[Interview] Jos van den Bergh over de samenwerking tussen Renault en 538
01-02-2018 10:42:00 Door: Katja Brokke | Hits: 18662 | Tags:

Vier luisteraars van Radio 538 bivakkeren vier dagen in een Dacia Duster, of in ieder geval zo lang mogelijk, om er uiteindelijk mee naar huis te rijden. We spreken met Manager Marketing Communication bij Renault Jos van den Bergh over de activatie.

Kun je kort omschrijven wat er allemaal gebeurt tijdens de actie?

In een activatie tussen de nieuwe Dacia Duster en Radio 538 zijn vier mensen uitgenodigd voor Blijf erin en win. Zij worden uitgedaagd om zo lang mogelijk in de nieuwe Dacia Duster te zitten, terwijl ze tussentijds de nodige uitdagingen krijgen. Degene die het langst blijft zitten wint de auto. Alle deelnemers ervaren tijdens hun deelname "Meer Duster dan ooit", de introductieslogan van de auto. De deelnemers zijn 24/7 live te volgen en de dj’s van Radio 538 besteden aandacht aan deze challenge op zender en op de digitale kanalen van 538.

Hoe is deze actie tot stand gekomen?

Dacia Nederland was op zoek naar impact rond de introductie van de nieuwe Dacia Duster. Op hetzelfde moment als de activatie loopt immers ook de showroomintroductie bij de Dacia Duster.

Werken jullie graag met 538?

538 is een aantrekkelijk platform voor brandedcontentsamenwerkingen. De breedte van de doelgroep en de voorop lopende positie van de zender op het gebied van crossmedia-aanpak geven extra impact aan een campagne.

Is de ROI voor Renault bij dit soort acties meetbaar hoger dan die van een radiospot?

Consumenten hebben anno 2018 meerdere mediatouchpoints nodig om in beweging te komen. Radio voegt volume en dus awareness toe. Daarmee vergroot je het bereik, is er met meer consumenten interactie en is de conversie uiteindelijk ook hoger. Zodra wij met Dacia op radio zijn, zien we ook alle digitale kpi’s zoals visitors, clicks en data fors toenemen. Hoewel digital een steeds groter aandeel neemt in de mediamix, zijn traditionele massamedia is nog altijd in staat digitaal te pushen.

Hoe actief zijn jullie met radio?

Met de merken van de Renault Groupe zijn we de grootste automotive radio-adverteerder in Nederland. Radio blijft een topmedium om mensen in beweging te krijgen. We zien ook dat radio een grote toegevoegde waarde heeft in het groot maken van digital activaties. Radio creeërt het volume, op digitale kanalen start het de conversatie. Uit dat volume funnel je als automerk vervolgens de conversie.

Wat is de rol van branded content bij Dacia?

Een merk bouwen betekent het verhaal van het merk vertellen. Mensen aan je binden, mensen bewust laten worden van dat ene nieuwe model. Branded content vertelt dat verhaal in een relevante omgeving, het zet mensen in beweging en laat hen op zoek gaan naar meer informatie. Met alle datatechnieken van tegenwoordig kun je mensen die in de markt zijn vervolgens re-targeten en laten converteren. In the end heb je branded content nodig om de conversatie te starten en consideratie op te wekken.

Wat is het laatste nieuws?

De nieuwe Dacia Duster is bijzonder goed ontvangen. De autopers is super enthousiast, de eerste orders gaan goed. Dus nog even blijven zitten in die Duster, de auto verdient het in alle opzichten!

www.dacia.nl
www.538.nl

 

Lees ook: Luisteraars 538 laten zich vier dagen opsluiten in een Dacia

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie