[Column] Michiel Rotteveel: drie tips voor effectieve branded podcasts
03-11-2021 10:00:19 | Hits: 1300 | columnist: Michiel Rotteveel | Tags:

Podcasts zijn steeds vaker onderdeel van de mediamix van grote organisaties. Dit was voor MediaTest reden om samen met Airborne Audio Agency de Podcastmonitor te ontwikkelen. Nu de eerste onderzoeken zijn uitgevoerd, delen we graag wat tips. 

We hebben nu diverse podcast-series onderzocht, waaronder Topstukken van de VriendenLoterij, Jouw Noord-Holland van de provincie Noord-Holland en Verborgen Verhalen van de ANWB.

Wat valt op?

Alle onderzochte podcastseries slagen er in om met mooie verhalen een breder beeld van de organisatie te schetsen. Met sterke, leerzame en verrassende inhoud, die juist niet commercieel en salesgericht is, weten zij de luisteraar te boeien (en binden). Het zijn kleine documentaires, die allemaal op enthousiaste luisteraars kunnen rekenen. Toch zien we al een aantal tips die zorgen voor een effectievere podcast:

1. Maak de podcast voor de liefhebbers, niet per se voor een breed publiek

De gemiddelde waardering voor de onderzochte podcasts is in lijn met wat wij zien bij tv- en radiocommercials. We zien echter steeds een substantiële groep luisteraars die zich graag op de podcast wil abonneren en de podcast dan ook significant hoger waardeert. Koester deze doelgroep en maak de podcast voor hen.

2. Zorg voor een duidelijke boodschap die past bij de afzender

Zoals gezegd, is het goed om met de podcast verhalen te brengen die geen commerciële of salesgerichte insteek hebben. Toch blijkt een logische link met de afzender de effectiviteit te verhogen. Topstukken is een goed voorbeeld. De podcast maakt duidelijk dat de VriendenLoterij de cultuur in Nederland structureel ondersteunt. Deze doelstelling zorgt voor een heldere link tussen podcast en organisatie. Net als bij andere vormen van branded content, zien we dat bij podcasts mooie verhalen worden gewaardeerd en gezien als cadeautje. Maar men ziet wel graag waarom de organisatie dit cadeautje geeft. Een duidelijke boodschap draagt dan sterk bij aan het gewenste effect en wordt niet als opdringerig ervaren.  

3. Zorg voor inspirerende inhoud, met name door helderheid aan het begin

Ten slotte zien we dat de waardering van een podcast sterk samenhangt met de mate waarin deze inspirerend is. Dit is meteen een moeilijk te vatten kenmerk dat zeker nader onderzoek verdient. Een aspect dat hieraan zeker bijdraagt, is een heldere omschrijving van het onderwerp aan het begin van de podcast (een ankeiler). Dit zorgt er voor dat de luisteraar bewust voor een bepaald onderwerp kiest. Hij hoeft niet af te wachten waar het heen gaat. Ook voor podcasts geldt dat de tijd van de luisteraar kostbaar is en dat de aandacht in de eerste minuut gegrepen moet worden. Het verrassen is wel van belang, maar pas nadat men de bewuste keuze voor het beluisteren gemaakt heeft.

Ben je geïnteresseerd in podcasts, kom dan op 9 november naar onze ontbijtsessie over dit onderwerp. Voor meer informatie en aanmelden, klik hier Wil je meer weten over onze Podcastmonitor, neem dan contact op met Eline Zwinkels, ezwinkels@mediatest.nl

--

Michiel Rotteveel is directeur onderzoek en partner bij MediaTest

www.mediatest.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie