich er tijdens de sex regelmatig op dat ze haar buik inhoudt of er net even wat voordeliger bij gaat liggen.

 

Focus op bloot

Uit VIVA’s recente blootonderzoek blijkt dat de toegenomen focus op bloot in de media en tv-programma’s zoals ‘Adam zkt. Eva’, ‘Blootgewoon’ en ‘Obese’ ook niet echt meewerkt. Terwijl bijna de helft (43%) van de vrouwen niet begrijpt wat de meerwaarde van zoveel naakt op tv is, geeft één op de tien aan zich onzekerder over haar lichaam te voelen na het kijken van dit soort programma’s.

 

Ook in deze VIVA: 15x trots in bikini

Dat niet elke vrouw zich onzeker voelt door alle mooie-mensen-foto’s op social media blijkt uit de jaarlijkse bikiniparade. Want naast het grote blootonderzoek poseren ook dit jaar traditiegetrouw vijftien échte vrouwen vol trots in bikini in VIVA. Ongephotoshopt. Van maat 34 tot maat 52. Deze keer haalden vier van hen zelfs de cover!

 

VIVA’s grote blootonderzoek inclusief de bikiniparade verschijnt in VIVA 28 en ligt vanaf vandaag in de winkel en is online verkrijgbaar via Tijdschrift365.

* Het onderzoek werd gehouden onder 500 lezeressen van Viva, dit zijn overwegend vrouwen in de leeftijd 25 - 45 jaar.

 

 

www.viva.nl

www.sanoma.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie