[Interview] Joris van der Pol: In 2018 komen we met spraakgestuurde commercials
19-12-2017 11:14:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 16155 | Tags:

Radio is een van de meest dynamische takken van de mediabranche. Voortdurend in beweging, onder druk, dan weer opverend. OMS verzorgt de commercials op de zenders van Talpa Radio, RadioCorp en Sublime FM. Aan algemeen directeur Joris van der Pol om de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten te houden zodat OMS meebeweegt in die dynamiek. “Het lijkt wel of digitalisering ons enorm terugwerpt in de tijd."

Joris, wat heb jij met geluid?

Geluid is overal, en altijd. De impact van geluid is veel groter dan je je vaak realiseert. Kijk maar eens een film zonder geluid. Wedden dat je die film als minder leuk ervaart? Eerder hebben we Yune gevraagd een minidocumentaire te maken over de impact van geluid op ons leven. Die heet Amsterdam Sound Safari. We gaan op geluidsafari door Amsterdam, oordopjes in, filmpje aan en dan spreek ik je daarna weer over de impact van geluid!

Wat is de kracht van radio als advertentiemedium?

Deze vraag kan ik op twee manieren beantwoorden. Enerzijds op basis van rationele argumenten: een enorm bereik van meer dan 90 procent per week, snelle bereiksopbouw, hét dominante mediumtype overdag, sowieso met 33 procent van de mediaconsumptietijd belangrijk in het leven van de mediaconsument, enorme effecten voor adverteerders, hoge selectiviteit, kostenefficiënt en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar wat we vaak vergeten door al deze rationele kenmerken, is de enorme emotionele lading die ons medium heeft. Geluid raakt ons. Een radiostation is als geen ander in staat om dat kenmerk te gebruiken. Je lacht en huilt soms mee met de berichten op radio, de dj weet je van de juiste energie te voorzien. Je voelt je vrolijk bij de muziek die je hoort. Ik ben ervan overtuigd dat we deze aspecten nóg beter kunnen inzetten voor radio-adverteerders.

Welke meerwaarde biedt OMS? 

Wij zijn dé radio-experts. We maken het je makkelijk, one call does it all. We bereiken in iedere willekeurige doelgroep twee derde van de beschikbare luisteraars. Die luisteraars koop je ook nog eens in met allerlei prijsvoordelen.

Wat betekent de digitalisering van radio voor adverteerders?

Digitalisering maakt niet alles opeens anders. Radio wordt voor 80 procent van de tijd via analoge kanalen geconsumeerd. Het lijkt wel of digitalisering ons enorm terugwerpt in de tijd; het gaat weer over kanalen, terwijl dat voor de consument in principe irrelevant is, die wil gewoon luisteren. Ongeacht het kanaal. Of dat nou via FM, DAB+ of via een Sonos box is, they don’t care. De zenders die OMS mag vertegenwoordigden, zijn in staat om wekelijks een miljoenenpubliek te bereiken. Dit zijn miljoenen luisteraars die iedere dag opnieuw kiezen voor een bepaalde zender, een knop ergens op een willekeurig (connected) apparaat indrukken. Over merkvoorkeur gesproken… 

Uiteraard vormt digitalisering een belangrijk onderwerp op onze agenda’s. Het gaat hier wat betreft radio om twee vormen van digitalisering: DAB+ en streaming audio. DAB+ biedt advertising wise vrijwel hetzelfde als analoge FM. Streaming audio biedt de voordelen van radio advertising, gecombineerd met de voordelen van online advertising. Zoals addressable radio.

Breekt addressable radio door in 2018?

Dat is al doorgebroken. Ik noem het overigens liever addressable audio, omdat het domein breder is dan alleen radio. Spotify bijvoorbeeld, biedt al addressable campagnes aan en daarmee wordt iets mogelijk wat vroeger niet kon, namelijk adverteren tussen de muziek van de gebruikers. Dat kon niet toen die muziek in een cd-kast stond. Ik ben ervan overtuigd dat de schaal waarmee audio geconsumeerd wordt, de toenemende mate waarin dit via IP-based kanalen gebeurt, de grotere technologische mogelijkheden en de toenemende intelligentie (lees: data) voor veel impact in de markt gaat zorgen. In 2018 komen we bijvoorbeeld met de eerste spraakgestuurde commercials, en gaan we de eerste dynamic creative campagnes lanceren.

OMS lanceerde OMX voor het digitale domein, wat voor soort klanten bedient OMX? 

Heel variërend. Veelal klanten die graag naast hun analoge radiocampagnes ook een digitaal verlengstuk willen. Maar steeds vaker worden we benaderd door digital advertising agencies die vanuit hun specifieke vraagstukken graag audio willen toevoegen aan hun campagnes. 

OMS opende in 2017 ook OMS Studio. Vertel!

De missing link in ons aanbod was creativiteit. Uit veel onderzoeken blijkt dat creativiteit het belangrijkste is voor het effect van een campagne. Toch boden we daar geen oplossing voor en daar wilden we verandering in brengen. Het bedenken en produceren van audioconcepten is een vak apart, een specialisatie. Daarom zijn we een joint-venture aangegaan met Top Format, een partij die deze specialisatie veel beter beheerst dan OMS. Dat betaalt zich nu al uit; we hebben OMS Studio tijdens de Cannes Lions gelanceerd en in de eerste vier maanden al ruim veertig klanten mogen bedienen. We zien uit onder andere de campagnes die we voor Transavia en Coca-Cola hebben gemaakt, dat de commercials vanuit OMS Studio fors boven de benchmark voor radio scoren.

Ons doel met OMS Studio is heel helder: we willen faciliterend zijn aan adverterend Nederland als het aankomt op geluid. Dat moet audiocampagnes aantrekkelijker en effectiever maken. Daar wint zowel de adverteerder, het bureau, maar zeker ook de luisteraar mee. 

Hoe zie jij de branche de komende jaren ontwikkelen? 

Zeer positief, uiteraard. Radio blijft een absurd hoog bereik realiseren. Er zijn meer mensen die radio consumeren, dan dat er mensen zijn die gebruikmaken van Google of Facebook. Dat is ook logisch, want radiostations investeren enorm veel in hun producten en merken. Luisteraars waarderen dat. Het is aan ons om dit bereik om te zetten in interessante proposities voor adverteerders. Dat doen we door enerzijds de positieve basiskenmerken van radio te blijven belichten. We merken dat er in de markt nog steeds veel misverstanden bestaan over FM-radio, en die willen we graag wegnemen. Anderzijds omarmen we via OMX volop de digitalisering en komen bijna maandelijks met innovaties of evoluties die het medium radio de digital age in helpen. Tot slot ben ik ervan overtuigd dat OMS als eerste partij een werkelijk holistisch aanbod op schaal kan leveren aan de markt.

www.oms.fm

 Dit interview verscheen eerder in DeMedia100 Magazine

 www.demedia100.nl

 

DeMedia100 wordt gesponsord door


 

 

 







Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



 


About.
In september 2011 is de website Nederlands MediaNieuws gelanceerd om de nieuwsfunctie van het Nederlands MediaNetwerk te versterken. Sinds die tijd hebben we 6500 nieuwsberichten, interviews, analyses, fora en columns gepubliceerd.
Social.
[Interview] Joris van der Pol: In 2018 komen we met spraakgestuurde commercials [Interview] Joris van der Pol: In 2018 komen we met spraakgestuurde commercials

Nieuws.
Radio 10 lanceert vernieuwde website
25-06-2018 | 12:41:08
Radio 10 heeft de website vernieuwd en zet daarmee een volgende stap in de strategie om de zender verder te laten groeien. Luisteraars van Radio 10 kregen bij de ontwikkeling van deze site een grote rol
Marieke Elsinga naar ochtendshow op Qmusic: Mattie & Marieke
21-06-2018 | 12:42:00
Multitalent Marieke Elsinga gaat naast haar werk bij RTL, aan de slag bij Qmusic. Vanaf dit najaar maakt ze samen met Mattie Valk de ochtendshow: Mattie & Marieke
Domien Verschuuren van 3FM naar Qmusic
20-06-2018 | 11:18:19
De 30-jarige dj zal bij Qmusic de middagshow voor zijn rekening nemen. Wanneer Verschuuren precies start, wordt later bekendgemaakt
Sky Radio behaalt hoogste marktaandeel vrouwen
19-06-2018 | 14:41:21
Sky Radio heeft een marktaandeel van 12 procent in de meetperiode april-mei 2018 en wekelijks stemt een kwart van alle vrouwen af op Sky Radio. Dit zijn 1,9 miljoen unieke vrouwelijke luisteraars per week
Jan-Willem Roodbeen presentator ochtendshow BNNVARA op NPO Radio 2
19-06-2018 | 12:21:28
Jan-Willem Roodbeen wordt de nieuwe presentator van de ochtendshow bij BNNVARA op NPO Radio 2. De radio-dj volgt Gerard Ekdom op, die eind juni zijn laatste uitzending heeft
NPO Radio 4 lanceert Klassiek Geeft
19-06-2018 | 11:21:21
Hoogleraar Erik Scherder heeft live in de uitzending van De Klassieken het startsein gegeven voor NPO Radio 4 Klassiek Geeft 2018. Met deze actie wil NPO Radio 4 bijdragen aan de muzikale ontwikkeling van basisschoolkinderen
Ivo van Breukelen vanaf 29 juni presentator Top 40 op 538
18-06-2018 | 12:44:00
Jeroen Nieuwenhuize die vrijdag 22 juni na 20 jaar afscheid neemt, draagt het stokje over aan Ivo van Breukelen. Vanaf vrijdag 29 juni is hij te horen als presentator
QMusic's Foute maand van start
15-06-2018 | 14:38:41
In aanloop naar de Foute Party eind deze maand, organiseert QMusic onder het motto Schaamteloos goed wat fout met je doet verschillende acties
Armin van Buuren en 538 verlengen samenwerking
11-06-2018 | 09:08:13
A State of Trance wordt iedere vrijdagavond uitgezonden op 538 en is ook te horen op 538Dance Radio
30-jarig jubileum Spijkers met Koppen
11-06-2018 | 08:46:36
Dolf Jansen en Felix Meurders verruilen voor één keer hun vaste stek café The Florin voor Koninklijk Theater Carré in Amsterdam
Talpa Radio Campus zoekt nieuw talent
08-06-2018 | 14:27:00
Zaterdag 7 juli organiseert Talpa Radio voor de tweede keer de talentendag voor de eigen radio-opleiding van 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica
538-dj Frank Dane start de Frank en Vrijdag Show Tuintour
01-06-2018 | 13:33:00
De komende vier weken verlaten Frank, sidekick Jelte en huispianist Albert de studio en maken zij uitzending vanuit de tuinen van Sunnery James & Ryan Marciano, Wendy van Dijk en Erland Galjaard, de heren van StukTV en Thierry Baudet
SLAM! lanceert kledinglijn SLAM! Streetwear
31-05-2018 | 12:08:00
SLAM! lanceert eigen kledinglijn genaamd SLAM! Streetwear. SLAM! zocht al eerder de verbreding met een eigen tv-zender, grote dance events en YouTubeformats
Ruud de Wild gaat kopje onder
23-05-2018 | 08:18:47
Op dinsdag 5 juni 2018, Wereldmilieudag, doopt Ruud de Wild zijn dagelijkse programma De Wild in de Middag eenmalig om tot De Wild onder Water
YPCA, de Radiofabriek en Radiocoach starten The Radio Project
22-05-2018 | 14:54:56
De kernvraag die aan het project vooraf ging was: luisteren jongeren in 2020-2025 überhaupt nog naar de radio?
Jeroen Nieuwenhuize van 538 naar Radio 10
22-05-2018 | 10:37:04
Het nieuwe programma van Jeroen Nieuwenhuize is vanaf maandag 25 juni iedere werkdag te horen op Radio 10
538-dj's rennen voor Spieren voor Spieren
09-05-2018 | 09:21:13
Edwin Evers, Rick, Niels en Jelte trekken hun hardloopschoenen uit de kast en rennen samen met 538-luisteraars en bekende vrienden de Evers Staat Op Run voor het goede doel
Sky Radio zendt Songfestival Pre Party uit
08-05-2018 | 11:10:23
Op 12 mei komen hits voorbij als Euphoria van Loreen, Slow Down van Douwe Bob, Waterloo van ABBA, Heroes van Måns Zelmerlöw en Outlaw In ‘Em van Waylon
Moederdagprogrammering op Radio 10
08-05-2018 | 09:56:15
Zondag 13 mei is het Moederdag en luisteraars kunnen hun moeder met behulp van Radio 10 verrassen. Niet met bloemen, chocola of parfum, maar met een verzoeknummer
Talpa's JUKE kiest voor pr-bureau Glasnost
04-05-2018 | 10:22:00
JUKE, de radio- en muziekstreamingdienst van Talpa Radio en MediaMarkt, heeft gekozen voor Glasnost als pr-bureau
Rob van Someren lanceert Somertijd Reanimatiedag
01-05-2018 | 20:46:00
De Radio 10-middagshow Somertijd organiseert in samenwerking met het Rode Kruis de allereerste editie van de Somertijd Reanimatiedag op zaterdag 2 juni
538 deelt lintjes uit aan luisteraars
26-04-2018 | 13:58:20
Een groep van 52 luisteraars kwam op audiëntie bij het radiostation voor de uitreiking van een exclusief 538-Lintje
Erik de Zwart start online reisplatform 24Trains.tv
26-04-2018 | 12:34:00
24Trains.tv is een online platform voor treinreisliefhebbers, met de reisverslagen, eigen registraties en andere reportages van bijzondere treinreizen
Ruud de Wild lanceert wekelijkse podcast
25-04-2018 | 18:20:09
In 30 Minuten Rauw voert KRO-NCRV DJ Ruud de Wild elke week een persoonlijk gesprek met een bijzonder persoon. Tijdens deze 30 minuten durende podcast komen veel persoonlijke onderwerpen aan het licht
Aandeel vrouwelijke luisteraars 100% NL stijgt
24-04-2018 | 20:33:33
100% NL zit flink in de lift bij vrouwelijke luisteraars. Het marktaandeel van vrouwen tussen 20 en 49 jaar stijgt van 3,4 procent naar 4,2 procent, een stijging van maar liefst 24 procent ten opzichte van de vorige meting
Studio Coen en Sander verhuist naar middenstip Johan Cruijff ArenA
24-04-2018 | 11:10:41
De mannen van Kensington hebben 538-dj’s Coen Swijnenberg en Sander Lantinga uitgedaagd voor een voetbalwedstrijd in de Johan Cruijff ArenA. De studio verhuist mee
Line-up 538Koningsdag 2018 compleet
16-04-2018 | 14:51:33
De line-up van 538Koningsdag is compleet. In het lunchprogramma op Radio 538 maakte Frank Dane bekend dat Rita Ora volgende week op het grootste Oranjefeest van Nederland staat
Sky Radio lanceert Feel Good Friday Top 101 op vrijdag de dertiende
13-04-2018 | 11:09:00
Sky Radio pakt uit op deze vrijdag de dertiende met de Feel Good Friday Top 101. Uit onderzoek van Sky Radio en veldwerkbureau Panel Inzicht blijkt dat negen op de tien Nederlanders een feelgoodgevoel erg belangrijk vinden
Coen en Sander verlengen contract bij 538
11-04-2018 | 18:53:24
Coen en Sander en Radio 538 verlengen hun samenwerking tot 2021. Het dj-duo heeft vandaag een nieuw driejarig contract ondertekend, waardoor het middagprogramma De Coen en Sander Show ook de komende jaren te horen is op 538
About.
In september 2011 is de website Nederlands MediaNieuws gelanceerd om de nieuwsfunctie van het Nederlands MediaNetwerk te versterken. Sinds die tijd hebben we 6500 nieuwsberichten, interviews, analyses, fora en columns gepubliceerd.
Social.