[Column] Marvin Jacobs: Verslag van Radiodays Europe Podcast Day
19-06-2019 12:00:32 | Hits: 2705 | columnist: Marvin Jacobs | Tags:

"2019 gaat hét jaar worden van de podcast", zegt Mike Newman van Audioboom. Hij laat indrukwekkende grafieken zien die aantonen hoe hard het aantal luisteraars, de advertentie-inkomsten en de omzet van Audioboom is gegroeid. Vervolgens haalt hij zijn eigen quote gelijk onderuit door vergelijkbare cijfers over 2018 te laten zien. Ook toen zeiden we dat 2018 hét jaar van de podcast zou worden. Net als in 2017, 2016 en 2015. De doorbraak van de podcast is allang een feit, wil hij maar zeggen. 

Newman sprak op de derde editie van de Radiodays Europe Podcast Day, die op 13 juni 2019 werd gehouden in Londen. Het is inmiddels een van de meest toonaangevende internationale conferenties voor de podcastindustrie. Het programma bestond uit zo’n 30 verschillende sprekers, uiteenlopend van de man achter Google Podcasts tot individuele podcastmakers die vertelden over hun soloprojecten. 

De Netflix van podcasts

Vergeleken met de editie van vorig jaar (ik schreef er hier over) is de podcastwereld een stuk volwassener geworden. Dit is onder meer terug te zien aan het aantal podcastplatformen dat voorbijkwam. Apple Podcasts en Spotify zijn de dominante spelers, maar verschillende startups ontwikkelen concurrerende modellen, met nieuwe gebruikerservaringen en andere manieren om geld te verdienen aan podcastluisteraars. De Netflix van podcasts worden is de grote droom. Gedurende de dag kwamen er een aantal veelbelovende nieuwe spelers voorbij, zoals Sybel uit Frankrijk, Luminary en Himalaya (beide uit de VS). En dan zijn er ook steeds meer gevestigde partijen, zoals de BBC of het Duitse RTL, die met doordachte platformen de podcastluisteraar voor zich willen winnen.

Op het podium Zack Reneau-Wedeen, productmanager van Google Podcasts, één van de 30 sprekers tijdens de Radiodays Europe Podcast Day

Betaalmuren

Waarom zou je een abonnement nemen op een podcastservice als je ook gratis kunt luisteren? Het antwoord op die vraag: originele content. Precies, ook hier is Netflix weer hét voorbeeld. Steeds meer hoogwaardige content verdwijnt achter betaalmuren. Acast presenteerde een nieuw systeem, Acast Access, waarbij luisteraars moeten betalen voor podcasts, terwijl zij wel hun eigen podcast-app kunnen blijven gebruiken. Slim. Het eerder genoemde Sybel verleidt luisteraars met hoogwaardig geproduceerde content en heeft in korte tijd al 150.000 abonnees voor zich weten te winnen. Spanje en Duitsland zijn de volgende markten waar het actief wil worden.

Onafhankelijke makers

Het medium wordt snel volwassen, maar ondanks alle investeerders en grote partijen die inzetten op podcasts, blijft er veel ruimte voor onafhankelijke makers. Met een sterk, eigen idee kan iedereen met een microfoon nog altijd doorbreken en een groot publiek bereiken. Zo vertelde George The Poet over zijn compleet nieuwe manier om verhalen te vertellen. Met zijn podcast won hij in vijf verschillende categorieën bij de laatste British Podcast Awards. Of Benjamin Partridge die een absurde wereld creëert met zijn Beef and Diary Network Podcast: een fictieve branded podcast over de vlees- en zuivelindustrie. Tijdens een interview op het podium gaf hij zelf al aan dat dit idee op papier verschrikkelijk slecht klinkt en dat hij dus ook maar niet heeft geprobeerd om het ergens te pitchen. En dat is winst, want daardoor kon hij zijn creatieve ideeën de vrije loop laten en iets bijzonders - of beter: iets bizars - kon laten ontstaan. Het resultaat is dat BBC zijn show uitzendt. 

Jeffery Cranor is maker van Welcome to Night Vale en legde in de VS een vergelijkbare weg af als Partridge. Hij werkte samen met een vriend uit de theaterwereld van New York. Ook zij maakten in eerste instantie iets waar ze zelf vooral heel vrolijk van werden. Dat is inmiddels 7 jaar geleden en inmiddels is hun show uitgegroeid tot één van de populairste Amerikaanse fictieshows. Hoe doe je zoiets? Hoe maak je een populaire show, vroeg hij retorisch. Om vervolgens zelf het antwoord te geven: "I don’t know. Make something you really want."

---

Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne.
www.airborne.audio

Laatste 10:

11-04-2019 | [Column] Marvin Jacobs: De opkomst van fluïde content
09-02-2019 | [Column] Marvin Jacobs: Waarom de podcast dit jaar doorbreekt in Nederland
20-12-2018 | [Column] Marvin Jacobs: De beste podcasts van 2018
17-12-2018 | [Column] Marvin Jacobs: De Hema heeft iets buitengewoon krachtigs in handen
06-11-2018 | [Column] Marvin Jacobs: Wat ik heb geleerd van het maken van The Journey
18-06-2018 | [Column] Marvin Jacobs: Podcast Day: zoeken naar de geheimen van een nieuw medium
28-05-2018 | [Column] Marvin Jacobs: De beste nieuwe podcasts
10-04-2018 | [Column] Marvin Jacobs: Podcast revival is onderdeel van brede ontwikkeling
19-02-2018 | [Column] Marvin Jacobs: Wat Nederlandse media kunnen leren van de LA Times
19-12-2017 | [Column] Marvin Jacobs: De 9 podcasttrends voor 2018 (deel 2)

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie