[Onderzoek] Clear Channel: buitenreclame buiten de stad valt meer op
05-06-2018 17:37:00 | Door: Katja Brokke | hits: 1375 | Tags:

Uit onderzoek van Clear Channel Nederland en Validators blijkt dat outdoor uitingen in niet-stedelijk gebied een beter aandachttrekkend vermogen hebben dan uitingen in stedelijk gebied. Daarnaast wordt in niet-stedelijk gebied vaker minstens één keer terug gekeken naar een outdoor uiting. In stedelijk gebied weten outdoor uitingen de aandacht iets langer vast te houden dan in niet-stedelijk gebied.

Clear Channel beschikt over outdoor objecten in uiteenlopende gemeentes en gebieden. Hieruit is de vraag ontstaan of het aandachttrekkend vermogen van outdoor uitingen verschilt tussen relatief rustige gebieden en relatief drukke gebieden. In samenwerking met Validators heeft Clear Channel daarom het aandachttrekkend vermogen van outdoor uitingen in een landelijke en stedelijke omgeving in kaart gebracht. Hiervoor is gebruikgemaakt van eyetracking in combinatie met online onderzoek.

Aandachttrekkend vermogen

In een niet-stedelijke, relatief rustige omgeving vallen outdoor uitingen meer op (zichtbaarheidspercentage: 48%) dan in een stedelijke en relatief drukke omgeving (zichtbaarheidspercentage: 32%). Daarnaast wordt in niet-stedelijk gebied in een hoger percentage van de keren dat er naar een uiting gekeken wordt nog minimaal één keer teruggekeken (34% vs 23%). Echter weten outdoor uitingen in een stedelijke omgeving iets langer de aandacht vast te houden dan outdoor uitingen in niet-stedelijk gebied.

Vormgeving

Ook de vormgeving van de uiting een rol in de opvallendheid. Zo vallen lichtgekleurde uitingen door hun contrast met de omgeving meer op in een stadse omgeving, terwijl kleurrijke uitingen met een centraal element in de uiting beter zichtbaar zijn in een rustige, niet-stedelijke omgeving. Wanneer uitingen goed opvallen in een bepaalde omgeving resulteert dit niet per definitie in een hogere merkoverdracht. Factoren als de leesbaarheid op afstand en de herkenbaarheid van de uiting spelen onder andere een belangrijke rol.

Raymond van Kasterop, sales- en marketingdirecteur van Clear Channel Nederland: “Clear Channel beschikt over outdoor objecten in ruim 80 procent van de gemeentes in Nederland. Deze gemeentes zijn zeer uiteenlopend als gekeken wordt naar de omgeving waarin de objecten staan. Het was voor ons daarom waardevol om de verschillen tussen relatief rustige en relatief drukke gebieden in kaart te brengen. Doordat bij een deel van de respondenten eyetracking is ingezet hebben we niet alleen het bewuste, maar ook het onbewuste kijkgedrag in kaart kunnen brengen. Dit heeft ons waardevolle inzichten opgeleverd.”

Meer informatie over dit onderzoek lees je in de whitepaper Het aandachttrekkend vermogen van outdoor uitingen in een stedelijke en niet-stedelijk omgeving.

www.clearchannel.nl
www.validators.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie