[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode
20-03-2020 10:17:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 3636 | Tags:

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser.

Kun jij Sublime introduceren?

Wij zijn Sublime. Een radiozender die 400.000 unieke mensen bereikt per week. Bij ons vind je de muziekgenres jazz-soul en funk. Inmiddels hebben we ook zeven andere digitale radio themakanalen waar allerlei andere muziekstijl en te vinden zijn. Hier maken circa 1 miljoen mensen per maand gebruik van. Onze doelgroep bestaat vooral uit hogeropgeleiden met een bovenmodaal inkomen, gemiddeld eind 40, 50/50 man-vrouw en veel ondernemers en zakelijke mensen. Onze belangrijkste pijler is het Nieuws van de Vooruitgang, waarmee we een onderscheidend format hebben. Dit is positief en innovatief nieuws over de hele wereld. We zoeken nieuws uit waarbij individuen of bedrijven een bijdrage leveren aan een betere en mooiere wereld. Er zit een element in dat zorgt voor vooruitgang. Hiermee willen we onze luisteraars motiveren en inspireren om ook in actie te komen.

Hoe kijken jullie vanuit Sublime naar Cross Media?

Op twee manieren. Ten eerste koppelen we relevante merken aan het Nieuws van de Vooruitgang, neem als voorbeeld Volvo, of we koppelen relevante merken aan thema’s die wij het hele jaar omarmen, zoals planet, soul&food, travel, fashion, mobility en allerlei muziekcampagnes zoals onze Sublime500, de hit list met jazz-soul- en funk-nummers die onze luisteraars zelf samenstellen. Die relevantie is met name super belangrijk. Naast allerlei verschillende adverteerders in de reclameblokken willen wij adverteerders aan ons binden waarvan wij denken dat onze luisteraars daar ook interesse in hebben. Voor de uitstraling van de zender is dit super belangrijk. Voorbeelden zijn Mud Jeans gekoppeld aan de Passion for Fashion-themaweek, Gazelle gekoppeld in 2019 aan een Healty Living-themaweek, Van de Bron gekoppeld aan de Mobility-week en De Soul&Food-week gekoppeld aan de Horecava die we begin 2020 hebben gedaan.

Daarnaast zijn we ook continu opzoek naar distributiepartners om een rubriek of campagne van Sublime ook groter te maken. Een mooi voorbeeld is de samenwerking die wij hebben met Business Insider rondom Ondernemers van de Vooruitgang. Dit is een B2B-spin off van Nieuws van de Vooruitgang, maar dan een business variant. Business Insider is het grootste zakelijke digital platform van Nederland. Zij leveren de nieuwsitems en vertalen deze door naar audio en zijn dagelijks te horen om 17:30 en 18:30 uur op Sublime. Dat is de samenwerking aan de achterkant. Aan de voorkant zetten we deze samen met de salesafdeling van BI weg in de markt. Hierdoor vergroot je je saleskansen ook. Aan alle kanten snijdt op deze manier het mes. Met z'n tweeën heb je een nog beter en mooier verhaal naar de markt en/of adverteerders. Ook praten we aan de achterkant met allerlei andere mediapartijen, zoals BNR, NRC, The Optimist enzovoort. Bedrijven die ons aanvullen en complementair zijn. Deze tak gaan we dus verder uitbouwen.

Wat is de naam van de case?

Van Uffelen Mode. Van Uffelen Mode is een middelgrote retailer met 46 winkels verspreid over Nederland. De winkels zijn vrij groot en hebben veel vierkante meters. Ze verkopen de grootste merken zoals Hugo Boss, Scotch & Soda, Expresso, Geisha enzovoort. Zowel voor mannen als vrouwen, familie. Ze zijn winstgevend en b ouwen verder uit de komende jaren.

Kun je de case omschrijven?

Cross Media is in de basis elkaar aanvullen en versterken en van elkaars kanalen gebruikmaken. Dat was de basis van de eerste gesprekken. Van Uffelen heeft een stoffig imago, terwijl als je in de winkels komt, je denkt: “Wauw, best een mooie en hippe winkel met mooie kleren.” Ze hebben een onderzoek gedaan onder hun vaste klanten en daar kwam uit dat de muziekgenre jazz erg populair is. De link met Sublime werd snel gelegd. We hebben een structurele jaar partnership. Zij zetten als basis spots in die wij voor ze gemaakt hebben. Daarnaast zijn we eind 2019 begonnen met de sponsoring van de Sublime500. Onze luisteraars maakte in de week van uitzenden dagelijks kans op shopbonnen ter waarde van 250 euro. Van Uffelen wilde de jazz-soul- en funk-mood doorvertalen in zijn winkels. Als oplossing heeft Sublime de Sublime streams aangeboden met zeven digitale kanalen. Nu is er overal in elke winkel dezelfde muziek te horen. Om dit kenbaar te maken heeft van Uffelen speciale stickers van Sublime op de pashokjes geplakt: U hoort hier Sublime. Er zit ook een barter component in om onder meer de waarde van de stickers en de streams te erkennen. Er komen per jaar 1 miljoen mensen over de vloer in alle winkels. Dat is voor Sublime een mooie marketingcampagne. Daarnaast staan wij ook in het Van Uffelen-magazine dat naar een paar honderdduizend klanten gaat en sturen we een gezamenlijke nieuwsbrief uit naar de luisteraars van Sublime en de klanten van Van Uffelen ter ondersteuning van de activaties. In 2020 komen er naast de Sublime 500 twee actiematige campagnes bij. Ze sponsoren ook de themaweek Passion for Fashion, waar we het verhaal achter de ondernemer Pieter Cox en het toekomstperspectief van retail naar voren willen laten komen. Uiteraard zal er ook een winactie inzitten. Last but not least wordt Van Uffelen sponsor van Soul Live festival op 5 september in Den Bosch. 15.000 bezoekers. Hiermee zijn ze aanwezig recht in de doelgroep . Ze zullen allerlei activaties krijgen op het event zelf en het sponsorschap wordt kenbaar gemaakt op Sublime met allerlei spin off-activaties. Sublime is tevens mediapartner van Soul Live en verkoopt ook tickets voor het event. Het spreekt voor zich dat digital en social ook vanuit beide bedrijven wordt ingezet ter ondersteuning. Naar mijn idee is dit een 360 graden crossmediacampagne. Door het sexy medium radio zal het stoffige imago van Van Uffelen snel hip worden!

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeli ng en de uitvoering van de campagne?

DDK – Paul Molenaar, reclame- en mediabureau in Utrecht. Heeft onder meer een mediabureau, restaurant en regionale krant Duic.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

Zie hierboven.

Wat waren de resultaten van de campagne?

Moet nog geëvalueerd worden.

www.sublime.nl
www.vanuffelenmode.nl

 

Vrijdag 27 maart is de laatste dag dat je jouw cases kunt insturen voor Cross Media Awards 2020.

www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie