[Interview] Stefanie Kooijman (Clear Channel): We doen graag iets terug voor de maatschappij
11-03-2019 09:33:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 3360 | Tags:

Stefanie Kooijman is Marketing & Insights Manager bij Clear Channel Nederland. Het bedrijf verzorgt outdoor reclame in heel het land, van abri’s tot aan digitale schermen met interactieve reclame. We spreken met haar over de ambities en plannen voor dit jaar.

Hi Stefanie, 2018 was een goed jaar voor jullie. Jullie wonnen de concessie voor Utrecht, een grote stad waarvoor jullie ambitieuze plannen hebben. Wat waren voor jou andere hoogtepunten?

We kijken inderdaad met een goed gevoel terug op 2018. Het winnen van de concessie Utrecht, de vierde stad van Nederland, was absoluut het hoogtepunt. De uitrol is inmiddels in volle gang en we zien ons portfolio in Utrecht wekelijks groeien. Een ander hoogtepunt is het succes van onze Visual Scan. Een scan die voorspelt hoe de aandacht de eerste 3 tot 5 seconden wordt verdeeld over een outdoor uiting. In 2018 hebben we meer dan 120 scans uitgevoerd en hebben we klanten geholpen met het optimaliseren van hun uiting.

Clear Channel heeft net bekendgemaakt vier goede doelen te ondersteunen komend jaar via mediategoeden voor publiciteit via jullie objecten (zie dit artikel). Vorig jaar deden jullie dit al met de Esther Vergeer Foundation. Hoe is die samenwerking praktisch gezien uitgevoerd?

Elk jaar kiezen we drie of vier goede doelen rond een bepaald thema, waar wij een partnership mee aan gaan. Deze doelen ontvangen mediategoed dat zij vrij in kunnen zetten om hun boodschap door heel Nederland te verspreiden. Vorig jaar was het thema kinderen en kozen we voor CliniClowns, Make-a-Wish en Esther Vergeer Foundation.

En hoe zal dit komend jaar gaan met maar liefst vier goede doelen?

Dit jaar is het thema sport en hebben we gekozen voor Cruyff Foundation, Jeugdfonds Sport en Cultuur & Alpe d’HuZes. De samenwerking met de Esther Vergeer Foundation hebben we nog met een jaar verlengd, omdat het ons afgelopen jaar erg goed was bevallen. Onze partners leveren ons hun posters en digitale bestanden aan en wij plannen deze last minute in op basis van beschikbaarheid.

Zo’n partnership kost jullie natuurlijk geld, omdat de uitingen op de objecten niet aan betalende klanten kunnen worden besteed. Wat is de motivatie om dan toch de partnerships te continueren en uit te breiden?

Als landelijke speler vinden we het belangrijk om iets terug te doen voor de maatschappij. Wij kiezen daarom jaarlijks enkele goede doelen die wij een warm hart toedragen en die passen bij de kernwaarden van Clear Channel. De gekozen doelen hebben allemaal een link met sport. Een logische keuze, want sport verbindt mensen. Vanuit onze kernwaarde Fairness vinden wij deze verbinding belangrijk. Als dank voor de mediawaarde die wij beschikbaar stellen, ontvangen wij geregeld ook mooie dingen terug. Zo heeft Esther Vergeer afgelopen jaar bij ons op kantoor haar inspirerende verhaal verteld, als onderdeel van het kick-off event van onze kernwaarde Fairness.

Digitaal is sterk groeiend, maar maakt nog een vrij klein percentage uit van jullie objecten. Op welke manier proberen jullie te groeien op digitaal gebied?

We zetten al een geruime tijd in op digitaal, maar alleen op drukbezochte locaties. Denk aan centrumlocaties en invalswegen in en rond grote steden. Mede door deze digitalisering is het mogelijk om de gewenste doelgroep op de juiste plaats, op het juiste moment én met de juiste boodschap te bereiken. Adaptive advertising maakt out of home nóg relevanter en de creatieve mogelijkheden zijn eindeloos.

En wat staat uitbreiding momenteel het meest in de weg, bijvoorbeeld financieel, qua interesse van klanten of praktische bezwaren vanuit bijvoorbeeld gemeenten en de verkeersveiligheid?

Een abri in minder drukbezochte gebieden digitaliseren is niet rendabel. We kiezen dus heel bewust locaties waar het digitaliseren van objecten wél interessant is. We hebben overigens ook niet de illusie dat ons hele netwerk in de toekomst digitaal wordt. We geloven juist in de kracht van analoog, gecombineerd met digitaal. We zien wel dat, omwille van de verkeersveiligheid, het niet overal mogelijk is om geanimeerde content te laten zien. Jammer vanuit creatief oogpunt, maar ook met een statische uiting zijn de mogelijkheden op digitale objecten nog steeds eindeloos.

Welke ontwikkeling gaat dit jaar een vlucht nemen naar jouw verwachting?

Out of home campagnes zullen steeds vaker gekoppeld worden aan externe data. Dat kan ‘simpele’ consumentendata zijn, bijvoorbeeld data over waar een consument zich bevindt en waar hij woont. Maar denk ook uitingen die zich realtime aanpassen op basis van temperatuur, dag van de week, recent nieuws en sportuitslagen.

Wat is het laatste nieuws?

Afgelopen maand werd onze herkenbare mast langs de A4, vroeger bekend als De Vis, gedigitaliseerd. De reclamemast tussen Schiphol en Hoofddorp is voorzien van twee LED-schermen van ruim 13 meter bij 7 meter. Beide schermen bestaan uit meer dan 5,5 miljoen LED-lampjes. Als gevolg van de digitalisering is de mast omgedoopt tot The Box. Daarnaast hebben we 32 digitale schermen in de binnenstad van Eindhoven toegevoegd aan ons digitale portfolio. De schermen bevinden zich op de 4 meter hoge CityBeacon. Op het bovenste deel van de CityBeacon bevindt zich aan beide kanten een 55-inch LCD-scherm. Tot slot hebben we samen met Kinetic een groot onderzoek uitgevoerd waarin we hebben gekeken naar het verplaatsingsgedrag van mensen. Dit onderzoek heeft ons interessante inzichten gegeven, die we binnenkort gaan delen met de markt.  

www.clearchannel.nl

Alle artikel over Clear Channel vind je hier!

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie