Camera's Exterion Media blijven uitgeschakeld
25-07-2018 09:02:00 | Door: Katja Brokke | hits: 1447 | Tags:

Naar aanleiding de AVG die afgelopen mei is ingegaan, heeft de Autoriteit Persoonsgegevens een wettelijk toetsingskader opgesteld voor adverteren en dataverzameling via Digital Out-of-Home. Hoe nu verder?

Het is je vast niet ontgaan, de landelijke discussie die september vorig jaar is ontstaan omtrent camera’s in de digitale schermen van Exterion Media. Deze camera’s verzamelen anonieme statistieken om het bereik van onze digitale schermen te bepalen. Destijds hebben wij alle camera’s uitgeschakeld en de AP kondigde aan om het gebruik hiervan te onderzoeken. Inmiddels heeft de AP hier uitspraak over gedaan.

Samenvattend ziet de AP in de praktijk drie hoofddoeleinden van deze gegevensverwerking. Hieronder staan de regels waaraan iedere buitenreclame-exploitant zich moet houden wanneer er persoonsgegevens worden verwerkt via camera's in digitale schermen:

  1. Om te tellen: de camera wordt gebruikt om informatie te krijgen over passanten. Bijvoorbeeld om te observeren hoeveel passanten er voor een specifiek billboard staan op verschillende tijdstippen van de dag/week, of om te analyseren hoe lang passanten naar een specifieke reclame blijven kijken.
  2. Om advertenties indirect af te stemmen op profielkenmerken van de passant zoals geslacht en/of leeftijd. Als via de camera bijvoorbeeld is vastgelegd dat op zaterdagochtenden vooral jonge mensen tussen de 20 en 30 jaar langskomen, kan dit worden gebruikt om op dit tijdstip advertenties te tonen specifiek gericht op deze doelgroep.
  3. Om advertenties rechtstreeks af te stemmen op kenmerken van de individuele passant. Als via de camera wordt geregistreerd dat de persoon een brildrager is, of als via gezichtsherkenning en/of koppeling met andere unieke identifiers een koppeling wordt gelegd met andere beschikbare profielgegevens, kan dit worden gebruikt om advertenties te tonen die op specifieke personen zijn gericht.

Als het hoofddoel uitsluitend gericht is op het tellen, dan kan gekozen worden voor een middel waarbij geen persoonsgegevens verwerkt worden. Dat is bijvoorbeeld het geval bij een infraroodcamera waarbij personen niet herkenbaar in beeld komen.Samen met softwareleverancier Quividi en het IAB Nederland (Taskforce DOOH) zal Exterion Media de consequenties van deze uitspraak met betrekking tot onze situatie verder bespreken.

De camera's blijven dus uitgeschakeld. Naar verwachting, aangezien in diverse andere Europese landen wel toestemming is gegeven vanuit de AP, komt er een vervolg op deze uitspraak van de AP in Nederland. Hier is de complete inhoud van het wettelijk toetsingskader en de brief van de AP te downloaden.

www.exterionmedia.com/nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie