[Interview] Anton van Lieshout over het succes van SLAM! op YouTube
10-10-2017 10:00:00 Door: Max Vlugt | Hits: 8444 | Tags:

Met 300.000 volgers is SLAM! op YouTube groter dan alle kanalen van andere landelijke radiostations bij elkaar. We spreken met zendermanager Anton van Lieshout over het belang van unieke content, crossmedia en de toekomst van radio.

Hallo Anton. Je kunt de 300.000ste volger op YouTube gerust een mijlpaal noemen. Hoe is het SLAM!-kanaal zo groot geworden?

SLAM! is door de jaren heen meer geworden dan een radiozender alleen. Naast de muziekmix van SLAM! op de radio, brengen we ook veel mixsets. Deze worden bijzonder veel bekeken en zijn voor veel dj’s een reden om bij SLAM! langs te gaan. Je kunt dus gerust stellen dat het aanbieden van unieke content die je nergens anders kunt vinden het fundament vormt van een succesvol kanaal op YouTube.

Welke content is met name populair?

Ik noemde al even de live dj-sets in onze studio, maar ook de optredens van SLAM! Koningsdag worden traditioneel veel bekeken. Daarnaast doen we geregeld de SLAM! Studio Challenge met populaire dj's/producers als Dannic en Bassjackers. Dit is een format waarin de opdracht is om een track te creëren binnen een uur. Ook die content kan rekenen op flink wat views.

Wat doet YouTube voor jullie als radiozender?

YouTube heeft de poort opengezet voor iedereen om content aan te bieden aan de wereld. Waar je vroeger naar MTV of TMF keek om de nieuwste videoclips te spotten, zoek je ze nu op via YouTube, een minuut nadat ze online zijn gezet. De traditionele televisiezenders zijn al lang niet meer de gatekeeper van content. Voor ons als radiozender slaan we met YouTube een brug door de beste on-air content online te brengen. Andersom geeft online ons de mogelijkheid een groter bereik te creëren aangezien succesvolle videocontent gedeeld wordt via social media en zo ook potentiële luisteraars met het merk SLAM! in contact komen.

We slaan met YouTube een brug door de beste on-air content online te brengen

Welke mogelijkheden zijn er op jullie YouTubekanaal voor commerciële partijen?

Onze video’s op YouTube worden meestal voorafgegaan door reclame zoals dat ook gebruikelijk is bij platformen als Uitzending Gemist of RTLXL bij het terugkijken van tv-programma’s. Maar in tegenstelling tot diverse vloggers, hangen we een video niet op aan een commercieel praatje. De content die we bieden moet uniek zijn en de belevingswereld van de SLAM!-luisteraar raken. Commercie is niet het doel, het is een middel om die bewuste content te kunnen maken.

Welke crossmediale uitingen heeft SLAM! nog meer?

Denk aan het posten van de MixMarathon line-up via Facebook of Instagram waardoor een reason to listen ontstaat. Maar ook een follow-up van dat wat op radio gebeurt. Van de week hadden we een luisteraar aan de telefoon die ervan droomde om eens in een bad met rauwe eieren te stappen. We fiksten dat voor haar in het kader van de SLAM! Bucketlist en namen er een video van op die als bewijsvoering online verscheen. Ieder radiomerk moet vandaag de dag méér dan alleen radio zijn, anders heb je geen toekomst. Door on-air, online en op je smartphone een prominente plek in te nemen met relevante content kun je van betekenis blijven.

Wie is er verantwoordelijk binnen SLAM! voor de crossmediale uitingen?

Crossmedia is het gevolg van technologische ontwikkelingen. Vroeger keek je kabeltelevisie, nu kijk je Netflix. Vroeger kocht je een cd in de winkel, nu heb je een abonnement op Spotify. Mensen zijn gewoontedieren met bepaalde behoeftes. Die veranderen niet zo snel, maar de manier van consumptie wel. Als radiostation probeer je altijd voorop te blijven lopen en in te spelen op die behoeftes. Crossmedia is daarin key voor een merk als SLAM!, omdat we heel bewust kunnen kiezen waar we welke content brengen. In mijn ogen is daarom niet één iemand specifiek hiervoor verantwoordelijk, maar wij allemaal.

Crossmedia is key voor een merk als SLAM!

Hoe gaat het met de radiozender?

In de meest recente meting steeg het marktaandeel van SLAM! naar 3,1 procent in de doelgroep 20-49. Dit was het hoogste marktaandeel voor SLAM! in zes jaar tijd, dus we zijn lekker bezig. Wekelijks bereiken we zo’n 900.000 luisteraars wat een flinke hoeveelheid is als je je bedenkt dat we als dance/autoriteit een soort speciaalzaakje zijn waar je bewust naartoe gaat en niet de grote XL supermarkt waar je toevallig voorbij komt. Onze luisteraars kiezen heel bewust voor SLAM!.

Welke ontwikkelingen zie je in de radiobranche?

De Nederlandse radiowereld is volop in beweging. Dat is een goede zaak. In het verleden waren er radiozenders die jaar in jaar uit krampachtig vasthielden aan een programmering die bleek te werken. Er was geen ruimte voor vernieuwing en radio dreigde gedateerd te gaan klinken. De laatste jaren is steeds meer het besef ontstaan dat je moet durven te experimenteren wat ook één van de kernwaarden van SLAM! is. Dat zorgt ervoor dat de radiomarkt in Nederland ontzettend professioneel is, maar dat er ook weer verrassende dingen gebeuren. In de jaren 90 keek iedereen naar de VS als hét voorbeeld van hoe radio moest zijn, nu geven wij het voorbeeld.

In de jaren 90 keek iedereen naar de VS als hét voorbeeld van hoe radio moest zijn, nu geven wij het voorbeeld

Welke toepassingen in de branche volg je met belangstelling?

Ik ben heel benieuwd naar de ontwikkeling van DAB+ binnen de autobranche. Op termijn moet deze nieuwe techniek de ouderwetse FM-zenders gaan vervangen, maar voorwaarde is wel dat een meerderheid van de mensen in Nederland het DAB+ signaal kan ontvangen in de auto. Veel fabrikanten bieden het nog niet standaard aan, maar als optie. En waarom zou een consument een paar honderd euro extra betalen, als er wel standaard smartphonetechnologie in de auto aanwezig is. In die zin zullen we de komende jaren extra goed moeten proberen het verschil te maken door luisteraars aan ons te binden en niet te verliezen aan diensten als Apple Music of Spotify. In Engeland gaat de ontwikkeling van DAB+ trouwens bijzonder goed, dus als wij dat voorbeeld in Nederland gaan volgen, ligt er nog een mooie toekomst in het verschiet.

Hoe zie jij die toekomst?

Misschien heb ik deze vraag deels al beantwoord, maar radio staat nog een hele mooie toekomst te wachten. Radio is dat maatje waar je in de ochtend bij wakker wordt, of die denkbeeldige vriend die in de namiddag naast je zit onderweg naar huis. Radio met een zorgvuldig geselecteerde muziekmix geeft je energie tijdens je werkdag, terwijl je tegelijkertijd op de hoogte blijft van het laatste nieuws en de laatste trends. Zolang de luisteraar centraal blijft staan in alle content die we maken, blijft er ruimte voor radio. De techniek zal veranderen, maar de essentie niet.

www.slam.nl

 

Lees ook: Slam! is de grootste op Youtube

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



 


About.
In september 2011 is de website Nederlands MediaNieuws gelanceerd om de nieuwsfunctie van het Nederlands MediaNetwerk te versterken. Sinds die tijd hebben we 6500 nieuwsberichten, interviews, analyses, fora en columns gepubliceerd.
Social.
[Interview] Anton van Lieshout over het succes van SLAM! op YouTube [Interview] Anton van Lieshout over het succes van SLAM! op YouTube

Nieuws.
Lex Gaarthuis presenteert avondshow Radio 10 Laat met Lex
18-07-2018 | 11:06:25
Radio 10 verbreedt de programmering met een nieuwe doordeweekse avondshow van 21:00 tot 00:00 uur. Vanaf maandag 3 september presenteert Lex Gaarthuis het nieuwe programma Laat met Lex
Sander Hoogendoorn presentator ochtendshow 3FM
17-07-2018 | 11:34:06
Vanaf 3 september 2018 is Hoogendoorn iedere werkdag tussen 6:00 en 9:00 uur te horen bij BNNVARA op 3FM. Hoogendoorn neemt de plek in van de vertrekkende Domien Verschuuren
Tomorrowland op 538 voor de thuisblijvers
17-07-2018 | 08:44:21
Luisteraars van 538, kijkers van TV 538 en bezoekers van 538.nl beleven Tomorrowland van dichtbij. Van 20 tot en met 22 juli doet 538 als enige Nederlandse
Max Moszkowicz met Vechten met Moszkowicz op New Business Radio
16-07-2018 | 10:54:34
Filmmaker, journalist en schrijver Max Moszkowicz start met een programmaformat op New Business Radio en YouTube. In Vechten met Moskowicz interviewt hij
Ruud de Wild verlengt contract bij KRO-NCRV
12-07-2018 | 08:51:13
De Wild in de Middag is van maandag tot en met vrijdag in de middag te horen op NPO Radio 2. Het team maakt regelmatig speciale uitzendingen
538 lanceert twee YouTube-kanalen
11-07-2018 | 16:51:48
538 breidt haar online activiteiten verder uit met twee YouTube-kanalen. Op 538Gemist staan de leukste fragmenten van Radio 538. Het kanaal 538+ richt zich op een jonger publiek
Piet Paulusma werkt voor Omrop Fryslân
10-07-2018 | 09:55:00
Piet Paulusma gaat aan de slag als DJ bij Omrop Fryslân. Al jaren is Paulusma werkzaam als weerman. Maar naast zijn liefde voor het weer heeft Paulusma ook een andere liefde, de muziek.
SLAM! lanceert YouTubekanalen SLAM! - Radio en SLAM!- Series
09-07-2018 | 08:51:40
Om meer ruimte te creëren voor unieke videocontent worden twee kanalen toegevoegd aan de bestaande YouTubekanalen van SLAM!
NPO Radio 1 lanceert Tour-podcast De Kopgroep
06-07-2018 | 10:19:00
NPO Radio 1 lanceert deze zomer een Tour de France-podcast, waarin Mart Smeets, Joost Vullings en Martijn Hendriks dagelijks de Tour analyseren
Heleen van Royen presenteert ochtendshow Radio10
27-06-2018 | 13:25:00
Heleen van Royen levert donderdag 28 juni haar pen in voor een eenmalige eigen ochtendshow op Radio 10. Van 08:00 uur tot 09:00 uur
Radar Radio lanceert podcastprogramma Radar Helpt
27-06-2018 | 12:51:16
Het AVROTROS-programma Radar Radio lanceert het programma Radar Helpt, dat podcasts van anderhalve minuut uitzendt met tips die je leven gemakkelijker maken
Radio 538 in de prijzen met activatie voor Dacia
27-06-2018 | 10:06:32
Dacia en Talpa Radio hebben met hun vierdaagse actie Blijf erin en win op Radio 538 de Radio Advertising Award voor Beste Branded Content Case gewonnen
Werving The Radio Project van start
26-06-2018 | 09:25:00
De werving van The Radio Project, waarbij een groep jongeren gaat bouwen aan het radiostation van de toekomst, is van start. Jongeren in de leeftijd van zestien tot 21 jaar
Radio 10 lanceert vernieuwde website
25-06-2018 | 12:41:08
Radio 10 heeft de website vernieuwd en zet daarmee een volgende stap in de strategie om de zender verder te laten groeien. Luisteraars van Radio 10 kregen bij de ontwikkeling van deze site een grote rol
Marieke Elsinga naar ochtendshow op Qmusic: Mattie & Marieke
21-06-2018 | 12:42:00
Multitalent Marieke Elsinga gaat naast haar werk bij RTL, aan de slag bij Qmusic. Vanaf dit najaar maakt ze samen met Mattie Valk de ochtendshow: Mattie & Marieke
Domien Verschuuren van 3FM naar Qmusic
20-06-2018 | 11:18:19
De 30-jarige dj zal bij Qmusic de middagshow voor zijn rekening nemen. Wanneer Verschuuren precies start, wordt later bekendgemaakt
Sky Radio behaalt hoogste marktaandeel vrouwen
19-06-2018 | 14:41:21
Sky Radio heeft een marktaandeel van 12 procent in de meetperiode april-mei 2018 en wekelijks stemt een kwart van alle vrouwen af op Sky Radio. Dit zijn 1,9 miljoen unieke vrouwelijke luisteraars per week
Jan-Willem Roodbeen presentator ochtendshow BNNVARA op NPO Radio 2
19-06-2018 | 12:21:28
Jan-Willem Roodbeen wordt de nieuwe presentator van de ochtendshow bij BNNVARA op NPO Radio 2. De radio-dj volgt Gerard Ekdom op, die eind juni zijn laatste uitzending heeft
NPO Radio 4 lanceert Klassiek Geeft
19-06-2018 | 11:21:21
Hoogleraar Erik Scherder heeft live in de uitzending van De Klassieken het startsein gegeven voor NPO Radio 4 Klassiek Geeft 2018. Met deze actie wil NPO Radio 4 bijdragen aan de muzikale ontwikkeling van basisschoolkinderen
Ivo van Breukelen vanaf 29 juni presentator Top 40 op 538
18-06-2018 | 12:44:00
Jeroen Nieuwenhuize die vrijdag 22 juni na 20 jaar afscheid neemt, draagt het stokje over aan Ivo van Breukelen. Vanaf vrijdag 29 juni is hij te horen als presentator
QMusic's Foute maand van start
15-06-2018 | 14:38:41
In aanloop naar de Foute Party eind deze maand, organiseert QMusic onder het motto Schaamteloos goed wat fout met je doet verschillende acties
Armin van Buuren en 538 verlengen samenwerking
11-06-2018 | 09:08:13
A State of Trance wordt iedere vrijdagavond uitgezonden op 538 en is ook te horen op 538Dance Radio
30-jarig jubileum Spijkers met Koppen
11-06-2018 | 08:46:36
Dolf Jansen en Felix Meurders verruilen voor één keer hun vaste stek café The Florin voor Koninklijk Theater Carré in Amsterdam
Talpa Radio Campus zoekt nieuw talent
08-06-2018 | 14:27:00
Zaterdag 7 juli organiseert Talpa Radio voor de tweede keer de talentendag voor de eigen radio-opleiding van 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica
538-dj Frank Dane start de Frank en Vrijdag Show Tuintour
01-06-2018 | 13:33:00
De komende vier weken verlaten Frank, sidekick Jelte en huispianist Albert de studio en maken zij uitzending vanuit de tuinen van Sunnery James & Ryan Marciano, Wendy van Dijk en Erland Galjaard, de heren van StukTV en Thierry Baudet
SLAM! lanceert kledinglijn SLAM! Streetwear
31-05-2018 | 12:08:00
SLAM! lanceert eigen kledinglijn genaamd SLAM! Streetwear. SLAM! zocht al eerder de verbreding met een eigen tv-zender, grote dance events en YouTubeformats
Ruud de Wild gaat kopje onder
23-05-2018 | 08:18:47
Op dinsdag 5 juni 2018, Wereldmilieudag, doopt Ruud de Wild zijn dagelijkse programma De Wild in de Middag eenmalig om tot De Wild onder Water
YPCA, de Radiofabriek en Radiocoach starten The Radio Project
22-05-2018 | 14:54:56
De kernvraag die aan het project vooraf ging was: luisteren jongeren in 2020-2025 überhaupt nog naar de radio?
Jeroen Nieuwenhuize van 538 naar Radio 10
22-05-2018 | 10:37:04
Het nieuwe programma van Jeroen Nieuwenhuize is vanaf maandag 25 juni iedere werkdag te horen op Radio 10
About.
In september 2011 is de website Nederlands MediaNieuws gelanceerd om de nieuwsfunctie van het Nederlands MediaNetwerk te versterken. Sinds die tijd hebben we 6500 nieuwsberichten, interviews, analyses, fora en columns gepubliceerd.
Social.