[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten
18-07-2019 10:01:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 5163 | Tags:

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak.

Gefeliciteerd met je RAB Radiohart! Het is niet de eerste prijs uit je loopbaan, maar wel een bijzondere omdat het een soort vroegtijdige lifetime achievement award is. Wat maakt dit speciaal voor jou?

Mijn grote droom was altijd al dat ik bij de radio wilde werken. Het maakte me niet uit wat ik dan zou moeten doen. Vroeger zei ik altijd dat als ik de wc’s zou moeten schoonmaken bij Radio Veronica op het Laapersveld in Hilversum, ik ervoor zou gaan. Zover is het nooit gekomen, want uiteindelijk is het een mooie sales job geworden, waarbij ik de kracht en schoonheid van de diverse radiozenders mag uitdragen. Dat ik daarvoor dan deze prijs mocht ontvangen, is prachtig en een bekroning op mijn leven bij de radio.

Je bent ook twee keer uitgeroepen tot mediavertegenwoordiger van het jaar. Wat doe jij anders dan andere mensen in het vak?

Het feit dat ik voor mijn grote passie werkzaamheden mag verrichten, maakt het voor mij heel prettig en heb ik nooit het gevoel dat ik naar mijn werk ga. Het is gewoon twee keer per dag thuis komen. Zoals Richard Branson zegt: “I don’t think of work as work and play as play. It’s all living.”

Wat betekent technologische ontwikkeling van radio – digitalisering – voor de mogelijkheden die adverteren op radio biedt? Ergo: wat is de status van addressable radio?

Voorop staat dat de digitalisering overal enorm hard gaat en dus ook op radio. Op dit moment luistert al meer dan 20 procent via een internetverbinding naar onze zenders. Maar radio en digitalisering zijn in wezen ook elkaars natuurlijke bondgenoten. Zie bijvoorbeeld het toenemend aanbod en de groeiende (geluids)kwaliteit op DAB+. Die ontwikkeling gaat bij ons dus hand in hand, waar andere traditionele media er juist hinder en concurrentie van lijken te ondervinden. Wij zien dus vooral kansen, ook door onder meer het gebruik van nieuwe apparaten zoals smart speakers. Dit betekent dat we alleen maar relevanter zullen worden door de toepassing van targeting en data. We werken hard om deze mogelijkheden te implementeren én optimaliseren. Voor onszelf, voor luisteraars en voor adverteerders. 

Wordt de kracht van radio door adverteerders onderschat?

De kracht van radio wordt zeker niet onderschat, want in 2018 waren er, volgens AdFact, ruim 1750 prachtige merken op radio te horen. Halverwege 2019 zitten we al ruimschoots boven de 1200 merken. Hard op weg dus naar een nieuw record! Verder zien we ook de nettoradiobestedingen fors toenemen. Radio is alive and kicking.

OMS vertegenwoordigt verschillende radiozenders. Hoe bewaak jij de belangen van al deze zenders als jij met adverteerders en mediabureaus praat?

Op dit moment werken we met grote trots voor acht landelijke radiozenders en meer dan vijftig digitale radiozenders. Voor de diverse wensen vanuit mediabureau en adverteerder bieden we oplossingen en kunnen we de meeste optimale doelgroepmatch selecteren binnen ons portfolio. De klantwensen staan hierin centraal.

Is er bij mediabureaus voldoende kennis over radio advertising?

Bij mediabureaus is voldoende kennis over de kansen die radio biedt. Bij vrijwel ieder mediabureau zitten meerdere radiospecialisten, die de mogelijkheden intern doorgeven aan nieuwe enthousiaste collega’s. Uiteraard is en blijft het ook de taak van de radiozenders om het medium radio onder de aandacht te houden en we worden dan ook altijd positief ontvangen bij de mediabureaus. De exploitant is het verlengstuk van het mediabureau.

Wat is het laatste nieuws?

Het is misschien een beetje preken voor eigen parochie, maar ben erg onder de indruk van de nieuwe ochtendshow op 538. En gezien de meest recente luistercijfers ben ik daar zeker niet de enige in. Het is natuurlijk bepaald niet niks om een icoon als Edwin Evers te moeten opvolgen, maar Frank en zijn team blijken ijzersterke vervangers. Echt indrukwekkend hoe ze zich, voor velen toch compleet tegen de verwachting in, hebben weten te handhaven als de absolute nummer één.

www.oms.fm
www.talpanetwork.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie