[Interview] Lars Schotanus en Jaco Bal: "Wij denken dat internet straks de standaard wordt voor radioluisteren"
24-07-2020 17:38:00 Door: David de Jong | Hits: 3527 | Tags:

De Radiofabriek maakt online radio. Hiermee spelen ze in op de versnippering van het medialandschap en de exponentiële stijging van luisteren via internet. We spreken met Lars Schotanus en Jaco Bal.

Kunnen jullie De Radiofabriek introduceren?

Lars: Uiteraard! Met onze Radiofabriek zijn wij inmiddels uitgegroeid tot hét productiehuis voor online radio en podcast in Nederland. Wij zijn eind 2008, als één van de eersten in Nederland, gestart met ons eerste internetstation Traffic Radio en hebben daar de afgelopen jaren een aardige voorsprong mee opgebouwd in radioland. Inmiddels zijn daar ook de online radiostations ALLsportradio, New Business Radio en in samenwerking met Radiocoach Pierre Papa het jongerenstation ZTACK bij gekomen. Wij produceren vanuit De Radiofabriek content onder eigen label, maar ook in opdracht van een breed scala klanten. Heel divers. Van compleet radiostation tot specifieke podcast. Van live-registratie tot radioworkshop. Van radioprogramma tot reportage in het land.  

Wat kan De Radiofabriek wat andere partijen niet kunnen?

Jaco: Het is niet per definitie zo dat andere partijen niet zouden kunnen wat wij doen, alleen onze filosofie is hierbij vanaf het begin af aan compleet ander geweest. Wij denken niche! Waar alle grote jongens nog bleven (en ook nog steeds blijven…) broadcasten, zijn wij content gaan maken voor specifieke niches. Het gaat hierbij dus niet zozeer om bereik, maar juist om relevantie! Een programma of podcast hoeft dus niet voor iedereen interessant te zijn en bovendien kunnen we bereik gewoon (in)kopen als dat gewenst is. Wat ons betreft dus, hoe nicher hoe beter!

Het fundament van jullie operatie bestaat uit partnerships met marktpartijen. Hoe zien die partnerships eruit?

Lars: Het leuke van internetradio en een nieuwe markt is dat alles mogelijk is en dat er volop geëxperimenteerd kan worden. De afgelopen jaren zijn we met veel partners dit avontuur aangegaan, zonder dat wij ook zelf wisten waar het avontuur zou eindigen. Wel is onze filosofie altijd helder geweest. Wij denken dat internet ‘straks’ de standaard wordt voor radioluisteren en wij gaan inspelen op de verdere versnippering van het medialandschap in verschillende niches.

Dat hebben we steeds gedeeld met onze partners en die zijn in veel gevallen samen met ons gaan leren en experimenteren met internetradio en podcast. Zo hebben we spelenderwijs compleet nieuwe businessmodellen kunnen ontwikkelen en worden de partnerships geheel volgens de wensen van de klant ingevuld. Met onze voorsprong en expertise gaan wij hiermee ook steeds meer een rol als een bureau vertolken.

Wat betekende de lockdown voor jullie operatie?

Jaco: De timing was voor ons ronduit slecht! We zijn 1 maart verhuisd naar ons nieuwe pand op het Media Park en hebben hier flink geïnvesteerd. Twee weken later was het ‘oorlog’! Ons buikgevoel gaf al aan dat het wel eens goed mis zou kunnen gaan. Wij zaten dan ook zondagochtend om 08:00 uur op kantoor, voordat de boel op slot ging, om plan de campagne te maken. We hebben met ons team heel snel geschakeld en zijn met z’n allen vol de operatie ingegaan. Op thuislocaties hadden we binnen no time verschillende studio’s ingericht, nieuwe tools op afstand getest en ook onze proposities aangepast. We konden dus alles op afstand netjes door laten draaien.  

Algemeen wordt onderkend dat de lockdown een enorme impuls is geweest voor digitalisering. Is dat een goede ontwikkeling voor De Radiofabriek?

Lars: Als wij nu op de afgelopen maanden terug kijken, heeft de lockdown ons inderdaad ook veel moois gebracht. Buiten het feit dat wij als team dichter tot elkaar zijn gekomen, hebben wij ook veel nieuwe klanten mogen begroeten. Deze waren niet op ons pad gekomen als we niet in de lock down waren gegaan.

Zo hebben wij bijvoorbeeld speciale corona-updates en podcasts ontwikkeld om medewerkers van bedrijven en organisaties die thuis zaten, juist op afstand met elkaar te verbinden. En net als het fileprobleem was ook het produceren op afstand, waar wij al langere tijd tegenaan zaten te hikken, binnen een week opgelost.

In welke richting zien jullie het radiolandschap de komende jaren ontwikkelen?

Jaco: De richting die wij zien is niet veel anders dan onze denkrichtingen die wij eind 2008 al hadden. De basis hiervan blijft dat wij ervan uitgaan dat FM straks over en uit is en dat internet de leading rol van radioluisteren overneemt.

Daarnaast zal onze niche gedachte alleen nog maar versterkt worden met het aanbod dat de komende tijd in rap tempo op ons af gaat komen. Het aanbod van aantal online radiostations en podcasts groet bijna dagelijks waardoor het landschap nog veel verder zal gaan versnipperen.

Hoe belangrijk is technologische innovatie in deze ontwikkeling en welke rol speelt De Radiofabriek op dit gebied?

Lars: De technologische ontwikkelingen zijn natuurlijk heel belangrijk geweest voor ons en gelukkig is het ook in grote lijnen gelopen zoals wij gehoopt hadden. Toen eind 2008 Mark Rutte en Erik de Zwart samen Traffic Radio lanceerden, deden we dat met een Nokia N96. Van apps en een iPhone hadden we toen nog niet gehoord. Onderweg van Naarden naar Hilversum viel 6 keer de verbinding weg en kreeg ik sms’jes van KPN dat ik door mijn bundel heen was.

Dat is allemaal in ons voordeel uitgevallen. Daarnaast zijn er heel veel nieuwe distributiekanalen ontstaan en zijn de grote jongens, zoals Spotify, Google en Apple, ook de podcast gaan omarmen. In de tussentijd zijn wij zelf nooit gaan investeren in nieuwe technologieën, maar juist in het maken van content. Zo hebben we de afgelopen jaren spelenderwijs mooi kunnen meeliften op alle technologische ontwikkelen om ons heen.

www.ypca.nl
www.ztack.nl
www.newbusinessradio.nl
www.allsportsradio.nl

Dit interview verscheen eerder in het Cross Media Jaarboek 2020, hét crossmediale online boek dat hoort bij de Cross Media Awards.

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie