[Column] Frank Volmer: Lokaal
04-09-2018 15:25:00 | Hits: 2103 | columnist: Frank Volmer | Tags:

Een groot deel van de omzet van Google en Facebook wordt bij elkaar gesprokkeld met hele kleine advertentiebudgetjes van lokale adverteerders. Een vriend van mij geeft saxofoonles en heeft met een advertentiebudget van een paar honderd euro per jaar ondertussen een klantenkring opgebouwd waarmee hij vijf muziekleraren fulltime aan het werk kan houden.

Het is geen markt die is afgepakt van de grote Nederlandse mediapartijen, zoals vaak wordt beweerd. Het is een markt die nauwelijks bestond. Althans, het was de markt van de Gouden Gids en het Telefoonboek en later van Startpagina. En ook een beetje de markt van folders en huis-aan-huisbladen die ondertussen nauwelijks meer mogen worden verspreid, tenzij je de expliciete lelijke toestemming op je brievenbus wilt plakken.

Er zijn her en der best wat lokale nieuwsplatforms waar je kunt adverteren maar gemakkelijk lokaal adverteren op grote bereiksplatforms staat toch echt nog in de kinderschoenen. TMG heeft het geprobeerd met Gerichtonline en op Nu.nl kan je ondertussen ook lokaal adverteren via een eenvoudige entree. Bij Ster hebben we onlangs Ster Local gelanceerd. Een service waarmee we het lokale videobereik van de NPO voor een paar honderd euro ontsluiten en daarbij ook een commercial generator aanbieden om zelf je commercial te maken.

We moeten als platforms vooral leren van Google en Facebook om de enorme bereikspositie die we hebben voor iedereen toegankelijk te maken. Daarmee helpen we niet alleen onszelf, maar vooral ook veel kleine en startende ondernemers om met beperkt risico nieuwe klanten te winnen.

---

Frank Volmer is directeur bij Ster. Naast zijn professionele loopbaan is hij initiatiefnemer, adviseur en medebestuurslid van Stichting De Harde Leerschool en Heilige Boontjes.

www.ster.nl
@volmerfrank


Lees ook: 

02-07-2018 | [Column] Frank Volmer: FUN
14-06-2018 | [Interview] Frank Volmer over de eerste periode zonder bureau- en volumekortingen