[Interview] Raymond van Kasterop: Als je een merk wilt laden, is analoge OOH nog steeds de beste optie
01-07-2019 09:10:00 Door: Katja Brokke | Hits: 4531 | Tags:

Raymond van Kasterop nam per 8 mei 2019 het stokje over van Tom Motmans als Managing Director van Clear Channel Nederland. Een onbekende is hij niet; sinds 2017 vervulde hij de rol van commercieel directeur. Hoe kijkt hij naar de toekomst van het bedrijf en (digitale) buitenreclame?

Dag Raymond. Allereerst gefeliciteerd met je aanstelling. In hoeverre was dit een logische stap?

Dank je. De stap was niet geheel onverwacht. Mijn directe leidinggevende, Tom Motmans, verantwoordelijk voor Nederland en België, was hier één dag per week. Op de overige dagen nam ik al veel taken over en toen de nieuwe structuur van ons bedrijf werd aangekondigd en Tom een nieuwe internationale rol kreeg aangeboden, is besloten om van België en Nederland twee business units te maken.

Wie wordt commercieel directeur?

We hebben nieuwe collega’s aangenomen: Femke Beke-Rikkert is inmiddels begonnen als National Sales Director en Wierish Debipersad gaat eind juli starten als commercieel directeur. Wierish is nu Agency Lead bij RTL en heeft ook een verleden binnen OOH (JCDecaux).

Wat worden de belangrijkste zaken waarop je je gaat richten? Wat is je visie met het bedrijf?

Schaalgrootte en focus zijn de belangrijkste punten op de agenda. We gaan investeren in meerdere projecten om schaal te realiseren en direct te stoppen met, of het afbouwen van, bepaalde segmenten die te klein zijn om een goede positie te claimen of simpelweg niet genoeg bijdragen aan ons resultaat. Op dit moment bouwen we onze billboardpropositie af en investeren we in ons netwerk op scholen door te digitaliseren. Daarnaast blijven we investeren in het team en tools om processen en kwaliteit verder te optimaliseren.

Waarin onderscheidt Clear Channel zich van zijn concurrenten?

Gespreid bereik en onze landelijke dekking. We zitten in ontzettend veel gemeentes waar andere exploitanten niet zitten. Sommige exploitanten roepen dat je met objecten in een bepaalde gemeente veel mensen vanuit andere gemeentes bereikt, maar uit onderzoek blijkt dat dit simpelweg niet waar is. Zo bereiken wij ongeveer vier miljoen Nederlanders die andere OOH-exploitanten niet bereiken. Daarnaast hebben we een mooi netwerk op universiteiten en hoge/middelbare scholen en bereiken daarmee een specifieke doelgroep die middels traditionele media lastiger te grijpen is. Als laatste vind ik dat we snel handelen, flexibel en no nonsens zijn en gebruikmaken van een groot internationaal netwerk met veel kennis en mooie cases.

Zal DOOH reguliere OOH van de markt drukken?

Nee, dat gaat niet gebeuren. Digitaal zal zich beperken tot stedelijk gebied of gebieden waar relatief veel passanten zijn en op die plekken bereik je niet iedereen. Daarnaast zijn er partijen die 24/7 zichtbaar willen zijn. Digitaal is goed in te zetten voor bijvoorbeeld actiematige campagnes (juiste boodschap, juiste plek, juiste moment), maar als je een merk wilt laden, is analoog adverteren nog steeds de beste optie gezien zichtbaarheid versus prijs. Ik ben ervan overtuigd dat dit blijft.

Sciencefiction, alles mag: wat is de ideale toekomst van (D)OOH?

Adverteerders moeten gebruik gaan maken van de kracht van digitaal middels dynamic adverteren. Dit kan zeker (licht) animerend zijn, maar zoals eerder aangegeven gaat het om de juiste locatie, het juiste moment en de juiste boodschap en dat kan heel makkelijk met digitaal. Ik geloof zelf niet zo in het tonen van video’s. Op veel locaties mag dit niet gezien de verkeersveiligheid. Ook zijn mensen in beweging en kijken geen volledige video uit tenzij de dwell time langer is wellicht. Daarnaast zal de combinatie van data (doelgroep- en passantgegevens en/of combinatie mobile en geo fencing) een extra dimensie gaan geven aan DOOH.

En wat is de ideale toekomst van Clear Channel?

Schaalgrootte behalen, kostenreductie, digitaliseren waar relevant en mogelijk en focus aanbrengen in onze propositie.

Wat is het laatste nieuws?

We exploiteren sinds kort de city beacons (digitale zuilen) in hartje centrum Eindhoven, we gaan ons educatiemedianetwerk digitaliseren, het contract met Q-Park is verlengd waarvoor we digitaal verder gaan uitbreiden en we hebben Parijs en Brussel onlangs gewonnen.

www.clearchannel.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie