ZZP Barometer: Zakelijk gebruik Facebook door zzp'er bijna verdrievoudigd
13-05-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4120 | Tags:

De zzp’er is het afgelopen jaar zakelijk veel actiever geworden op Facebook (+142%). Ondanks de flinke groei van zakelijk netwerk LinkedIn tot meer dan 300 miljoen wereldwijd, is de zzp’er zakelijk iets minder actief geworden op LinkedIn (-2,4%). Dat blijkt uit de ZZP Barometer, de onafhankelijke onderzoeksmonitor die deze maand is afgenomen onder 1.070 zzp’ers in Nederland. “Het lijkt erop dat Facebook op zakelijk gebied een serieuze concurrent wordt voor LinkedIn,” aldus initiatiefnemer Jeroen Sakkers.

 

Zakelijk gebruik van Facebook (+142%), Google Plus (+66,7%) en Twitter (+40,8%) is gestegen. Het aantal zzp’ers dat zakelijk actief is op LinkedIn blijft echter onbetwist nummer één met 85,9%, vergeleken met Facebook (47,5%), WhatsApp (39,3%), Twitter (36,9%) en Google Plus (15,5%). “De zzp’er is vaak te kenmerken als innovator of first mover, als eerste klant van innovatieve merken als Apple, Greenwheels en Twitter. De afname van het zakelijk gebruik van LinkedIn is een teken aan de wand voor het digitale netwerk: het focust teveel op de HR-afdeling van grote organisaties en te weinig op individuele gebruikers,” aldus initiatiefnemer Jeroen Sakkers.

 

Het privé en zakelijk netwerk van de zzp’er loopt door elkaar, waardoor het voor de zzp’er relatief makkelijk is om zakelijk gezien een vliegende start te maken op sociaal netwerk Facebook. Na Google is het de grootste verzameling van gebruikers – en daarmee verkeer en afzetmarkt met potentiële klanten: een andere reden om Facebook zakelijk in te zetten. De 1,3 miljard actieve Facebook-gebruikers zijn bovendien een stuk goedkoper te bereiken via het netwerk: Facebook Ads is vele malen goedkoper en biedt vrijwel dezelfde segmentatiemogelijkheden als LinkedIn Ads.

 

Over het onderzoek

De vragenlijst van de ZZP Barometer is verspreid onder het panel van meer dan 20.000 zzp’ers in Nederland. Iedereen die voor eigen rekening en risico onderneemt, zonder daarbij gebruik te maken van personeel in (vaste) dienst (op de loonlijst), wordt als zzp’er gezien. Het onderzoek heeft geleid tot 1.070 respondenten, waarbij geldt dat uitspraken worden gedaan met 99% betrouwbaarheid en een foutenmarge van 5% over de 941.000 zzp’ers in Nederland.  Het panel is opgebouwd uit zzp’ers die actief zijn in 15 verschillende branches en sectoren. Van hen is 79,0% hoogopgeleid (HBO+) en is het merendeel (68,8%) 5 jaar of langer als ondernemer actief.

 

De ZZP Barometer is een initiatief van Victor Mundi, Exact, Freelance.nl, IT-Staffing, ikwordzzper.nl, YACHT, Vliegtickets.nl en Volkswagen. FastFlex Quality Sourcing, Freelancehouse en Uniforce Group zijn als sponsor aangesloten.

 

www.zzpbarometer.nl

 

 

Banner