[Interview] Anton van Lieshout over het succes van SLAM! op YouTube
10-10-2017 10:00:00 Door: Max Vlugt | Hits: 5676 | Tags:

Met 300.000 volgers is SLAM! op YouTube groter dan alle kanalen van andere landelijke radiostations bij elkaar. We spreken met zendermanager Anton van Lieshout over het belang van unieke content, crossmedia en de toekomst van radio.

Hallo Anton. Je kunt de 300.000ste volger op YouTube gerust een mijlpaal noemen. Hoe is het SLAM!-kanaal zo groot geworden?

SLAM! is door de jaren heen meer geworden dan een radiozender alleen. Naast de muziekmix van SLAM! op de radio, brengen we ook veel mixsets. Deze worden bijzonder veel bekeken en zijn voor veel dj’s een reden om bij SLAM! langs te gaan. Je kunt dus gerust stellen dat het aanbieden van unieke content die je nergens anders kunt vinden het fundament vormt van een succesvol kanaal op YouTube.

Welke content is met name populair?

Ik noemde al even de live dj-sets in onze studio, maar ook de optredens van SLAM! Koningsdag worden traditioneel veel bekeken. Daarnaast doen we geregeld de SLAM! Studio Challenge met populaire dj's/producers als Dannic en Bassjackers. Dit is een format waarin de opdracht is om een track te creëren binnen een uur. Ook die content kan rekenen op flink wat views.

Wat doet YouTube voor jullie als radiozender?

YouTube heeft de poort opengezet voor iedereen om content aan te bieden aan de wereld. Waar je vroeger naar MTV of TMF keek om de nieuwste videoclips te spotten, zoek je ze nu op via YouTube, een minuut nadat ze online zijn gezet. De traditionele televisiezenders zijn al lang niet meer de gatekeeper van content. Voor ons als radiozender slaan we met YouTube een brug door de beste on-air content online te brengen. Andersom geeft online ons de mogelijkheid een groter bereik te creëren aangezien succesvolle videocontent gedeeld wordt via social media en zo ook potentiële luisteraars met het merk SLAM! in contact komen.

We slaan met YouTube een brug door de beste on-air content online te brengen

Welke mogelijkheden zijn er op jullie YouTubekanaal voor commerciële partijen?

Onze video’s op YouTube worden meestal voorafgegaan door reclame zoals dat ook gebruikelijk is bij platformen als Uitzending Gemist of RTLXL bij het terugkijken van tv-programma’s. Maar in tegenstelling tot diverse vloggers, hangen we een video niet op aan een commercieel praatje. De content die we bieden moet uniek zijn en de belevingswereld van de SLAM!-luisteraar raken. Commercie is niet het doel, het is een middel om die bewuste content te kunnen maken.

Welke crossmediale uitingen heeft SLAM! nog meer?

Denk aan het posten van de MixMarathon line-up via Facebook of Instagram waardoor een reason to listen ontstaat. Maar ook een follow-up van dat wat op radio gebeurt. Van de week hadden we een luisteraar aan de telefoon die ervan droomde om eens in een bad met rauwe eieren te stappen. We fiksten dat voor haar in het kader van de SLAM! Bucketlist en namen er een video van op die als bewijsvoering online verscheen. Ieder radiomerk moet vandaag de dag méér dan alleen radio zijn, anders heb je geen toekomst. Door on-air, online en op je smartphone een prominente plek in te nemen met relevante content kun je van betekenis blijven.

Wie is er verantwoordelijk binnen SLAM! voor de crossmediale uitingen?

Crossmedia is het gevolg van technologische ontwikkelingen. Vroeger keek je kabeltelevisie, nu kijk je Netflix. Vroeger kocht je een cd in de winkel, nu heb je een abonnement op Spotify. Mensen zijn gewoontedieren met bepaalde behoeftes. Die veranderen niet zo snel, maar de manier van consumptie wel. Als radiostation probeer je altijd voorop te blijven lopen en in te spelen op die behoeftes. Crossmedia is daarin key voor een merk als SLAM!, omdat we heel bewust kunnen kiezen waar we welke content brengen. In mijn ogen is daarom niet één iemand specifiek hiervoor verantwoordelijk, maar wij allemaal.

Crossmedia is key voor een merk als SLAM!

Hoe gaat het met de radiozender?

In de meest recente meting steeg het marktaandeel van SLAM! naar 3,1 procent in de doelgroep 20-49. Dit was het hoogste marktaandeel voor SLAM! in zes jaar tijd, dus we zijn lekker bezig. Wekelijks bereiken we zo’n 900.000 luisteraars wat een flinke hoeveelheid is als je je bedenkt dat we als dance/autoriteit een soort speciaalzaakje zijn waar je bewust naartoe gaat en niet de grote XL supermarkt waar je toevallig voorbij komt. Onze luisteraars kiezen heel bewust voor SLAM!.

Welke ontwikkelingen zie je in de radiobranche?

De Nederlandse radiowereld is volop in beweging. Dat is een goede zaak. In het verleden waren er radiozenders die jaar in jaar uit krampachtig vasthielden aan een programmering die bleek te werken. Er was geen ruimte voor vernieuwing en radio dreigde gedateerd te gaan klinken. De laatste jaren is steeds meer het besef ontstaan dat je moet durven te experimenteren wat ook één van de kernwaarden van SLAM! is. Dat zorgt ervoor dat de radiomarkt in Nederland ontzettend professioneel is, maar dat er ook weer verrassende dingen gebeuren. In de jaren 90 keek iedereen naar de VS als hét voorbeeld van hoe radio moest zijn, nu geven wij het voorbeeld.

In de jaren 90 keek iedereen naar de VS als hét voorbeeld van hoe radio moest zijn, nu geven wij het voorbeeld

Welke toepassingen in de branche volg je met belangstelling?

Ik ben heel benieuwd naar de ontwikkeling van DAB+ binnen de autobranche. Op termijn moet deze nieuwe techniek de ouderwetse FM-zenders gaan vervangen, maar voorwaarde is wel dat een meerderheid van de mensen in Nederland het DAB+ signaal kan ontvangen in de auto. Veel fabrikanten bieden het nog niet standaard aan, maar als optie. En waarom zou een consument een paar honderd euro extra betalen, als er wel standaard smartphonetechnologie in de auto aanwezig is. In die zin zullen we de komende jaren extra goed moeten proberen het verschil te maken door luisteraars aan ons te binden en niet te verliezen aan diensten als Apple Music of Spotify. In Engeland gaat de ontwikkeling van DAB+ trouwens bijzonder goed, dus als wij dat voorbeeld in Nederland gaan volgen, ligt er nog een mooie toekomst in het verschiet.

Hoe zie jij die toekomst?

Misschien heb ik deze vraag deels al beantwoord, maar radio staat nog een hele mooie toekomst te wachten. Radio is dat maatje waar je in de ochtend bij wakker wordt, of die denkbeeldige vriend die in de namiddag naast je zit onderweg naar huis. Radio met een zorgvuldig geselecteerde muziekmix geeft je energie tijdens je werkdag, terwijl je tegelijkertijd op de hoogte blijft van het laatste nieuws en de laatste trends. Zolang de luisteraar centraal blijft staan in alle content die we maken, blijft er ruimte voor radio. De techniek zal veranderen, maar de essentie niet.

www.slam.nl

 

Lees ook: Slam! is de grootste op Youtube

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



 

About.
In september 2011 is de website Nederlands MediaNieuws gelanceerd om de nieuwsfunctie van het Nederlands MediaNetwerk te versterken. Sinds die tijd hebben we 6500 nieuwsberichten, interviews, analyses, fora en columns gepubliceerd.
Social.
[Interview] Anton van Lieshout over het succes van SLAM! op YouTube [Interview] Anton van Lieshout over het succes van SLAM! op YouTube

Nieuws.
Talpa en TMG ruilen belangen in TMG en Talpa Radio uit
01-12-2017 | 23:19:53
De transacties zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden
Qmusic start pre-testen radiocommercials
23-11-2017 | 18:01:00
Reclames worden gratis getest op verschillende criteria en de resultaten worden teruggekoppeld aan de adverteerders
Radiozenders starten campagne voor radioreclame: Radio ráákt
23-11-2017 | 09:02:00
De Nederlandse radiostations zijn een radiocampagne gestart om het eigen reclamemedium te promoten. De campagne heeft als doel adverteerders te overtuigen van de kracht van radio om doelgroepen emotioneel te raken
1,4 miljoen unieke kijkers TV 538 in oktober
23-11-2017 | 07:55:00
Het cumulatieve bereik van januari tot en met oktober 2017 is 9,3 miljoen
Bekendmaking dj-team Top 2000 Radio 2
21-11-2017 | 17:25:00
Elf NPO Radio 2-dj's draaien tussen Kerst en oudejaarsavond de 2000 favoriete nummers van Nederland. Annemieke Schollaardt en Cielke Sijben presenteren dit jaar voor het eerst de Top 2000
[Luistercijfers] Radio 10 behaalt record marktaandeel, Radio Veronica en 3FM even groot
21-11-2017 | 12:58:00
De luistercijfers van september-oktober laten grote verschuivingen in marktaandelen radiozenders zien
Sky Radio 101 FM gestart met speciale kerstprogrammering
21-11-2017 | 11:03:00
Met nog 34 dagen te gaan tot aan Kerst nemen de kerstkriebels onder Nederlanders toe. Bijna een derde heeft ze al voor het Sinterklaasfeest. 60 procent van de Nederlanders luistert vanaf half november al kerstliedjes
Joris Voorn presenteert programma op SLAM!
13-11-2017 | 17:01:00
Wekelijks zal Joris in de nacht van zaterdag op zondag om 00.00 uur house en techno tracks voor de luisteraar selecteren en mixen
Nieuw: 100% NL Carnaval
13-11-2017 | 16:24:00
Het radiostation met de beste muziek van Nederland start een nieuw digitaal kanaal
NPO radioprogrammering definitief - Stenders en Schollaardt allebei op NPO Radio 2
10-11-2017 | 09:23:41
De NPO begrijpt dat het teleurstellend is voor omroepen als een programma niet kan worden geplaatst in de programmering
Radio 10 lanceert online radiostation
02-11-2017 | 11:33:00
Vanaf eind december is de 2017-editie van de Top 4000 op het online station te horen, tot die tijd komt een eerdere editie geheel voorbij
Nieuwe avondprogrammering SLAM!
02-11-2017 | 09:54:04
SLAM! komt met Club Ondersteboven en Harm den Besten en Kees Dorresteijn nemen de late uurtjes voor hun rekening met het programma Harm & Kees
Bekende Nederlanders nemen Radio Veronica over
01-11-2017 | 13:35:00
Radio Veronica staat de maand november in het teken van de Top 1000 Allertijden. Het radiostation start de maand met een Celebrity Kick-off
Millennials grootverbruikers van audio
26-10-2017 | 15:17:00
De tijd die millennials aan audio besteden, ligt met 202 minuten per dag 7 procent boven het landelijk gemiddelde
Marktaandeel 100% NL stijgt
26-10-2017 | 10:10:00
Het marktaandeel bij luisteraars tussen 20 en 49 jaar stijgt van 3,1 naar 3,5 procent. Een stijging van 12,9 procent ten opzichte van de vorige meetperiode
The Boom Room van SLAM! marktleider op zaterdagavond
26-10-2017 | 10:01:00
SLAM! programmeert sinds 2014 wekelijks op zaterdagavond in The Boom Room deep house, tech house en techno
[Luistercijfers] Radio2 ziet marktaandeel met 25,6 procent groeien, nieuw record voor Radio 10
24-10-2017 | 13:15:00
Radio 2 heeft te maken met hardnekkig aanhoudende meewind
NPO Radio 1 presenteert Nationale Taaldebat
19-10-2017 | 11:50:00
In de bibliotheek van de Radboud Universiteit Nijmegen leidt gastheer Frits Spits debatten over de uiteenlopende onderwerpen, zoals de opmars van genderneutrale taal
Meer dan 50 dj’s tijdens SLAM! Mixmarathon
18-10-2017 | 09:24:00
Als je Amsterdam Dance Event zegt, dan zeg je SLAM!. Zo komt SLAM! met een extra lange editie van de SLAM! MixMarathon, die start op woensdagmiddag 12:00 uur in het Nachtlab.
Roosmarijn Reijmer hoofd marketing en creatie Friendly Fire
17-10-2017 | 16:30:40
Reijmer is afkomstig van 3FM, waar ze namens de VPRO de afgelopen zes jaar van maandag tot en met donderdag 3voor12 Radio presenteerde
[Onderzoek] Live radio domineert audiodag
12-10-2017 | 15:42:00
Uit de meest recente versie van het Audio Distributie Onderzoek (ADO) van Stichting NLO, blijkt dat live radio de dominante audiovorm is
DeRadio50 | De genomineerden
12-10-2017 | 13:51:00
DeMedia100 2018 komt eraan. De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media zal worden bekendgemaakt tijdens het DeMedia100 Diner op 6 december in Amsterdam.
Sky Radio zendt Feel Good Friday Top 101 uit op vrijdag de 13e
12-10-2017 | 13:29:00
Het muziekstation zendt op vrijdag 13 oktober van 09.00 tot 17.00 uur een hitlijst met feelgoodmuziek uit om de dag door te komen
Eerste twee genomineerden Radio Advertising Awards Publieksprijs bekend
12-10-2017 | 13:15:24
De radiocommercials van Hertog ijs en Marktplaats zijn door het Nederlands publiek verkozen tot de favoriete radiocommercials in het tweede kwartaal van 2017
Talpa Radio, 538 en ALDA starten The Beat
11-10-2017 | 16:24:00
Vanaf 3 november geeft The Beat kijkers wereldwijd een blik achter de schermen van van de danceindustrie via een online serie
Qmusic: recordbedrag voor winnares Het Geluid
11-10-2017 | 14:54:24
De 35-jarige Kim Stolk uit Pijnacker wist Het Geluid te raden en wint daarmee een bedrag van 63.700 euro belastingvrij
538 opent 538DJ Hotel tijdens ADE
10-10-2017 | 08:55:00
538 opent in samenwerking met het Amsterdamse The Student Hotel op woensdag 18 oktober het tijdelijke 538DJ Hotel
NPO 3FM zet zich in voor zelfmoordpreventie
09-10-2017 | 11:26:00
Op dit moment draait NPO 3FM regelmatig de track van Logic, Alessia Cara en Khalid met de bijzondere titel: 1-800-273-8255. Het is het Amerikaanse telefoonnummer van de zelfmoordpreventielijn
Mattie, Fien en Igmar vaste team ochtendshow Qmusic
06-10-2017 | 10:36:37
Mattie Valk, Fien Vermeulen en Igmar Felicia vormen het nieuwe vaste team van hosts in de ochtendshow op Qmusic. Vorige maand werd bekend dat Igmar Felicia een overstap maakte naar Qmusic
About.
In september 2011 is de website Nederlands MediaNieuws gelanceerd om de nieuwsfunctie van het Nederlands MediaNetwerk te versterken. Sinds die tijd hebben we 6500 nieuwsberichten, interviews, analyses, fora en columns gepubliceerd.
Social.