[Column] Guy Grimmelt: De trend voor advertsing in 2018 is concentratie
30-12-2017 11:04:00 | Hits: 8137 | columnist: Guy Grimmelt | Tags:

2017 was voor veel media exploitanten een uitdagend jaar, wat meestal betekent dat het zwak, slecht of ronduit k**** was, tenzij je een Amerikaanse monopolist bent of… precies; de juiste dingen hebt gedaan in de afgelopen jaren en je product hebt weten te versterken, optimaal je kansen hebt benut en soms wat geluk ervaart.

Ik denk dat je dit bij de publishers onder meer ziet bij Wayne Parker Kent en VICE Media; BrandDeli dat op televisie ondanks de dalende kijkcijfers toch groei weet te realiseren; Qmusic dat met een sterk creatief team toch zijn plek heeft weten te behouden en wijzelf natuurlijk die op tijd afscheid namen van de billboards en fors hebben geïnvesteerd in DOOH.

De trend voor 2018 werd eind 2017 al duidelijk en dat is concentratie. Bureaus gaan samen en exploitanten gaan samen en als ze niet samen gaan, dan zullen ze in ieder geval nadrukkelijk moeten gaan samenwerken.

Dat de bestedingen in 2018 zullen stijgen, is evident omdat enerzijds de economie blijft groeien en de concurrentie tussen merken zal toenemen waardoor de advertentiepower deels het verschil kan maken. En die power zit niet alleen in budget maar ook in creatie, innovatie en slim inzetten van de diverse mediakanalen. Wat wij als exploitant goed moeten doen, is inspelen op die aspecten om ervoor te zorgen dat we meer dan relevant blijven voor adverteerders.

Buitenreclame laat inmiddels al een paar jaar een mooie groei zien maar we moeten scherp blijven, vooruit kijken en snel en slim anticiperen. In 2018 gaan we dus verder met de ingezette weg van langere OOH campagnes wat in 2017 al voor veel adverteerders enorm succesvol was en wat paste bij de afnemende impact van andere mediakanalen. Hierdoor wordt OOH steeds vaker naast in plaats van on top of andere media ingezet. Of dat nu in combinatie met Digitaal OOH gebeurt of met de posters.  

Ik verwacht voor de exploitanten dat, net als voorgaande jaren, de marktpartijen die de beste oplossingen, samenwerkingen én de beste mensen hebben ook dan weer het meest zullen profiteren van de groeiende bestedingen. Dat geldt denk ik ook voor de mediabureaus ook al denk ik dat zij het voor hen relatief lastiger wordt om van die groei te profiteren gezien de dynamiek - transparantie, concurrentie, concentratie - in hun ecosysteem.

Het blijft een geweldige industrie om nu werkzaam in te zijn, want wij, mensen, kunnen echt het verschil maken, voor welke partij je in de media ook werkt en dat is gaaf en daarmee zijn mensen de belangrijkste andere trend voor 2018.

Deze bijdrage is onderdeel van [Forum] Advertentimarkt 2018

Guy Grimmelt is Marketing & Business Development Director bij Exterion Media

www.exterionmedia.nl

Ons interview met Guy Grimmelt en Eric Kip staat hier

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie