[Cross Media Man 2018] Patrick Goldsteen
01-04-2018 09:09:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 22902 | Tags:

Patrick Goldsteen, Innovation Director bij Talpa Radio, is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar. Wij spreken hem.

Kun jij Talpa Radio introduceren?

Talpa Radio vormt met 538, Radio 10, Sky Radio, Radio Veronica en JUKE het grootste muziek entertainment bedrijf van Nederland. Vanuit de gezamenlijke missie ‘het leven verrijken met de magie van onze sound’ zijn de merken wekelijks in contact met meer dan 7 miljoen Nederlanders via FM, DAB+, kabel, online, apps, social en events. De merken zijn er altijd en overal: on air én on-demand, offline én online.

Wat zijn jouw activiteiten bij Talpa Radio?

Binnen Talpa Radio bekleed ik twee posities, de rol van Innovation Director voor Talpa Radio en Managing Director van JUKE.  In de rol van Innovation Director ben ik verantwoordelijk voor de Product-, Data- & Videostrategie. Met dedicated teams zijn we elke dag bezig om een betere ervaring te creëren voor onze luisteraars, kijkers en gebruikers. Deze teams zijn continue insights aan het verzamelen en innoveren door relevante formats en digitale producten te ontwikkelen voor de verschillende radiomerken. Denk aan app- & web platformen, data & predictive marketingmodellen of videoformats in een wereld van hyperdistributie. Het is een eer om deze teams, die vol energie en ideeën zitten, te mogen coachen.

Tegelijk ben ik Managing Director van JUKE, onze muziek “startup”. JUKE combineert op een unieke manier de wereld van live radio-, on-demand en muziek streamen op een toegankelijke manier. Het JUKE-team is een dedicated team, opgericht vanuit de joint venture tussen Talpa Radio en MediaMarkt. JUKE combineert de media, product & marketingkracht van Talpa met de fysieke aanwezigheid en retail-power van MediaMarkt. Het is een bijzonder en groot innovatieproject waarbij we technologie, retail en content curatie in een prachtige mix presenteren.

Wat is jouw visie op crossmedia?

Crossmedia is ‘all over the place’. Crossmediale mogelijkheden groeien exponentieel snel, daarom is continue kennisontwikkeling essentieel om dit spel überhaupt te kunnen spelen. Het is cruciaal om te begrijpen hoe jouw consument (en die van de concurrent) zich beweegt en dit in kaart te brengen in user journey’s en funnels. Dit te interpreteren en te combineren met de ninja skills van teamleden. Met ninja skills bedoel ik het talent van een radiomaker die de luisteraar perfect aanvoelt, die geniale redacteur met zijn machtige pen, de product owner met een innovatieve roadmap en die concept creative die dat opvallende concept voor de adverteerder realiseert. Deze multidisciplinaire team setup geeft ons de kracht om crossmedia-wise alles mooi, uniek & relevant te maken, met als resultaat tevreden luisteraars, kijkers, volgers en likers.

Hoe zie jij crossmedia de komende jaren ontwikkelen?

De behoeftes van onze luisteraars veranderen niet, maar het gedrag en de wijze van mediaconsumptie wel. Op het gebied van audioconsumptie zullen we in een rap tempo veel veranderingen gaan zien. Vooral in de distributie, gebruik en verschijningsvormen. We zullen een scala aan mogelijkheden zien in het gebruik van audio van lineair tot non-lineair en ook nog eens over een veelvoud aan devices. Audio wordt in een rap tempo addressable alsmede audiovisueel en voice-controlled. Dit is iets dat ons de mogelijkheid geeft om onze producten en radio af te stemmen aan de audiobehoeftes van onze luisteraars. Waar dit “vroeger” andersom ging en luisteraars op ons afstemden. We gebruiken datamodellen en articifial intelligence om onze luisteraar nog beter te bedienen. Deze kennis en technieken zijn onze munitie in de veel bevochte strijd om mediatijd van consumenten. We willen je meenemen in onze wereld en gebruiken onze creativiteit om de luisteraar op het juiste moment en juiste manier te geven wat ze verlangen. Los daarvan zijn onze inzichten en producten ook in te zetten voor onze partners van mediabureau tot adverteerder. Ook met hen zullen wij de boodschappen en communicatie vraagstukken nog effectiever plotten op de user journeys en altijd met die unieke invalshoek, die sweetspot met authentieke content en de precisie van programmatic audio.

Op welke cross mediale case of cross mediaal product van Talpa Radio ben jij trots?

We hebben het afgelopen jaar prachtige videocontent geproduceerd en daar een gigantische groei doorgemaakt op al onze touchpoints. Over de hele linie van video (TV 538/ YouTube/ Web & Mobile/ Facebook) zijn we 63% gegroeid in bereik

Dit deden we met onder meer met nieuwe short-form video formats zoals ‘Release Reacties’ en ‘Lovers x Haters’, in house gemaakte series waar artiesten, influencers en vloggers graag aan willen meewerken.

Een ander voorbeeld is De Beste Wensen, een actie van Radio 538 waarbij we wensen van luisteraars vervullen. Voor de start van deze grote actie in december produceerden we video’s gericht op de jonge doelgroep, met influencers en 538-dj’s die luisteraars oproepen om wensen in te sturen. Live on-air, visual radio en op video lieten we vervolgens wensen in vervulling gaan. De videocontent verscheen daarna natuurlijk op ons MCN, in de 538-App en in speciale TV538 producties. En laten we de distributie via social media en de positieve PR voor het merk 538 en de actie die deze video’s opleverden niet vergeten. We vervulden allerlei wensen, van grappig tot ontroerend. Zo’n “case” is in mijn ogen een prachtig voorbeeld van effectief crossmedia denken over de hele breedte van ons mediabedrijf.

Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmedia-wapenfeit van 2017?

Ik ben mega trots op ons nieuwste muziek- en distributiemerk JUKE. Na een periode van zwoegen, prototypen, cureren, testen, a-b-testen en de on-boarding funnel inrichten, staat er een nieuw platform en gaan we binnenkort de marketingmolen echt aanzwengelen. Een project waar werkelijk alles in zit en je crossmedia-hart harder van gaat kloppen. Ik voel me mega bevoorrecht dat ik aan de wieg van JUKE sta. JUKE gaat muziek en audio liefhebbend Nederland voorzien in de diverse muziekbehoeften. Of dit nu radio (terug)luisteren is, podcasting, exclusieve playlists van bekende artiesten of heerlijk ontspannen naar gecureerde of eigen gemaakte playlists luisteren - het zit allemaal in JUKE. Om dit te doen werken we ook nauw samen met de muzieklabels en radiozenders die geen onderdeel zijn van Talpa Radio zoals 100%NL en SLAM!. JUKE is compleet, lokaal, relevant en vooral easy, en voor mij veel meer dan alleen een streamingplatform. Dit is hoge wiskunde op het gebied van product development, growthhacken, fact based desision making, muziekcuratie en creativiteit. Het is de belichaming van onze transformatie als Talpa Radio naar Home of Music Entertainment.

Wat is het laatste nieuws?

Dat jullie binnenkort al onze radiozenders met JUKE via Alexa speakers kunnen gaan beluisteren en we van plan zijn een lange termijn samenwerking aan te gaan op het gebied van muziek tussen LINDA. & JUKE.

www.talparadio.nl
www.juke.nl

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. 


Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie