[Interview] Jorn Agterberg over Qmusic en Het Geluid
08-08-2017 15:04:00 Door: Max Vlugt | Hits: 4825 | Tags:

Het populaire radiospel Het Geluid van Qmusic is na 12 jaar aangepast. Nu maken niet alleen kandidaten op de radio kans op een geldprijs, maar ook iedereen met de Qmusic-app kan meespelen. We spreken met marketingmanager Jorn Agterberg over de zender, het spel en de branche.

Hallo Jorn, Het Geluid moest anders?

Het Geluid is nog altijd de best gewaardeerde actie van de Nederlandse radio en ieder jaar opnieuw blijkt het een aanstekelijk spel dat als een sneeuwbal steeds groter wordt. Naast het bouwen van tradities en daarmee herkenbaarheid, proberen we met Qmusic de luisteraars steeds opnieuw te verrassen. Nieuw in deze editie van Het Geluid is dat spelers in de Qmusic-app met een simpele Ja of Nee kunnen aangeven of ze meegaan met het antwoord van de kandidaat op de radio of niet. Wanneer Het Geluid geraden wordt, delen de app-spelers die Ja hebben gezegd een extra prijzenpot van 10.000 euro, belastingvrij. Echter, iedereen heeft bij de start maar één Ja, dus er moet voorzichtig omgegaan worden met de inzet ervan.

Dit meespelen kan vanaf het moment dat Het Geluid 10.000 euro waard is. Door vaak mee te spelen kan er gespaard worden voor een extra Ja. Dit zorgt ervoor dat nu iedereen kan winnen, ook alle mensen die na afloop altijd zeiden: "Ik wist het ook, maar ik werd niet gebeld."

Hoe heeft het zich in de loop der tijd ontwikkeld?

We spelen Het Geluid sinds de start van Qmusic in Nederland in 2005. De kracht van het spel is de eenvoud: je hoort een geluid en moet raden wat het is. Je hoeft het maar één keer te horen en je maakt jezelf er direct een voorstelling bij. Waar het vroeger nog enkel een spel op de radio was, is het in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een actie op meerdere platformen. Zo kun je Het Geluid tegenwoordig ook beluisteren in de Qmusic-app, vind je op de site alle foute antwoorden en zitten er verborgen hints in de video’s en posts op de socialmediakanalen van Qmusic.

Wat betekent Het Geluid voor Qmusic als je het hebt over luistercijfers en advertentie-inkomsten?

Mensen vinden Het Geluid een leuk spel en dat leidt ertoe dat bestaande luisteraars langer gaan luisteren. Daarnaast trekt de actie ook nieuwe mensen aan. Je kunt je voorstellen dat meer luisteraars en een langere luisterduur leiden tot een hoger marktaandeel, wat voor adverteerders ook weer interessant is.

Hoe spelen jullie in op de veranderende radiomarkt?

Radio was vroeger puur zenden, maar wij zijn er niet om te doen wat wij leuk vinden. We zetten bij Qmusic de luisteraar centraal en maken samen met hun input aantrekkelijke programma’s die zorgen voor plezier, energie en een goed gevoel. De luisteraar centraal zetten zit ook verpakt in onze baseline You Make Us Q. Dat uit zich onder andere de Q25, de hitlijst die wekelijks wordt samengesteld op basis van de duimpjes (likes) die luisteraars via de site of app geven aan liedjes. Andere voorbeelden zijn Het Foute Uur, waarbij mensen steeds het volgende liedje bepalen door te stemmen, en Repeat of Niet waarin de controle opnieuw in handen van de luisteraars ligt om aan te geven of ze het nummer nog een keer willen horen of niet. Daarnaast moedigen we interactie aan en proberen we de 1-op-1-relatie met de luisteraars te versterken. Dat doen we bijvoorbeeld via de app waarmee gratis berichten gestuurd en ontvangen kunnen worden, en via platformen als Facebook, Instagram, Snapchat en onze eigen 500.000 Q-members. Wat dat betreft is Qmusic is een voorbeeld van hoe een radiostation anno 2017 de dialoog aan kan gaan. Laagdrempelig, zonder kosten en interactie met echte mensen.

Wat bieden jullie commerciële partijen die andere stations niet bieden?

Geloofwaardige, unieke en leuke content. We maken daarbij geen compromis. Zo doen we branded content bijvoorbeeld alleen als we er echt achter staan, wanneer de dj's zich goed voelen bij een product of dienst en er op een natuurlijke wijze een actie omheen kunnen bouwen in hun programma. Hetzelfde geldt voor videocontent met adverteerders en posts op social media. Mensen prikken op radio heel snel door een toneelstukje heen, dus het is zowel in het belang van de adverteerders als de luisteraars dat de verhalen en campagnes geloofwaardig zijn. Daarnaast moet het leuke content zijn die ook interessant is voor de luisteraars die niet (actief) meedoen aan een specifieke actie.

De podcast rukt op. Is dit een ontwikkeling die je in de gaten houdt als eventuele bedreiging voor radio?

De digitalisering brengt radio veel mogelijkheden waarbij we als mediamerk onder meer het aanbod kunnen verbreden en uiteindelijk ook kunnen personaliseren. Podcasts bieden juist een kans door onze radiotalenten een verlengstuk te geven van de radio. In een podcast kunnen ze makkelijker uitweiden over specifieke interesses. Zo hoor ik al een podcast voor me van filmliefhebber Mattie Valk die met andere bioscoopbezoekers de laatste films recenseert, of Q-dj Menno Barreveld die een podcast maakt over zijn liefde voor Disney en pretparken.

Als alles zou kunnen, hoe zie jij dan de radio van de toekomst?

Allereerst: radio is now and happening en dat zal altijd blijven. Dat vriendje van je aan de andere kant van de radio dat met je meerijdt in de auto, dat er is als je huiswerk aan het maken bent, of je extra energie geeft tijdens het werk. Met veel muziek, entertainment, actualiteit en verrassing blijft radio een belangrijke rol houden. De manier van radioluisteren zal wel steeds sneller verdigitaliseren. Streamen van radio kost al niet veel data in vergelijking met bijvoorbeeld video's kijken en dat zal met de steeds groter wordende databundels verder omarmd worden. Met de komst van 5G en de uitrol van digitale radio via de ether (DAB+) wordt radio steeds digitaler. Ik geloof er sterk in dat radio in de basis blijft bestaan, maar dat de luisteraars meer controle krijgen over wat ze wanneer horen. In feite de controle van on demand, gecombineerd met de verrassing en actualiteit van radio.

Wat is het laatste nieuws?

Dat Het Geluid nog niet geraden is en dat het extra spelelement in de Qmusic-app geactiveerd wordt bij 10.000 euro (mocht Het Geluid niet geraden zijn, dan is dat moment woensdagochtend 9 augustus om 10.30 uur). Vanaf dan kan iedereen meespelen met de kandidaat op de radio. Ik kijk met spanning uit naar nieuwe dimensie aan het oude vertrouwde spel en ik raad iedereen aan om de app te downloaden en mee te spelen!

www.qmusic.nl

 

Lees ook: Nieuwe opzet Het Geluid van Qmusic

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



 

About.
In september 2011 is de website Nederlands MediaNieuws gelanceerd om de nieuwsfunctie van het Nederlands MediaNetwerk te versterken. Sinds die tijd hebben we 6500 nieuwsberichten, interviews, analyses, fora en columns gepubliceerd.
Social.
[Interview] Jorn Agterberg over Qmusic en Het Geluid [Interview] Jorn Agterberg over Qmusic en Het Geluid

Nieuws.
Talpa en TMG ruilen belangen in TMG en Talpa Radio uit
01-12-2017 | 23:19:53
De transacties zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden
Qmusic start pre-testen radiocommercials
23-11-2017 | 18:01:00
Reclames worden gratis getest op verschillende criteria en de resultaten worden teruggekoppeld aan de adverteerders
Radiozenders starten campagne voor radioreclame: Radio ráákt
23-11-2017 | 09:02:00
De Nederlandse radiostations zijn een radiocampagne gestart om het eigen reclamemedium te promoten. De campagne heeft als doel adverteerders te overtuigen van de kracht van radio om doelgroepen emotioneel te raken
1,4 miljoen unieke kijkers TV 538 in oktober
23-11-2017 | 07:55:00
Het cumulatieve bereik van januari tot en met oktober 2017 is 9,3 miljoen
Bekendmaking dj-team Top 2000 Radio 2
21-11-2017 | 17:25:00
Elf NPO Radio 2-dj's draaien tussen Kerst en oudejaarsavond de 2000 favoriete nummers van Nederland. Annemieke Schollaardt en Cielke Sijben presenteren dit jaar voor het eerst de Top 2000
[Luistercijfers] Radio 10 behaalt record marktaandeel, Radio Veronica en 3FM even groot
21-11-2017 | 12:58:00
De luistercijfers van september-oktober laten grote verschuivingen in marktaandelen radiozenders zien
Sky Radio 101 FM gestart met speciale kerstprogrammering
21-11-2017 | 11:03:00
Met nog 34 dagen te gaan tot aan Kerst nemen de kerstkriebels onder Nederlanders toe. Bijna een derde heeft ze al voor het Sinterklaasfeest. 60 procent van de Nederlanders luistert vanaf half november al kerstliedjes
Joris Voorn presenteert programma op SLAM!
13-11-2017 | 17:01:00
Wekelijks zal Joris in de nacht van zaterdag op zondag om 00.00 uur house en techno tracks voor de luisteraar selecteren en mixen
Nieuw: 100% NL Carnaval
13-11-2017 | 16:24:00
Het radiostation met de beste muziek van Nederland start een nieuw digitaal kanaal
NPO radioprogrammering definitief - Stenders en Schollaardt allebei op NPO Radio 2
10-11-2017 | 09:23:41
De NPO begrijpt dat het teleurstellend is voor omroepen als een programma niet kan worden geplaatst in de programmering
Radio 10 lanceert online radiostation
02-11-2017 | 11:33:00
Vanaf eind december is de 2017-editie van de Top 4000 op het online station te horen, tot die tijd komt een eerdere editie geheel voorbij
Nieuwe avondprogrammering SLAM!
02-11-2017 | 09:54:04
SLAM! komt met Club Ondersteboven en Harm den Besten en Kees Dorresteijn nemen de late uurtjes voor hun rekening met het programma Harm & Kees
Bekende Nederlanders nemen Radio Veronica over
01-11-2017 | 13:35:00
Radio Veronica staat de maand november in het teken van de Top 1000 Allertijden. Het radiostation start de maand met een Celebrity Kick-off
Millennials grootverbruikers van audio
26-10-2017 | 15:17:00
De tijd die millennials aan audio besteden, ligt met 202 minuten per dag 7 procent boven het landelijk gemiddelde
Marktaandeel 100% NL stijgt
26-10-2017 | 10:10:00
Het marktaandeel bij luisteraars tussen 20 en 49 jaar stijgt van 3,1 naar 3,5 procent. Een stijging van 12,9 procent ten opzichte van de vorige meetperiode
The Boom Room van SLAM! marktleider op zaterdagavond
26-10-2017 | 10:01:00
SLAM! programmeert sinds 2014 wekelijks op zaterdagavond in The Boom Room deep house, tech house en techno
[Luistercijfers] Radio2 ziet marktaandeel met 25,6 procent groeien, nieuw record voor Radio 10
24-10-2017 | 13:15:00
Radio 2 heeft te maken met hardnekkig aanhoudende meewind
NPO Radio 1 presenteert Nationale Taaldebat
19-10-2017 | 11:50:00
In de bibliotheek van de Radboud Universiteit Nijmegen leidt gastheer Frits Spits debatten over de uiteenlopende onderwerpen, zoals de opmars van genderneutrale taal
Meer dan 50 dj’s tijdens SLAM! Mixmarathon
18-10-2017 | 09:24:00
Als je Amsterdam Dance Event zegt, dan zeg je SLAM!. Zo komt SLAM! met een extra lange editie van de SLAM! MixMarathon, die start op woensdagmiddag 12:00 uur in het Nachtlab.
Roosmarijn Reijmer hoofd marketing en creatie Friendly Fire
17-10-2017 | 16:30:40
Reijmer is afkomstig van 3FM, waar ze namens de VPRO de afgelopen zes jaar van maandag tot en met donderdag 3voor12 Radio presenteerde
[Onderzoek] Live radio domineert audiodag
12-10-2017 | 15:42:00
Uit de meest recente versie van het Audio Distributie Onderzoek (ADO) van Stichting NLO, blijkt dat live radio de dominante audiovorm is
DeRadio50 | De genomineerden
12-10-2017 | 13:51:00
DeMedia100 2018 komt eraan. De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media zal worden bekendgemaakt tijdens het DeMedia100 Diner op 6 december in Amsterdam.
Sky Radio zendt Feel Good Friday Top 101 uit op vrijdag de 13e
12-10-2017 | 13:29:00
Het muziekstation zendt op vrijdag 13 oktober van 09.00 tot 17.00 uur een hitlijst met feelgoodmuziek uit om de dag door te komen
Eerste twee genomineerden Radio Advertising Awards Publieksprijs bekend
12-10-2017 | 13:15:24
De radiocommercials van Hertog ijs en Marktplaats zijn door het Nederlands publiek verkozen tot de favoriete radiocommercials in het tweede kwartaal van 2017
Talpa Radio, 538 en ALDA starten The Beat
11-10-2017 | 16:24:00
Vanaf 3 november geeft The Beat kijkers wereldwijd een blik achter de schermen van van de danceindustrie via een online serie
Qmusic: recordbedrag voor winnares Het Geluid
11-10-2017 | 14:54:24
De 35-jarige Kim Stolk uit Pijnacker wist Het Geluid te raden en wint daarmee een bedrag van 63.700 euro belastingvrij
538 opent 538DJ Hotel tijdens ADE
10-10-2017 | 08:55:00
538 opent in samenwerking met het Amsterdamse The Student Hotel op woensdag 18 oktober het tijdelijke 538DJ Hotel
NPO 3FM zet zich in voor zelfmoordpreventie
09-10-2017 | 11:26:00
Op dit moment draait NPO 3FM regelmatig de track van Logic, Alessia Cara en Khalid met de bijzondere titel: 1-800-273-8255. Het is het Amerikaanse telefoonnummer van de zelfmoordpreventielijn
Mattie, Fien en Igmar vaste team ochtendshow Qmusic
06-10-2017 | 10:36:37
Mattie Valk, Fien Vermeulen en Igmar Felicia vormen het nieuwe vaste team van hosts in de ochtendshow op Qmusic. Vorige maand werd bekend dat Igmar Felicia een overstap maakte naar Qmusic
About.
In september 2011 is de website Nederlands MediaNieuws gelanceerd om de nieuwsfunctie van het Nederlands MediaNetwerk te versterken. Sinds die tijd hebben we 6500 nieuwsberichten, interviews, analyses, fora en columns gepubliceerd.
Social.