Amsterdam voert reclamebelasting in
08-11-2019 13:31:00 | Door: David de Jong | hits: 1195 | Tags:

De gemeente Amsterdam gaat per 1 januari 2020 reclamebelasting herinvoeren nadat die in 2015/2016 werd afgeschaft. Dit heeft de Amsterdamse gemeenteraad besloten. De reclamebelasting zal gelden voor alle uitingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Gevelreclame, uithangborden, abri's, naamborden en zelfs voor menukaarten bij restaurantjes zal belasting moeten worden betaald als ze langer dan 10 weken per jaar zichtbaar zijn. Zelfs de naamaanduiding van winkels of borden van bouwondernemers met logo's worden belastingplichtig.

Alleen uitingen kleiner dan een kwart vierkante meter zijn vrijgesteld, net als makelaars die verkoop- of verhuurborden ophangen die kleiner dan 10 vierkante meter zijn als ze op het verhuurbare of verkoopbare object hangen. Ook scholen en ziekenhuizen zijn uitgezonderd van de heffing, net als vlaggen van overheden en verkiezingsborden.

De gemeente Amsterdam heeft daarbij tarievenlijsten opgesteld die per buurt kunnen verschillen. Een uiting van net iets meer dan 50 vierkante meter kan al snel 3750 euro per jaar kosten in het centrum. De reclamebelasting is ingevoerd om de hoeveelheid reclame in de openbare ruimte terug te dringen. Met name kleinere ondernemers lieten via AT5 weten er last van te hebben en onnodig op kosten te worden gejaagd.

Ook andere gemeenten kennen reclamebelasting, waaronder Rotterdam, Den Haag en Utrecht. In Amsterdam werd de reclamebelasting in 2015/2016 op initiatief van de VVD afgeschaft omdat die lokale ondernemers te veel belastte. Amsterdam kent een lokaal bestuur dat wordt gevormd door GroenLinks, D66, PvdA en SP die van mening zijn dat voor commercieel gebruik van buitenruimte moet worden afgerekend. Met de herinvoering hoopt Amsterdam 9 miljoen euro op jaarbasis te incasseren.

www.amsterdam.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie