Onderzoek naar verplaatsingsgedrag geeft nieuwe inzichten voor OOH-planning
09-04-2019 15:47:00 | Door: David de Jong | hits: 1787 | Tags:

Kinetic Nederland en Clear Channel Nederland hebben onderzoek gedaan naar verplaatsingsgedrag in Nederland met als doel om abri-pakketten nog verder te kunnen optimaliseren. Mobiele verplaatsingsdata van Vodafone is gebruikt om de verplaatsingen van inwoners van gemeente tot gemeente in kaart te brengen.

Analyses laten zien hoe belangrijk de spreiding van abri’s is, nu er een accurate inschatting gemaakt kan worden van de mediadruk per gemeente. Hiermee worden de bereikscijfers uit het Buitenreclame Onderzoek nog verder verrijkt. Het is voor het eerst dat mobiele verplaatsingsdata op deze manier is gebruikt om uitspraken te doen over de spreiding van buitenreclame-contacten.

De performance van OOH-campagnes wordt bepaald aan de hand van het Buitenreclame Onderzoek (BRO), waarin Nederland is opgedeeld in 30 BRO-regio’s. De resultaten van het BRO geven al veel inzicht in de campagne: het nationale bereik en de gemiddelde contactfrequentie van de campagne, maar ook in het bereik en de contactfrequentie per BRO-regio. Echter, omdat de exploitatie van abri’s is toegewezen op gemeenteniveau (380 gemeentes), geeft het BRO geen inzicht in welke gemeentes de contacten precies worden opgedaan en hoe de mediadruk verspreid is binnen de regio. Hierdoor kon tot nu toe niet nauwkeurig worden bepaald wat de mix van gemeentes moest zijn om de mediadruk optimaal te spreiden binnen een BRO-regio.

Om deze nuances binnen de BRO-regio inzichtelijk te maken zijn alle verplaatsingen van gemeente tot gemeente in kaart gebracht met de mobiele verplaatsingsdata van Vodafone. Uit de dataset met meer dan 5 miljoen actieve gebruikers zijn ook de verplaatsingen van en naar de totale mix aan gemeentes (=concessiegebied) van ieder van de drie grote abri-exploitanten (Clear Channel, JCDecaux en Exterion Media) geanalyseerd. Verder is in dit onderzoek niet alleen gekeken óf mensen naar een ander gebied reizen, maar ook hoe vaak ze deze reis maken. Omdat één of twee vluchtige contacten met een abri over het algemeen niet voldoende zijn voor een succesvolle buitenreclame-campagne.

Meer over het onderzoek is te lezen via deze link

www.clearchannel.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie