Vostradamus: Nederland kijkt massaal WK, maar geen reclame
18-06-2014 11:59:59 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4709 | Tags:

83% van de Nederlanders is van plan om de komende weken het WK voetbal te volgen. 17% zegt: "Ik ga helemaal niet kijken" Dat blijkt uit een onderzoek onder 1259 Nederlanders van 15-65 jaar, uitgevoerd door onderzoeksbureau Vostradamus. Mannen proberen zo veel mogelijk wedstrijden te zien en ook de voor- en nabeschouwingen. Vrouwen kiezen vaker alleen voor de wedstrijden van het Nederlands elftal.

 

De meeste mensen kijken thuis

De meeste mensen kijken gewoon thuis. Vooral jonge mannen, tot 25 jaar kijken meer samen met vrienden, gaan naar het café, of kijken met de buurt, of buiten op een groot scherm.

 

Er wordt rond het WK veel TV reclame gemaakt. Vostradamus legde de ondervraagden een aantal stellingen voor over hun waardering voor de 'Oranje reclame' en over wat ze doen tijdens de reclameblokken in de rust.

 

29% wordt niet goed van Oranje en WK reclame

41% van de Nederlanders vindt het leuk dat sommige bedrijven speciale spotjes rond het WK of het Nederlands elftal hebben gemaakt. Daar staat tegenover dat 29% niet goed wordt van die Oranje en WK reclame op TV. 15% zegt de speciale Oranje en WK reclames met extra aandacht te bekijken. Het zijn met name de jongeren tot 25 jaar die de WK reclame weten te waarderen. Ouderen ergeren zich daarentegen meer.

 

Tijdens de reclame doen we even iets anders

En wat doen de mensen dan als die reclame wordt uitgezonden? 29% zegt "Ik kijk de reclame bij de wedstrijden wel, het hoort er nu eenmaal bij." Voor 62% is de reclame hét moment om iets te drinken te halen of naar de WC te gaan. Bij 21% gaat het geluid uit. 48% bespreekt tijdens de reclame de wedstrijd of praat over iets anders. 45% checkt tijdens de reclame zijn telefoon, tablet of laptop. Bij jongeren tot 65 jaar is dat zelfs 65%.

 

Kortom het WK scoort, maar voor de TV reclame rond de wedstrijden is dat nog maar afwachten.

 

 

Achtergrondinformatie

Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 1259 Nederlanders van 15 tot 65 jaar, in week 24 van 2014, voorafgaand aan het WK. Voor het veldwerk is gebruik gemaakt van online interviews. De vragenlijst was platform onafhankelijk, dat wil zeggen dat deze ingevuld kon worden op computer, laptop tablet of smartphone. De respondenten zijn afkomstig uit het onderzoekspanel van PanelClix, één van de grootste, en ISO
gecertificeerde onderzoekspanels in Nederland. De vragenlijst is opgesteld door onderzoeksbureau Vostradamus.

 

 

www.vostradamus.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie