[Interview] Jeroen de Bakker: Talpa heeft een bepalende positie binnen radio
24-07-2018 09:55:07 Door: Katja Brokke | Hits: 3344 | Tags:

Jeroen de Bakker is directeur Brand & Online van Talpa Network waar hij van de radiozenders die onder Talpa Radio vallen (538, Sky Radio, Radio 10, Radio Veronica, JUKE) sterke mediumonafhankelijke radiomerken wil maken. Wij spreken hem over de veranderende radioconsumptie, digitalisering en voice assistants.

Hallo Jeroen. Je bent eind 2016 aangesteld als directeur Brand & Online van de radiomerken van Talpa Network. Wat was de missie van deze merken?

Het verbinden van Nederlanders met de magie van onze sound.

Komt die missie nog overeen met de missie die Talpa Network nu heeft?

Wat wij doen is het continue bouwen aan een groot audience en deze verbinden aan de wereld van onze merken. Dit is de kern van de strategie van Talpa Network.

Waarvoor ben je precies verantwoordelijk?

De strategische koers en de digitalisering van de radiomerken. Daarnaast werk ik mee aan de digitaliseringsstrategie in breder kader binnen Talpa Network.

Je had ongetwijfeld grootse plannen voor 2017. Welke zijn inmiddels uitgevoerd?

Met onze vijf radio- en muziekmerken gebeurt ontzettend veel. Belangrijke projecten zijn de aangescherpte positionering van onze radiomerken, een nieuwe media-, content- en sponsorstrategie, het Meer… 538-programma, de doorontwikkeling van de websites en apps op basis van de Talpa Platform-technologie en uiteraard de lancering van ons innovatieve radio- en muziekstreamingsplatform JUKE.

Het medium radio heeft het moeilijk gehad. Hoe staat het momenteel met jullie zenders?

Het is maar hoe je het bekijkt. Er wordt meer muziek en audio geconsumeerd dan ooit. Het gedrag van consumenten verandert door de tijd heen, je ziet een lichte verschuiving van lineair naar on-demand. En met onze sterke merken staan wij ijzersterk gepositioneerd. 76 procent van alle muziekconsumptie in Nederland vindt plaats via radiomerken, daarbinnen hebben wij een bepalende positie. Met JUKE staan we perfect gepositioneerd om mee te gaan in een veranderend luisterpatroon en met de hoge penetratie van datavrije mobiele abonnementen en de komst van voice-assistenten, zoals Amazon Alexa en Google Home, verwachten wij zelfs een groei in muziek- en audioconsumptie.  

Welke rol heb jij hierin gespeeld?

Vooral ervoor zorgen dat wij sterke, aansprekende merken hebben en dat wij goed weten in welke behoefte radio en muziek luisteren voorziet. Digitalisering zorgt voor verandering in consumentengedrag. Als wij de consument hierin goed kunnen blijven volgen en op een onderscheidende manier bieden waar zij op zitten te wachten, dan ben ik ervan overtuigd dat wij klaar zijn voor de toekomst. Zeker als wij - onder andere met JUKE - een consumentvriendelijk product kunnen aanbieden dat het beste van lineaire radio combineert met het gemak en persoonlijke van on-demandmuziek.

Wat is het laatste nieuws?

Jeetje. Er is altijd veel nieuws... De komst van Gerard Ekdom op Radio 10, Frank Dane begint bij 538, JUKE die uit zijn start-upfase komt. Veel nieuwe crossmediale audiovisuele content op 538, de interessante samenwerkingen en kruisbestuivingen die beginnen te lopen binnen de Talpa Network-merken. En, om maar wat te noemen, onze eerste versie van een skill voor Amazon Alexa is goedgekeurd en wordt binnen korte termijn gelanceerd.

www.talparadio.nl
www.talpanetwork.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie