Programmatic primeur in stadion PEC Zwolle
19-09-2017 12:58:00 | Door: Katja Brokke | hits: 4456 | Tags:

Tijdens de Overijsselse streekderby PEC Zwolle – Heracles (2-1) werd voor het eerst in een stadion in Europa een mediacampagne uitgezonden via programmatic buying, waarmee door datakoppeling realtime ingespeeld werd op het wedstrijdverloop.

Online gereedschap- en onderdelenshop Zamro had de primeur met zes uitingen die op specifieke momenten aan de doelgroep werden vertoond. Bij een goal was bijvoorbeeld een animatie te zien waarop werd gejuicht. En wanneer de spanning steeg, kwam een animatie in beeld waarin verschillende gereedschappen de wave deden.

Door de  programmatic technologie is het adverteren in stadions in een nieuwe efficiëntere fase beland. Programmatic buying biedt sportorganisaties de mogelijkheid adverteerders meer gerichte exposure te bieden vergeleken met de huidige reclametechnieken hetgeen kan leiden tot hogere inkomsten.

Bart van Teutem, Zamro: "Doordat we de schermen programmatic in konden kopen, waren we in staat om via een simpele configuratie verschillende uitingen op verschillende momenten te tonen en zo in te spelen op de gebeurtenissen in de wedstrijd. De campagne kwam hierdoor erg goed tot zijn recht."

De programmatic primeur van Zamro was onderdeel van een grote mediacampagne. De webwinkel kocht via programmatic buying ook zendtijd in op tankstations van Shell, digitale zendmasten gesynchroniseerd met radiocommercials en het Sportnetwerk Xscreen. Dit landelijke netwerk betreft 100” inch-schermen op sportlocaties waar men dit weekend Formule 1 en Eredivisievoetbal op keken, terwijl er tegelijkertijd realtime commerciële banners voorbij komen.

De campagne van Zamro is mogelijk gemaakt door exploitant CS Digital Media in combinatie met SSP MyAdbooker en Buying Platform OutMoove. CS Digital Media verzorgt de verkoop van reclameruimte op het interne televisiecircuit van het PEC Zwolle-stadion. Afgelopen jaar is de exposure hiervan aanzienlijk uitgebreid door de plaatsing van twee 25m2 grote ledwalls. De schermen zijn gepositioneerd aan de voorzijde van het stadion pal langs de N35, die met 300.000 passanten per week geldt als een van de drukste verkeersaders rondom Zwolle.

Sebastian Op het Veld, Head of Campagnes van MyAdbooker: "Door online technologie toe te passen in een tradiotioneel offline medium kunnen we grote stappen zetten in de evolutie van de oudste vorm van adverteren. De Nederlandse DOOH-markt loopt hiermee jaren voor op de rest."

www.csdigitalmedia.nl
www.myadbooker.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie