[Column] Thijs Rotman: Rijkswegmasten duurzaam?
11-09-2018 09:13:00 | Hits: 861 | columnist: Thijs Rotman | Tags:

Overal in het land schieten digitale reclamemasten als paddenstoelen uit de grond, waar het Hoge Noorden niet langer een uitzondering op is. We praten hier over de realisatie van de enorme reclamemast, die wel érg dicht aan de A28 staat bij Assen. Het gevaarte wekt ontzag bij vriend en vijand.

Begrijpelijk, met twee LED-schermen met een oppervlakte van 103 m2 per stuk, oftewel: twee appartementen op een stok. Op de avond na de launch werden er op Twitter vragen gesteld of er wellicht aliens zijn geland in Assen. Een niet goed afgestelde dimmer werd plotsklaps regionaal nieuws.

Regionale en landelijke organisaties zijn er blij mee. Het betekent immers naamsbekendheid in de afzetmarkt en met digitale schermen is het allang geen plat adverteren meer. Alles werkt tegenwoordig op basis van relevantie en inzicht: relevante content voor een relevante doelgroep, met een duidelijke rapportage.

Wat is er nou relevanter voor mijn eigen doelgroep in deze specifieke kwestie? Precies: duurzaamheid. Dat is exact wat deze digitale reclamemast zo uniek maakt. Miljoenen mensen milieubewust bereiken. Onzin? Ik durf te stellen van niet. Want hoe duurzaam is het nu echt?

Het duurzame karakter van de reclamemast begint al bij het artistieke ontwerp. De mast zelf bestaat uit een honingraat, wat daadwerkelijk een wiskundige weergave is van celstructuren, zoals deze ook in de natuur zijn te vinden. Dit noemen ze de Voronoi-structuur. In praktische zin bestaat de constructie, lees: kiemplant, uit Cortenstaal. Vrijwel onderhoudsvrij, geen chemische coatings en supersterk! Althans, dat mogen we toch hopen.

De echte kandidaat voor de duurzaamheidsprijs komt nu aan bod: een park van vierhonderd zonnepanelen zorgt voor de energievoorziening van de immense schermen. Is het voldoende? Helaas. Er zijn ongeveer duizend panelen voor nodig. Gelukkig wordt het restant geleverd door groene stroom. Na lang speuren heb ik tot op heden nergens op deze prachtige planeet iets direct vergelijkbaars aangetroffen. Dat zegt toch wat?

Milieu en tech zijn ook in de media bij elkaar gebracht.. Is het unieke aspect dan interessant voor élke adverteerder? Ongetwijfeld niet, maar ze staan er alsnog op. Het gaat erom dat het, wat mij betreft, een flinke stap is in de goede richting. De toon is gezet. Nu is het tijd voor uitbreiding. We denken aan windmolens. Er zijn concrete plannen voor meerdere van deze duurzame digitale giganten en Mundu heeft haar pijlen in de tussentijd gericht op het groener maken van ons digitale netwerk, waarbij groene stroom de quickwin is.

---

Thijs Rotman is ondernemer. Binnen Mundu is hij als Managing Director verantwoordelijk voor de operationele gang van zaken.

www.mundu.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie