[Interview] Joris van der Pol: In 2018 komen we met spraakgestuurde commercials
19-12-2017 11:14:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 19162 | Tags:

Radio is een van de meest dynamische takken van de mediabranche. Voortdurend in beweging, onder druk, dan weer opverend. OMS verzorgt de commercials op de zenders van Talpa Radio, RadioCorp en Sublime FM. Aan algemeen directeur Joris van der Pol om de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten te houden zodat OMS meebeweegt in die dynamiek. “Het lijkt wel of digitalisering ons enorm terugwerpt in de tijd."

Joris, wat heb jij met geluid?

Geluid is overal, en altijd. De impact van geluid is veel groter dan je je vaak realiseert. Kijk maar eens een film zonder geluid. Wedden dat je die film als minder leuk ervaart? Eerder hebben we Yune gevraagd een minidocumentaire te maken over de impact van geluid op ons leven. Die heet Amsterdam Sound Safari. We gaan op geluidsafari door Amsterdam, oordopjes in, filmpje aan en dan spreek ik je daarna weer over de impact van geluid!

Wat is de kracht van radio als advertentiemedium?

Deze vraag kan ik op twee manieren beantwoorden. Enerzijds op basis van rationele argumenten: een enorm bereik van meer dan 90 procent per week, snelle bereiksopbouw, hét dominante mediumtype overdag, sowieso met 33 procent van de mediaconsumptietijd belangrijk in het leven van de mediaconsument, enorme effecten voor adverteerders, hoge selectiviteit, kostenefficiënt en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar wat we vaak vergeten door al deze rationele kenmerken, is de enorme emotionele lading die ons medium heeft. Geluid raakt ons. Een radiostation is als geen ander in staat om dat kenmerk te gebruiken. Je lacht en huilt soms mee met de berichten op radio, de dj weet je van de juiste energie te voorzien. Je voelt je vrolijk bij de muziek die je hoort. Ik ben ervan overtuigd dat we deze aspecten nóg beter kunnen inzetten voor radio-adverteerders.

Welke meerwaarde biedt OMS? 

Wij zijn dé radio-experts. We maken het je makkelijk, one call does it all. We bereiken in iedere willekeurige doelgroep twee derde van de beschikbare luisteraars. Die luisteraars koop je ook nog eens in met allerlei prijsvoordelen.

Wat betekent de digitalisering van radio voor adverteerders?

Digitalisering maakt niet alles opeens anders. Radio wordt voor 80 procent van de tijd via analoge kanalen geconsumeerd. Het lijkt wel of digitalisering ons enorm terugwerpt in de tijd; het gaat weer over kanalen, terwijl dat voor de consument in principe irrelevant is, die wil gewoon luisteren. Ongeacht het kanaal. Of dat nou via FM, DAB+ of via een Sonos box is, they don’t care. De zenders die OMS mag vertegenwoordigden, zijn in staat om wekelijks een miljoenenpubliek te bereiken. Dit zijn miljoenen luisteraars die iedere dag opnieuw kiezen voor een bepaalde zender, een knop ergens op een willekeurig (connected) apparaat indrukken. Over merkvoorkeur gesproken… 

Uiteraard vormt digitalisering een belangrijk onderwerp op onze agenda’s. Het gaat hier wat betreft radio om twee vormen van digitalisering: DAB+ en streaming audio. DAB+ biedt advertising wise vrijwel hetzelfde als analoge FM. Streaming audio biedt de voordelen van radio advertising, gecombineerd met de voordelen van online advertising. Zoals addressable radio.

Breekt addressable radio door in 2018?

Dat is al doorgebroken. Ik noem het overigens liever addressable audio, omdat het domein breder is dan alleen radio. Spotify bijvoorbeeld, biedt al addressable campagnes aan en daarmee wordt iets mogelijk wat vroeger niet kon, namelijk adverteren tussen de muziek van de gebruikers. Dat kon niet toen die muziek in een cd-kast stond. Ik ben ervan overtuigd dat de schaal waarmee audio geconsumeerd wordt, de toenemende mate waarin dit via IP-based kanalen gebeurt, de grotere technologische mogelijkheden en de toenemende intelligentie (lees: data) voor veel impact in de markt gaat zorgen. In 2018 komen we bijvoorbeeld met de eerste spraakgestuurde commercials, en gaan we de eerste dynamic creative campagnes lanceren.

OMS lanceerde OMX voor het digitale domein, wat voor soort klanten bedient OMX? 

Heel variërend. Veelal klanten die graag naast hun analoge radiocampagnes ook een digitaal verlengstuk willen. Maar steeds vaker worden we benaderd door digital advertising agencies die vanuit hun specifieke vraagstukken graag audio willen toevoegen aan hun campagnes. 

OMS opende in 2017 ook OMS Studio. Vertel!

De missing link in ons aanbod was creativiteit. Uit veel onderzoeken blijkt dat creativiteit het belangrijkste is voor het effect van een campagne. Toch boden we daar geen oplossing voor en daar wilden we verandering in brengen. Het bedenken en produceren van audioconcepten is een vak apart, een specialisatie. Daarom zijn we een joint-venture aangegaan met Top Format, een partij die deze specialisatie veel beter beheerst dan OMS. Dat betaalt zich nu al uit; we hebben OMS Studio tijdens de Cannes Lions gelanceerd en in de eerste vier maanden al ruim veertig klanten mogen bedienen. We zien uit onder andere de campagnes die we voor Transavia en Coca-Cola hebben gemaakt, dat de commercials vanuit OMS Studio fors boven de benchmark voor radio scoren.

Ons doel met OMS Studio is heel helder: we willen faciliterend zijn aan adverterend Nederland als het aankomt op geluid. Dat moet audiocampagnes aantrekkelijker en effectiever maken. Daar wint zowel de adverteerder, het bureau, maar zeker ook de luisteraar mee. 

Hoe zie jij de branche de komende jaren ontwikkelen? 

Zeer positief, uiteraard. Radio blijft een absurd hoog bereik realiseren. Er zijn meer mensen die radio consumeren, dan dat er mensen zijn die gebruikmaken van Google of Facebook. Dat is ook logisch, want radiostations investeren enorm veel in hun producten en merken. Luisteraars waarderen dat. Het is aan ons om dit bereik om te zetten in interessante proposities voor adverteerders. Dat doen we door enerzijds de positieve basiskenmerken van radio te blijven belichten. We merken dat er in de markt nog steeds veel misverstanden bestaan over FM-radio, en die willen we graag wegnemen. Anderzijds omarmen we via OMX volop de digitalisering en komen bijna maandelijks met innovaties of evoluties die het medium radio de digital age in helpen. Tot slot ben ik ervan overtuigd dat OMS als eerste partij een werkelijk holistisch aanbod op schaal kan leveren aan de markt.

www.oms.fm

 Dit interview verscheen eerder in DeMedia100 Magazine

 www.demedia100.nl

 

DeMedia100 wordt gesponsord door


 

 

 







Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie